Innovation and Interculturality: New Horizons in Educational Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-01-24_01

Keywords:

Innovation, Interculturality, Educational research, Social transformation, Roots

Abstract

Editorial for Formazione & insegnamento, 22(1). This issue explores the theme of innovation and interculturality in the context of educational research, highlighting how these two elements intertwine with advanced methodologies to address challenges posed by continuously evolving social, cultural, and economic contexts. Through a series of articles, the journal outlines new methodological approaches that adapt to different educational realities and promote a transformation in the approach to education. The quote from Paulo Freire, mentioned in the editorial, serves as a guiding reflection on the importance of education as a tool for liberation and social transformation, underscoring the urgency of an educational approach that is both inclusive and innovative.

References

Andreatta, C., Rossi, L., & Cianfriglia, M. C. (2024). Principals and the fragile balance between organizational, educational, and vocational training: Insights for an impactful post-pandemic school. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6979

Boschi, C. (2024a). La metafora formativa della tribù. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7000

Boschi, C. (2024b). Recensione: ‘Etnografia della scuola: La cultura materiale dell’educazione’ di Augustín Escolano Benito. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6741

Calleja, C., & Boşnak, Özge. (2024). Inclusive Strategies for Children with Autism: Behavioural Strategies. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7083

Cuozzo, G. (2024). Can Children Acquire an Efficient And Aware Study Method since Primary School? A Qualitative Study on Challenges And Opportunities. Formazione & Insegnamento, 22(1). Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6657

Ellerani, P., & Ferrari, L. (2024). Il contributo degli ecosistemi di AI generativa nella micro-progettazione didattica: opportunità e limiti. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7233

Gramigna, A., Lupion Torres, P., & Camargo, R. A. Formazione e liberazione: Un progetto freiriano nella favela di Vila Torres a Curitiba. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6844

Gualdaroni, F. (2024). Educare per Curare: Il ruolo formativo delle comunità ospedaliere tardo medievali di Renania e Magonza. Formazione & insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7251

Iori, M. (2024). Etica della cura e cura di sé: Prospettive per la ricerca e l’accoglienza di minori stranieri non accompagnati. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6987

Liverano, G. (2024). Sviluppare competenze del carattere, valori e virtù attraverso l’esperienza: Una strategia per promuovere lo sviluppo sostenibile. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6828

Loukidou, A., Morselli, D., & Sarri, K. (2024). The impact of the university environment and entrepreneurial education on students’ intentions to start their venture: Evidence from the GUESSS survey in Greece. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7044

Marcelli, A. M. (2024). Il mito dell’infanzia nel Kalevala: Un caso di fatalismo formativo nel patrimonio culturale finlandese. Formazione & insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7269

Marcelli, A. M. (2020). Greater Humanities per la Formazione. Formazione & Insegnamento, 18(1), 144–156. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-01-20_13

Mizzi, E. (2024). Potential Pitfalls in Economics Education: Pedagogical Opportunities. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7111

Mortari, L., Bombieri, R., Valbusa, F., & Ubbiali, M. (2024). Il Metodo Fenomenologico Empirico (MFE) e la sua applicazione in una ricerca educativa. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6920

Pettenati, M. C., Tancerdi, A., & Martinelli, S. (2024). Il Nuovo Bilancio delle Competenze per Docenti Neoassunti: Un Dispositivo Flessibile Basato sugli Standard Professionali Minimi per l’Auto-valutazione degli insegnanti. Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7036

Purificação, M., & Ripoll, D. Encruzilhadas de saberes: os despachos etnográficos de narrativas de jovens umbandistas no terreiro e na escola. Formazione & Insegnamento. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6922

Rodríguez, M. E., Raffaghelli, J. E., Bañeres, D., Guerrero-Roldán, A. E., & Crudele, F. (2024). Exploring Higher Education Students’ Experience with AI-powered Educational Tools: The Case of an Early Warning System . Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/6976

Scierri, I. D. M. (2024). Oltre la valutazione formativa: Costruzione e validazione della scala delle Strategie Valutative degli Insegnanti (StraVI). Formazione & Insegnamento, 22(1). https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7099

Shaull, R. (2005). Foreword. In P. Freire, Pedagogy of the Oppressed (30th Anniversary Edition, pp. 29–34). Continuum.

Published

2024-05-15

How to Cite

Gramigna, A. (2024). Innovation and Interculturality: New Horizons in Educational Research. Formazione & Insegnamento, 22(1), 1–7. https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-01-24_01

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>