A Case Study in Friuli Venezia Giulia: La Viarte and San Luigi, Socio-educational-training Ecosystems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_63

Keywords:

Socio-educational work, Drop-out, Soft skills, Non-formal

Abstract

Italy is recording a higher school dropout rate than the rest of Europe. The pandemic context is increasing the problem, highlighting a probable weakness in the solutions in favor of the motivation to study, especially with respect to the more fragile segments of the population. This over time translates into a greater difficulty of the new generations to enter positively in the world of work with a consequent increase in juvenile deviance. The article aims to present the ways in which two Italian structures in the context of the Friuli Venezia Giulia region are responding to the problems set out. The question to be answered is: are there alternative training methods with which the difficulties of the current school system can be overcome in including the groups of young people with greater fragility?

References

Ausubel D. P. (1978). Educazione e processi cognitivi. Milano: Franco Angeli.

Betti I. (2021). Giovanissimi si tagliano e tentano il suicidio: mai così tanti. Retrieved January 15, 2022 from https://www.huffingtonpost.it/entry/i-giovanissimi-si-tagliano-e-tentano-il-suicidio-mai-cosi-tanti-ricoveri-prima-della-pandemia_it_6006f714c5b697df1a09146e

Cedefop (2016) Linee guida europee per la convalida dell’apprendimento non formale e informale. Retrieved January, 15, 2022 from https://www.cedefop.europa.eu/files/3073_it.pdf

Chiosso G., Poggi A. M., Vittadini G. (2021). Viaggio nelle character skills. Fondazione per la scuola. Bologna: Il Mulino.

Di Nardo L., Brancaccio A., Esposito M. (2017) Educazione all’imprenditorialità e alternanza scuola lavoro, elementi centrali di una strategia per avvicinare scuola e mondo del lavoro. Didamatica 2017. Retrieved January 15, from https://www.aicanet.it/documents/10776/1476921/Didamatica17_paper_62.pdf/ed476ca0-0ca8-450c-820e-1d8cdea843af

Eurostat (2021). Young people neither in employment nor in education and training by sex, age and citizenship (NEET rates). Retrieved January, 15, 2022 from https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/edat_lfse_23/default/table?lang=en

Federighi P. (2009). L’educazione incorporata nel lavoro. Firenze: University Press.

Gardner H. (2005). Educazione e sviluppo della mente: Intelligenze multiple e apprendimento. Trento: Erikson.

K Govindasamy, M., Moi Kwe, N. (2020). Scaffolding Problem Solving in Teaching and Learning The DPACE Model - A Design Thinking Approach. Research in Social Sciences and Technology, 5(2), 93-112. https://doi.org/10.46303/ressat.05.02.6

Laboratoriofuturo (2021). La perdita della speranza: i NEET, tra incuria istituzionale e pandemia. Retrieved January, 15, 2022 from https://www.laboratoriofuturo.it/ricerche/la-perdita-della-speranza-i-neet-tra-incuria-istituzionale-e-pandemia/

Minozzi S., Saulle R., Amato L., Davoli M. (2021). Impatto del distanziamento sociale per covid-19 sul benessere psicologico dei giovani: una revisione sistematica della letteratura. Recenti Prog Med 2021, 112(5), 360-370. Retrieved January, 15, 2022 from https://www.recentiprogressi.it/archivio/3608/articoli/35873/

Orrizontescuola (2020). Dispersione scolastica: quota in calo in Italia, ma tra le più alte nell’Unione Europea: I dati. Retrieved January, 15, 2022 from https://www.orizzontescuola.it/dispersione-scolastica-quota-in-calo-in-italia-ma-tra-le-piu-alti-nellunione-europea-idati/

Orrizontescuola (2021). Boom di tentativi di suicidio tra bimbi e ragazzi causa del Covid-19: Tra le carenze scuola e sport. Retrieved January 15, 2022 from https://www.orizzontescuola.it/boom-di-tentativi-di-suicidio-tra-bimbi-e-ragazzi-a-molti-mancano-la-scuolae-lo-sport/

Pellerey M. (2016). Orientamento come potenziamento della persona umana in vista della sua occupabilità: Il ruolo delle soft skills, o competenze professionali personali generali. Rassegna Cnos. Retrieved 15 January 2022 from https://www.cnos-fap.it/sites/default/files/articoli_rassegna/pellerey_rassegna1-2016.pdf

Perulli E. (2010) Trasparenza e certificazione delle qualifiche e competenze: esperienze nazionali e prospettive europee. Milano: Franco Angeli.

The Productivity Press Development Team, & Bianchi, F. (2010). Visual Management: Le 5 S per gestire a vista. Milano: Goware & Guerini Next.

Universoscuola (2020). Educazione Parentale: Cos’è e come funziona. Retrieved January 15, 2022 from https://www.universoscuola.it/educazione-parentale-come-funziona.htm

Vygotskij Lev S., Veggetti M. S. (2006) Psicologia pedagogica. Manuale di psicologia applicata all’insegnamento e all’educazione. Trento: Erikson.

Wood D., Bruner J. S., Ross G. (1976). The Role of Tutoring in Problem Solving. J. Child Psychol. Psychiat., 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Published

2022-05-30

How to Cite

Salerno, V., & Casasola, G. (2022). A Case Study in Friuli Venezia Giulia: La Viarte and San Luigi, Socio-educational-training Ecosystems. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 727–736. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_63

Most read articles by the same author(s)