Sustainable Tourism, Integral Ecology and Training for an Educational Pact with the Territories

Autores

  • Patrizia Galeri Università Cattolica del Sacro Cuore, patrizia.galeri@unicatt.it

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_68

Palavras-chave:

Pedagogy, Environment, Sustainability, Tourism, Advanced Degree

Resumo

Sustainable tourism and the education that lies at its basis are related to the interpretation of UE Green Deal current heuristic curves and outcomes, which, in harmony with the 2030 Agenda, requires action and the assumption of educational co-responsibility.Pedagogy can, indeed, express an interesting cultural point of view, strengthening the interrelation between a person and their environment, between local identity and territorial branding, between the development and the quality of the involved area; this can be possible by planning a deliberate educational relationship between human and environmental development, between virtues and administrative, economic choices. Tourism, and more precisely sustainable tourism, can connect multidisciplinary interests and, at the same time, farsighted politics for the governance of society.

Referências

Agenda 2030 in https://unric.org/it/agenda-2030

Aime, M. & Papotti, D. (2012). L’altro e l’altrove. Antropologia, geografia e turismo. Torino: Einaudi.

Alessandrini, G. (2021). Educazione alla sostenibilità come “civic engagement”: dall’Agenda 2030 alla lezione di Martha Nussbaum. Pedagogia Oggi, XIX| 2 (2021) | 13-2. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia.

Armiero, M. (2021). L’era degli scarti. Cronache dal wasteocene, la discarica globale Torino: Einaudi.

Banca d’Italia (2022). Indagine sul turismo internazionale. https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/indagine-turismo-internazionale/index.html

Bobbio, A. (2021). Pedagogia del viaggio e del turismo. Natura e cultura del ben-essere. Brescia: Scholè.

Carta della Terra (2000). https://www.cartadellaterra.it/

Della Corte, V., Doria, C., Oddo, G. (2021), The impact of Covid-19 on international tourism flows to Italy: evidence from mobile phone data. Banca d’Italia Eurosistema, 674.

Ferrari, M. (2022). Tutela dell’ambiente e degli animali nella Costituzione: La riforma è legge. https://www.altalex.com/documents/news/2021/10/15/tutela-dell-ambiente-e-degli-animali-

nella-costituzione-il-ddl-di-riforma

Francesco (2015). Lettera enciclica Laudato si’. Sulla cura della casa comune.

Francesco (2020). Lettera enciclica Fratelli tutti. Sulla fraternità e l’amicizia sociale.

Galeri, P. (2021). Training in the care of the common home: sustainable tourism as a driver for an integral ecology. Formare, Sustainability Mindset: a challenge for the educational professions?, Vol. 21 No. 2 (2021), 21-35. https://doi.org/10.36253/form-11329

Istat (2021). Movimento turistico in ripresa ma ancora lontano dai livelli del 2019. https://www.istat.it/it/files//2022/01/REPORT_MOVIMENTOTURISTICO_2021.pdf

Leed, E. J. (2007). La mente del viaggiatore. Dall’ Odissea al turismo globale. Bologna: Il Mulino.

English, L. M., & Mayo, P. (2021). Lifelong learning, Global Justice, and Sustainability. Londra: Palgrave Macmillan.

Lynas, M. (2021). Il nostro ultimo avvertimento. Sei gradi di emergenza climatica. Roma: Fazi editore.

Malavasi, P. (Ed). (2012). Smart city. Educazione, reciprocità. Lecce: Pensa MultiMedia.

Malavasi, P. (2017). Scuole, lavoro! La sfida educativa dell’alternanza. Milano: Vita e Pensiero.

Malavasi, P. (2019). Villaggio dell’educazione. Villaggio per la Terra. In P. Malavasi (Ed.) Un patto educativo per l’ecologia integrale. Il Villaggio per la Terra (pp. 7-10). Lecce: Pensa MultiMedia.

Malavasi, P. (2020). Insegnare l’umano. Milano: Vita e Pensiero.

Marcone V. M. (2021). Ripensare contesti educativi capacitanti per promuovere lo sviluppo sostenibile. Formazione & insegnamento, 19(1 tome I), 199-209. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_17

Messina, S. & Santamato, V. S. (Ed.). (2015). Esperienze e casi di turismo sostenibile. Milano: Franco Angeli.

Molinari, A. (2020). Un’indagine su Dottrina Sociale, prospettive di impegno civile della Chiesa, ecologia integrale, obiettivi di sviluppo sostenibile: le ACLI, prospettive di impegno civile (pp. 295-309). In S. Bornatici, P. Galeri, Y. Gaspar, P. Malavasi, O. Vacchelli (Eds.), Laudato si’+5, Fratelli tutti: Human Development. A great cultural, spiritual, political, economic, educational challenge. Pensa: Lecce-Brescia.

Morin E. (2020). Cambiamo strada. Le 15 lezioni del Coronavirus. Milano: Cortina Editori.

Mortari, L. (Ed.) (2009). La ricerca per i bambini. Milano: Mondadori.

Mortari, L. (2019). Aver cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.

Noddings, N. (2003), Caring: a feminine approach to ethics and moral education (2nd ed.). U.S.A.: University of California Press.

Pelletier, P. (2021). Clima Capitalismo verde e Catastrofismo. Eleuthera editrice.

P.N.R.R., (2022). in https://www.ministeroturismo.gov.it/pnrr/

Poschen, P. (2015). Decent Work, Green Jobs and the Sustainable Economy: Solutions for Climate Change and Sustainable Development. Londra: Routledge.

Rossato, M. (2013). La sostenibilità: un percorso obbligato anche per le imprese turistiche. In E. Becheri, G. Maggiore (Ed.), XXVIII Rapporto sul turismo italiano, Franco Angeli, Milano 2013, pp. 231-237.

UNESCO, Educazione allo Sviluppo Sostenibile: una tabella di marcia. Educazione 2030, Parigi 2021.

Univerde (n.d.). Gli italiani, il turismo sostenibile e l’ecoturismo. https://www.mastermeeting.it/Upload/magazine/database/riviste_pdf/1170/il_turismo_sostenibile_ecoturismo.pdf

Rusconi, G. (2021). Natura e servizi a 4 stelle: la workation al mare è un lusso per gli amanti della bici. Retrieved July 26, 2021, from https://www.ilsole24ore.com/art/natura-e-servizi-4-stelle-workation-maree-lusso-gli-amanti-bici-AEpIPMZ

Vischi, A. (Ed.), Global compact on education. La pace come cammino di speranza, dialogo, riconciliazione, conversione ecologica, Pensa MultiMedia: Lecce-Brescia 2020.

Zanchini, A. & Albrizio, M. A. (2019). Un green New Deal per l’Europa. Le idee e le sfide per rilanciare il progetto europeo. Rapporto annuale di Legambiente. Edizioni Legambiente.

Zoboli, R. (2016). Le parole della Laudato si’: la condizione umana nel mondo attuale. Una prospettiva economica. In C. Giuliodori, & P. Malavasi, Ecologia integrale Laudato si’: Ricerca, Formazione, conversione (pp. 43-52). Milano: Vita e Pensiero.

Publicado

2022-05-30

Como Citar

Galeri, P. (2022). Sustainable Tourism, Integral Ecology and Training for an Educational Pact with the Territories. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 777–785. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_68