Developing Character Skills, Values and Virtues through Experience: A Strategy to Promote Sustainable Development

Authors

  • Giuseppe Liverano Dipartimento Jonico “Sistemi Giuridici ed Economici del Mediterraneo: Società, Ambiente, Culture”, Università di Bari – giuseppe.liverano@uniba.it https://orcid.org/0000-0003-1011-0054

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-01-24_07

Keywords:

Skills, Values, Virtues, Education, Sustainability

Abstract

To improve competitiveness and the possibility of entering the labour market, young people need to demonstrate that they possess sustainability skills, character skills, values and virtues. The contribution aims to highlight how, in order to achieve the idea of sustainable development promoted by the 2030 Agenda, some values and virtues, some skills for sustainability of the LIFECOMP model (Sala et al., 2020) and some character skills, can represent, together, a fundamental wealth of resources. Non-cognitive skills can prove to be crucial in improving the competitiveness of young people and in building more sustainable contexts, since the development of these skills is due precisely to the formation of social dispositions and some values and virtues that favor community life, training in common responsibilities that makes it possible to prevent forms of deviance and incivility (Chiosso et. al. 2021, p. 39), and promotes ethical lifestyles, oriented towards inclusion and the progress of society also through work.

References

Alessandrini, G. (Ed.). (2017). Atlante di pedagogia del lavoro. FrancoAngeli.

Amoia, A. (2021). L’insegnamento dell’educazione civica e i PCTO: Un’opportunità per la didattica e la pedagogia speciale. Pedagogia Oggi, 19(2), 124–130. https://doi.org/10.7346/PO-022021-16

Batini, F. (2013). Insegnare per competenze (1st ed., Vol. 2). Loescher. https://www.itstirreno.it/wp-content/uploads/2020/11/insegnare-per-competenze.pdf

Berkowitz, M. W. (2011). Leading Schools of Character. In A. M. Blankstein & P. D. Houston (Eds.), Leadership for Social Justice and Democracy in our school (pp. 93–121). Corwin.

Bertin, G. M. (1968). Educazione alla ragione: Lezioni di pedagogia generale. Armando.

Birbes, C. (2020). Apprendere competenze per il futuro: Sfida formativa dell’università. In M. Cid, N. Rajadell-Puiggròs, & G. dos S. Costa (Eds.), Ensinar, avaliar e aprender no ensino superior: Perspetivas internacionais (pp. 159–172). CIEP-UE - Centro de Investigação em Educação e Psicologia. https://www.ciep.uevora.pt/Publicacoes/publicacoes_nao_periodicas/Ensinar-avaliar-e-aprender-no-ensino-superior-perspetivas-internacionais

Bornatici, S. (2017). La scuola: bene comune per educare alla sostenibilità. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 7(2), 241–248. https://www.metisjournal.it/index.php/metis/article/view/26/67

Bortolotti, I., Cesareni, D., Sansone, N. (2022). L’approccio Trialogico all’Apprendimento in un PCTO dedicato alla cittadinanza attiva. In P. Lucisano e A. Marzano (Eds.), Quale scuola per i cittadini del mondo? A cento anni dalla fondazione della Ligue internationale de l’Education Nouvelle (pp. 871–881). Pensa Multimedia.

Carletti, C. (2023). Dall’acquisizione delle soft e life skills alla formazione del sé: L’implementazione di un approccio esperienziale attraverso i PCTO per la costruzione di un nuovo sguardo sul mondo. IUL Research, 4(8), 287–310. https://doi.org/10.57568/iulresearch.v4i8.492

Chiosso, G., Poggi, A. M., & Vittadini, G. (Eds.). (2021). Viaggio nelle character skills: Persone, relazioni, valori. il Mulino.

Claparéde, E. (1958). La scuola su misura. La Nuova Italia. (Original work published 1920)

Cornacchia, M. (2020). Formare le competenze trasversali degli educatori socio-pedagogici: Il ruolo dell’università. Ricerche Pedagogiche, 54(214), 69–84. https://arts.units.it/retrieve/e2913fdd-8b3b-f688-e053-3705fe0a67e0/Ricerche_Pedagogiche_2020.pdf

Cornacchia, M., & Madriz, E. (2017). La liquidità dell’educatore: Note per una formazione sostenibile. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 7(1), 5–13. https://doi.org/10.12897/01.00150

Dato, D. (2020). I percorsi per le competenze trasversali e l’orientamento all’Università di Foggia: Un’opportunità di orientamento consapevole e partecipato. In M. Cid, N. Rajadell-Puiggròs, & G. dos S. Costa (Eds.), Ensinar, avaliar e aprender no ensino superior: Perspetivas internacionais (pp. 175–193). CIEP-UE - Centro de Investigação em Educação e Psicologia. https://www.ciep.uevora.pt/Publicacoes/publicacoes_nao_periodicas/Ensinar-avaliar-e-aprender-no-ensino-superior-perspetivas-internacionais

Debesse, M. (1954). Le tappe dell’educazione. La Nuova Italia.

Deming, D. (2017). The Growning Importance of Social Skills in the Labor Market (Working Paper 21473; NBER Working Paper Series). National Bureau of Economic Research. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w21473/w21473.pdf

Dewey, J. (1997). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. Simon & Schuster. (Original work published 1916)

Dewey, J. (2014). Esperienza e educazione. Raffaello Cortina.

Elias, M. J., Leverett, L., Duffel, J. C., Humphrey, & C., Ferrito, J. (2015). Integrating SEL with Related Prevention and Youth Development Approaches. In J.A. Durlak, C.E. Domitrovich, R.P. Weissberg & T.P. Gullotta (Eds.), Handbook of Social and Emotional Learning, Research and Practice (pp. 39–45). New York-London: The Guilford Press.

Felini, D. (2021). Educazione morale scolastica: L’approccio della Character education. Studium Educationis, 1, 6–16. https://doi.org/10.7346/SE-012021-02

Festa, M. (2012, May 10). La teoria della complessità, agire educativo e socializzazione: Brevi considerazioni in un mondo globalizzato. Diritto.it. https://www.diritto.it/la-teoria-della-complessita-agire-educativo-e-socializzazione-brevi-considerazioni-in-un-mondo-globalizzato/

Grange, T. (2018). Qualità dell’educazione e sviluppo sostenibile: Un’alleanza necessaria, una missione pedagogica. Pedagogia Oggi, 16(1), 19–31. https://doi.org/10.7346/PO-012018-02

Heckman, J. J., & Kautz, T. (2016). Formazione e valutazione del capitale umano: L’importanza dei character skills nell’apprendimento scolastico. il Mulino.

John, O. P., & De Fruyt, F. (2015). Annex A: Framework for the Longitudinal Study of Social and Emotional Skills in the Cities. In OECD (Ed.), Call for Tenders 100001311: Longitudinal Study of Social and Emotional Skills in Cities (pp. 48–117). OECD Publications. https://www.oecd.org/callsfortenders/CfT%20100001311%20Longitudinal%20Study%20of%20Social%20and%20Emotional%20Skills%20in%20Cities.pdf

Kautz, T., Heckman, J., Diris, R., Ter Weel, B., & Borghans, L. (2014). Fostering and Measuring Skills: Improving Cognitive and Non-Cognitive Skills to Promote Lifetime Success (w20749; p. w20749). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w20749

Kemple, J. J. (2008). Career Academies: Long-Term Impacts on Labor Market Outcome. Educational Attainment, and Transition to Adulthood. MDRC. https://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2014/06/career-academies-longterm-impacts-2008.pdf

Lascioli, A., & Traina, I. (2022). Didattica speciale e sviluppo delle competenze lavorative e di vita indipendente. EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY, 2, 144–160. https://doi.org/10.3280/ess2-2022oa14535

Liverano, G. (2022). Esplorare il potenziale non cognitivo in contesti caratterizzati da dispersione scolastica attraverso pratiche di cittadinanza democratica e di educazione alla pace. Personae, 1(1), 51–64. https://ojs.uniba.it/index.php/personae/article/view/1704

Loiodice, I. (2018). Investire pedagogicamente nel paradigma della sostenibilità. Pedagogia Oggi, 16(1), 105–114. https://doi.org/10.7346/PO-012018-07

Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21(1), 41–67. https://doi.org/10.1002/hrdq.20034

Maccarini, A. M. (2021). Le character skills nel processo di socializzazione. In G. Chiosso, A. M. Poggi, & G. Vittadini (Eds.), Viaggio nelle character skills: Persone, relazioni, valori (pp. 42–63). il Mulino. https://doi.org/10.978.8815/366962/_3_2

Malavasi, P. (2017). Verso una pedagogia dell’impresa. In G. Alessandrini (Ed.), Atlante di pedagogia del lavoro (pp. 115–126). FrancoAngeli.

Malavasi, P. (2021). Cosa significa imparare? 20 domande per la formazione umana e lo sviluppo sostenibile. Con l’enciclica Laudato si’. Formazione & insegnamento, 19(1), 13–23. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_01

Marcelli, A. M. (2024). The LifeComp Framework: Traduzione e Adattamento in Lingua Italiana. AM Smarten Your Ways. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.34411.35366

McCrae, R. R. (1991). The Five-Factor Model and Its Assessment in Clinical Settings. Journal of Personality Assessment, 57(3), 399–414. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5703_2

Mezirow, J. (2016). La teoria dell’apprendimento trasformativo: Imparare a pensare come un adulto (F. Cappa & G. Del Negro, Eds.). Raffaello Cortina.

Minello, R. (2018). Incidenza delle virtù epistemiche e del carattere nell’educazione dei talenti. Formazione & Insegnamento, 16(2), 101–122. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2932

Montessori, M. (1982). The Secret of Childhood. Random House.

Moon, S. H. (2012). Time to Invest in Disadvantaged Young Children. SERI Quarterly, 5(3), 51–59. https://www.proquest.com/openview/a7455bd165e67f987ae3bd4d15b08c21/1?pq-origsite=gscholar&cbl=54960

Pellerey, M. (Ed.). (2017). Soft skill e orientamento professionale. CNOS-FAP e Ministero del Lavoro e della Previdenza Sociale. https://www.cnos-fap.it/sites/default/files/pubblicazioni/soft_skill.pdf

Percorsi per le competenze trasversali per l’orientamento: Linee guida. Allegato al DM 774 del 4 settembre 2019 (2019). https://www.miur.gov.it/web/guest/-/decreto-ministeriale-n-477-del-4-settembre-2019

Piergiuseppe Ellerani. (2019). ‘Capacitare’ le competenze? Scuola democratica, 1, 165–174. https://doi.org/10.12828/93398

Poggi, A. M. (2021). Non cognitive skills, cittadinanza ed educazione civica. In G. Chiosso, A. M. Poggi, & G. Vittadini (Eds.), Viaggio nelle character skills: Persone, relazioni, valori, (pp. 185–203). Il Mulino.

Previtali, D. (2021). Le non-cognitive skills nella scuola. In G. Chiosso, A. M. Poggi, & G. Vittadini (Eds.), Viaggio nelle character skills: Persone, relazioni, valori (pp. 129–152). Il Mulino.

Raelin, J. A. (2008). Work-Based Learning: Bridging Knowledge and Action in the Workplace (2nd ed.). Jossey-Bass.

Roder, A., & Elliott, M. (2011). A Promising Start: Year Up’s Initial Impacts on Low-Income Young Adults’ Careers. Economic Mobility Corporation. https://economicmobilitycorp.org/wp-content/uploads/2018/01/A-Promising-Start.pdf

Rousseau, J. J. (2022). Emilio (A. Visalberghi, Ed.; 17th ed.). Laterza.

Rubio, J. (2023, May 6). L’impegno nello studio: Uno sforzo per cosa? Città Nuova. https://www.cittanuova.it/limpegno-nello-studio-uno-sforzo-cosa/?ms=003&se=010

Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence. (Vol. JRC120911). Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/302967

Sen, A. (2011). The Idea of Justice (1 HUP). Belknap.

UN General Assembly, & UN, Department of Economic and Social Affairs, Division for Sustainable Development Goals. (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development.

Vischi, A. (2017). Pedagogia dell’Impresa, formazione umana, responsabilità sociale. In G. Alessandrini (Ed.), Atlante di pedagogia del lavoro (pp. 320–332). FrancoAngeli.

Vygotskij, L. S. (1985). Thought and Language. The MIT Press.

Vygotskij, Lev Semenovič. (1981). The genesis of mental functions. In J. Wertsch (Ed.), The Concept of Activity in Soviet Psychology. Sharpe.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity (1st ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Woessmann, L. (2014). The Economic Case for Education (20; EENEE Analytical Report). European Expert Network on Economics of Education. http://www.education-economics.org/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR20.pdf

Published

2024-04-30

How to Cite

Liverano, G. (2024). Developing Character Skills, Values and Virtues through Experience: A Strategy to Promote Sustainable Development. Formazione & Insegnamento, 22(1), 56–67. https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-01-24_07