Ethics of Care and Self-Care: Perspectives for the Research and Reception of Unaccompanied Foreign Minors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-01-24_06

Keywords:

ethics of care, self-care, intercultural pedagogy, Constructivist Grounded Theory, Unaccompanied Foreign Minors - UFM

Abstract

This essay aims to focus on the theme of research in the intercultural field, specifically on unaccompanied foreign minors (MSNA [UFMs]). This topic delves into the assumptions, values, and contradictions of neo-liberal society, as viewed through the lens of the ethics of care (Gilligan, 1982; Noddings, 2002) and interpreted using the device of self-care (Foucault, 1984). One primary objective is to highlight how this interpretative framework can serve as a methodological perspective for those engaged in intercultural research, providing a deeper understanding of the characteristics of Constructivist Grounded Theory (Charmaz, 2014). In conclusion, the essay aims to prompt reflection on research methods and the reception of MSNAs in light of these considerations. It also seeks to investigate the researcher and educator's positioning within the proposed paradigms of reference.

References

Anzaldi, A. & Guarnier, T. (2014). Viaggio nel mondo dei minori stranieri non accompagnati: Un’analisi giuridico-fattuale. Roma: Fondazione Basso.

Bateson, G. (1977). Verso un’ecologia della mente. Milano: Adelphi.

bell hooks. (1994). Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom. London: Routledge.

bell hooks. (1998). Elogio del margine. Razza, sesso e mercato culturale. Milano: Feltrinelli.

Bertozzi, R. (2005). Le politiche sociali per i minori stranieri non accompagnati: Pratiche e modelli locali in Italia. Roma: Franco Angeli.

Bianchi L. (2019a). Imparando a stare nel disordine: Una teoria fondata per l’accoglienza socio-educativa dei Minori stranieri in Italia. Roma: RomaTre.

Bianchi, L. (2019b). Un piano d’azione per la ricerca qualitativa: Epistemologia della complessità e Grounded Theory costruttivista. Milano: FrancoAngeli.

Bianchi, L. (2019c). Donna e migrante; antiche vulnerabilità e nuove resistenze. In C. C. Canta (Ed.), Accogliere la differenza. Trame culturali nel Mediterraneo (pp. 57-71). Roma: Aracne.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism, Perspective and Method. University of California Press.

Cappa, F. (Ed.) (2009). Foucault come educatore: Spazio, tempo, corpo e cura nei dispositivi pedagogici. Milano: FrancoAngeli.

Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. London: Sage.

Contini, M. (2009). Elogio dello Scarto e della resistenza: Pensieri ed emozioni di filosofia dell’educazione. Bologna: Clueb.

Foucault, M. (1984). L’etica della cura di sé come pratica della libertà. In A. Pandolfi (Ed.), Archivio Foucault. Interventi, colloqui, interviste. 3, 1878-1985. Estetica dell’esistenza, etica, politica (pp. 273‍–‍294). Milano: Feltrinelli.

Foucault, M. (1992). Tecnologie del sé. In L. H. Martin, H. Hytman, & P. H. Hutton (Eds.), Un seminario con Michel Foucault: Tecnologie del sé. Torino: Bollati Boringhieri.

Foucault, M. (2005). Discorso e verità nella Grecia antica. Roma: Donzelli.

Foucault, M. (2018). L’ermeneutica del soggetto. Milano: Feltrinelli.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York: Herder and Herder.

Gilligan, C. (1982). New maps of development: New visions of maturity. American Journal of Orthopsychiatry, 52(2), 199‍–‍212. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1982.tb02682.x

Gilligan, C. (1995). Hearing the Difference: Theorizing Connection. Hypatia, 10(2), 120‍–‍127. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.1995.tb01373.x

Kohlberg, L. (1981). Essays on moral development, Vol. I: The philosophy of moral development. San Francisco: Harper & Row.

Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development, Vol. II: The psychology of moral development. San Francisco: Harper & Row.

Mantegazza, R. (2003). Pedagogia della resistenza: Tracce utopiche per imparare a resistere. Enna: Città Aperta.

Morin, E. (1989). La conoscenza della conoscenza. Milano: Feltrinelli.

Morin, E. (1993). Introduzione al pensiero complesso. Gli strumenti per affrontare la sfida della complessità. Milano: Sperling & Kupfer.

Noddings, N. (1988). An Ethic of Caring and Its Implications for Instructional Arrangements. American Journal of Education, 96(2), 215‍–‍230. https://doi.org/10.1086/443894

Noddings, N. (2002). Educating Moral People. New York: Teachers College.

Noddings, N. (2010). Moral education and caring. Theory and Research in Education, 8(2), 145‍–‍151. https://doi.org/10.1177/1477878510368

Sà, R. L. (2023). Dall’Etica della cura all’Ospitalità incondizionata. Per una filosofia della migrazione. Pedagogia più didattica, 9(1), 4‍–‍21. https://doi.org/10.14605/PD912301

Tarozzi, M. (2008). Che cos’è la grounded theory. Roma: Carocci.

Published

2024-04-30

How to Cite

Iori, M. (2024). Ethics of Care and Self-Care: Perspectives for the Research and Reception of Unaccompanied Foreign Minors. Formazione & Insegnamento, 22(1), 50–55. https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-01-24_06