The contribution of neuroscience to pedagogical epistemology: Towards a new paradigm

Authors

Keywords:

Neuroscience, Pedagogical epistemology, Mind, Brain, Training

Abstract

This work aims at highlighting a series of reflexive pathways concerning the educational outcomes of neuroscience studies. It is pointed out how such outcome could be an important basis for every kind of discourse regarding training and conceiving the human being as a whole. In fact, even if it had a considerable past history mainly related to a particular philosophical thought, mind-body dualism is factitious and has no reason to remain valid.

References

Donnarumma M., D’Alessio C. (2008). La danza dell’identità. Milano: Gribaudi.

D’Alessio C. (2008). Declinazioni psicopedagogiche della ricerca psicobiologica. In Quadernidel dipartimento di Scienze dell’educazione,Università di Salerno. Lecce: Pensa.

D’Alessio C. (2009). Emozioni ed empatia tra filosofia e neuroscienze. Risvolti pedagogici. InQuaderni del dipartimento di Scienze dell’educazione. Università di Salerno. Lecce: Pensa.

D’Alessio C. (2009). Prevenzione e trattamento dello stress nelle professioni d’aiuto: dalla psi-cobiologia della relazione di cura al significato esistenziale della sofferenza. In Quadernidel dipartimento di Scienze dell’educazione.Università di Salerno, Lecce: Pensa.

D’Alessio C. (2009). Perception and action in early development: the role of empathy. Relazio-ne presentata al Congresso Internazionale “Perception and Action in Early Development”,Università Campus Biomedico, Roma, 11-12-2008. Pubblicato negli atti del medesimo con-gresso ed in Pharmachologyonline, 2.

D’Alessio C. (2009). L’approccio neuroscientifico allo studio delle esperienze sociali e dell’equi-librio emotivo. In F. Gomez Paloma, Corporeità, didattica, apprendimento.Salerno: Edisud.

Doidge N. (2008). Il cervello infinito. Firenze: Ponte alle grazie.

Grafman J., Christen Y. (1999). Evidence for four forms of neuroplasticity. Neuronal Plasticity:Building a bridge from the laboratory to the clinic (pp. 131-139). Berlin: Springer-Verlag.

Kandel E. (2007).Psichiatria, Psicoanalisi e nuova biologia della mente. Milano: Raffaello Corti-na.

Le Doux J. (2002). Il sé sinaptico. Milano: Raffaello Cortina.

Rizzolatti G. (2006). So quel che fai. Milano: Raffaello Cortina.

Siegel D. (2001). La mente relazionale. Neurobiologia dell’esperienza interpersonale. Milano:Raffaello Cortina.

Siegel D. (2001). Toward an interpersonal neurobiology of the developing mind: Attachment,mindsight and neural integration. Infant Mental Health Journal, 22, 67-94.

Siegel D. (2009). The Mindful Brain(trad. it: Mindful e cervello, Milano, Raffaello Cortina).

Published

2015-01-12

How to Cite

D'Alessio, C. (2015). The contribution of neuroscience to pedagogical epistemology: Towards a new paradigm. Formazione & Insegnamento, 9(1), 93–97. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/1145

Most read articles by the same author(s)