The Alternation between School and Work for Students with Disabilities: The Opinion of the Host Organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_70

Keywords:

School-work alternation, Employment, Students with disabilities, School, Inclusion

Abstract

School-Work Alternation and Inclusion: through a series of interviews with the representatives of organizations that have activated alternation paths, this article analyzes the importance of the School-Work Alternation (ASL) as a training activity that becomes an integral part of the life of people with disabilities and what factors can contribute to a positive experience both for the student and for the context. The contribution also indicates the prospects for future research.

References

Aite, L. (2006). Culla di parole: come accogliere gli inizi difficili della vita. Bollati Boringhieri.

Bertagna, G. (2020). Reinventare la scuola: un’agenda per cambiare il sistema di istruzione e formazione a partire dall’emergenza Covid-19. Edizioni Studium Srl.

Berry, J., & Hardman, M. L. (1998). The family as an interactive unit. Lifespan perspectives on the family and disability, 25-46.

Bianquin, N., Besio, S., Giraldo, M., & Sacchi, F. (2018). L’alternanza scuola lavoro per gli studenti con e senza disabilità. Una prima analisi interpretativa comparativa tra lingua e contenuto dei Piani Triennali dell’Offerta Formativa (PTOF).

Biggeri, M., Ballet, J., & Comim, F. (2011). The capability approach and research on children: Capability approach and children’s issues. In Children and the good life (pp. 75-89). Dordrecht: Springer.

Caldin, R., & Friso, V. (2012). Quale lavoro per le persone con disabilità, oggi, in Italia?. Studium educationis, 3, 37-58.

Carbonetti, D., & Carbonetti, G. (2004). Mio figlio Down diventa grande. Lasciarlo crescere accompagnandolo nel mondo degli adulti (Vol. 42). FrancoAngeli.

Chianese, G. (2016). L’educazione permanente. Sfide e innovazioni per un sistema di rete territoriale. FrancoAngeli.

Condon, E., & Callahan, M. (2008). Individualized career planning for students with significant support needs utilizing the discovery and vocational profile process, cross-agency collaborative funding and social security work incentives. Journal of Vocational Rehabilitation, 28(2), 85-96.

Chiarolanza, C., & De Gregorio, E. (2007). L’analisi dei processi psico-sociali: lavorare con ATLAS.ti. Carocci Faber.

Dapoto, M. (2014). L’ingresso nel mondo del lavoro dei giovani e dei soggetti diversamente abili [MA dissertation]. Unimore. Retrieved February 27, 2022, from https://morethesis.unimore.it/theses/available/etd-09262014-183341/

Della Porta, D. (2014). L’intervista qualitativa. Gius. Laterza & Figli Spa.

Di Nubila, R. D. (2004). Oltre l’aula: la formazione continua nell’alternanza, negli stage, nelle imprese, nelle istituzioni: Manuale per studenti, docenti, formatori e operatori aziendali. Cedam.

Fantozzi, D. (2019). Scuola e lavoro tra formazione e orientamento delle persone con disabilità intellettiva. https://doi.org/10.3280/ess1-2021oa11861

Friso, V. (2017). Disabilità, rappresentazioni sociali e inserimento lavorativo: percorsi identitari, nuove progettualità. In V. Friso, Disabilità, rappresentazioni sociali e inserimento lavorativo (pp. 101-148). Guerini e Associati.

Giaconi, C., Rodrigues, M. B., & Del Bianco, N. (2019). Gettare lo sguardo in avanti: La coprogettazione nella pedagogia speciale. Edizioni Accademiche Italiane.

Giaconi, C., Socci, C., Fidanza, B., Del Bianco, N., d’Angelo, I., & Capellini, S. A. (2020). Il Dopo di Noi: nuove alleanze tra pedagogia speciale ed economia per nuovi spazi di Qualità di Vita. MeTis-Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, 10(2), 274-291.

Giorgini, C., & Consegnati, S. (2012). L’alternanza scuola-lavoro. Una valida proposta formativa per le persone con disabilità o disagio certificato. Orientamenti pedagogici: rivista internazionale di scienze dell’educazione, 59(349), 561-567.

Lee, G. K., & Carter, E. W. (2012). Preparing transition age students with high functioning autism spectrum disorders for meaningful work. Psychology in the Schools, 49(10), 988-1000.

Wehmeyer, M. L. (2014). Self determination: A family affair. Family Relations, 63(1), 178-184.

Mantovani, D., & Santangelo, F. (2020). I dirigenti scolastici e la scuola che cambia: alcuni spunti di riflessione a partire dall’indagine T alis 2018. Autonomie locali e servizi sociali, 43(2), 401-420.

Marcone, V. M. (2018). Work-based learning: il valore generativo del lavoro. FrancoAngeli.

Margottini, M., Rossi, F., & De Carlo, F. (2019). Competenze trasversali e di orientamento: un’esperienza nell’ambi-to dell’alternanza scuola-lavoro Transversal and orientation skills: an experience in the field of work-related learning path. Le Società per la società: ricerca, scenari, emergenze, 26, 273.

Montobbio, E. (2004). Prefazione. La maturità immatura. D. Carbonetti, G. Carbonetti, Mio figlio Down diventa grande. Lasciarlo crescere accompagnandolo nel mondo degli adulti, 9-15.

Nicoli, D., & Salatin, A. (2018). L’alternanza scuola lavoro. Esempi di progetti tra classe. Trento: Erickson.

Paffarini, C., & Torquati, B. Sperimentazione di un percorso di alternanza scuola-lavoro in ambito di agricoltura sociale. XII Conferenza ESPAnet Italia 2019 Territori del welfare: (de-)globalizzazioni, innovazoni e conservazioniAt: Università degli Studi di Urbino Carlo Bo, Urbino, Italy.

Pastore, F., Quintano, C., & Rocca, A. (2020). Stuck at a crossroads? The duration of the Italian school-to-work transition. International Journal of Manpower, 42 (3), 442-469.

Pavoncello, D., & Taricone, F. (2020). Le politiche di inclusione lavorativa delle persone con disabilità: l’attuazione della dichiarazione Onu in relazione alla nuova programmazione 2021-2027. https://oa.inapp.org/xmlui/handle/20.500.12916/752.

Pavoncello, D., & Spagnolo, A. (2015). Agricoltura sociale: un’opportunità per la transizione scuola-lavoro dei giovani con disabilità psichica. Esempi di buone pratiche. https://oa.inapp.org/xmlui/handle/20.500.12916/1103.

Pavoncello, D. (2018). Alternanza scuola-lavoro e disabilità. Tavola rotonda: la risposta delle istituzioni. https://oa.inapp.org/xmlui/handle/20.500.12916/177.

Pavone, M. (Ed.). (2009). Famiglia e progetto di vita: crescere un figlio disabile dalla nascita alla vita adulta. Trento: Erickson.

Sandri, P. (2006). Valenza formativa della matematica. Nuova Secondaria, 4, 37-41.

Tortello, M., & Messaggio, I. (2001). L'integrazione scolastica ha compiuto trent'anni: quattro parole chiave per fare qualità. Obbligo di istruzione e obbligo di formazioneQuali saperi e quali risorse per gli allievi in situazione di handicap». Torino, 14 ottobre 2000.

Tino, C., & Grion, V. (2018). Lo sviluppo delle soft skill in Alternanza Scuola-Lavoro: punti di vista degli studenti italiani. Ricerche di Pedagogia e Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 13(1), 121-149.

Tino, C., & Fedeli, M. (2015). L'Alternanza Scuola-Lavoro: uno studio qualitativo. Formare, 15(3), 213-231. https://doi.org/10.13128/formare-17177

Tino, C., & Ruzzante, G. (2016). Alternanza scuola-lavoro: un processo per l’inclusione. RicercAzione, 8(1), 105.

Published

2022-05-30

How to Cite

Zappella, E. (2022). The Alternation between School and Work for Students with Disabilities: The Opinion of the Host Organizations. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 796–805. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_70

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>