‘Da mihi animas, coetera tolle:’ The Foundation of the Catholic Educational Ideal in Don Bosco
Keywords:
Don Bosco, Salesian oratories, Preventive method, Christian education, Professional trainingAbstract
Almost one hundred and eighty years after the foundation of the Valdocco oratory, we continue to reflect on its preventive method, which inspired all of Don Bosco’s educational action. The following article offers the reader the opportunity to retrace the life and works of a protagonist of the 19th century, capable of combining a spirit of initiative, ability to establish profitable relationships with religious and civil institutions, educational ardour, sensitivity towards socioeconomic changes that affected not only Piedmont, but Italy and Europe more generally. The core of Don Bosco’s educational inspiration, which has left so much fruit to posterity, is to be found in the clear and joyful Christian faith, transfused into the preventive method, focused on the prevention of deviant behaviour rather than on its sanction.
References
Bellerate, B. (1987). Don Bosco e le scuole professionali. In G. Bosco (Ed.), Scritti pedagogici e spirituali (pp. 315–329). Roma: LAS.
Bordignon, B. (2016). Don Bosco e l’oratorio: Dalla redazione dei manoscritti del primo regolamento dell’oratorio di Valdocco. Ricerche storiche salesiane: rivista semestrale di storia religiosa e civile, 66, 29–70.
Bordignon, B. (2022). Don Bosco e la formazione professionale. Roma: IF Press.
Bosco, G. (1845). Storia Ecclesiastica ad uso delle scuole utile per ogni ceto di persone. Torino: Speirani e Ferrero.
Bosco, G. (1847). Storia Sacra per uso delle scuole utile ad ogni stato di persone arricchita di analoghe incisioni. Torino: Speirani e Ferrero.
Bosco, G. (1849). Il sistema metrico decimale. Torino: Paravia.
Bosco, G. (1855). La Storia d’Italia raccontata alla gioventù da’ suoi primi abitatori sino ai giorni nostri. Torino: Paravia.
Bosco, G. (1877). Inaugurazione del Patronato di S. Pietro in Nizza a mare: Scopo del medesimo esposto dal Sacerdote Giovanni Bosco con appendice sul sistema preventivo nella educazione della gioventù. Torino: Tipografia e Libreria Salesiana.
Bosco, G. (1987). Scritti pedagogici e spirituali. Roma: LAS.
Bosco, T. (2005). Vita di mamma Margherita: La mamma di Don Bosco. Torino: Elledici.
Bozzolo, A. (2017). I sogni di Don Bosco: Esperienza spirituale e sapienza educativa. Roma: LAS.
Braido, P. (1979). Stili di educazione popolare cristiana alle soglie del 1848. In Autori vari (Eds.), Pedagogia fra tradizione e innovazione. Studi in onore di Aldo Agazzi (pp. 383–404). Milano: Vita e Pensiero.
Braido, P. (1999). Prevenire non reprimere. Roma: LAS.
Buccellato, G. (Ed.). (2008). San Giuseppe Cafasso: Il direttore spirituale di Don Bosco. Roma: LAS.
Casella, F. (2007). L’esperienza educativa preventiva di Don Bosco: Studi sull’educazione salesiana fra tradizione e modernità. Roma: LAS.
Casotti, M. (1960). Il metodo educativo di Don Bosco. Brescia: La Scuola.
Chiosso, G. (1990). Don Bosco e l’oratorio (1841-1855). In M. Midali M. (Ed.), Don Bosco nella storia (pp. 297–313). Roma: LAS.
De Ambrogio, C. (1989). Cardinale Giovanni Cagliero: Primo missionario salesiano. Torino: Elledici.
De Giorgi, F. (2023). Il metodo italiano nell’educazione contemporanea: Rosmini, Bosco, Montessori, Milani. Brescia: Morcelliana-Scholé.
Dotta, G. (2009a). Dall’Oratorio dell’Angelo Custode all’Oratorio di San Luigi: Leonardo Murialdo tra don Cocchi e don Bosco nei primi oratori torinesi. Ricerche storiche salesiane: rivista semestrale di storia religiosa e civile, 54, 361–385.
Dotta, G. (2009b). Dall’Oratorio dell’Angelo Custode all’Oratorio di San Luigi: Leonardo Murialdo tra don Cocchi e don Bosco nei primi oratori torinesi. Ricerche storiche salesiane: rivista semestrale di storia religiosa e civile, 55, 117–138.
Farina, A. (2022). Don Bosco e le autorità civili ed ecclesiastiche: misurarci con il principio di realtà. Ricerche storiche salesiane: Rivista semestrale di storia religiosa e civile, 78, 183–185.
García Morquende, M. A. (2022). Education is a matter of hearts: The educative-pastoral model of the Salesians of Don Bosco. Bolton: Don Bosco Publications.
Lemoyne, G. B. (1983). Vita di S. Giovanni Bosco. Torino: SEI.
Loré, M. (2019). L’impegno pedagogico di Clemente Alessandrino fra influssi filosofici greci e profonda fede cristiana. Ricerche Pedagogiche, 210, 86-100.
Maurizio, V. (2018). Don Bosco per l’alfabetizzazione dei giovani a metà del secolo XIX. Ricerche storiche salesiane: rivista semestrale di storia religiosa e civile, 70, 7-77.
Midali, M. (Ed.). (1990). Don Bosco nella storia. Roma: LAS.
Motto, F. (2007). Ripartire da Don Bosco. Torino: Elledici.
Motto, F. (2021). Forme di comunicazione interpersonale e sociale nella Valdocco di don Bosco. Ricerche storiche salesiane: rivista semestrale di storia religiosa e civile, 77, 363–375.
Palumbieri, S. (1987). Don Bosco e l’uomo: Nell’orizzonte del personalismo. Torino: Gribaudi-
Pazzaglia, L. (1990). La scelta dei giovani e la proposta educativa di Don Bosco. In M. Midali (Ed.), Don Bosco nella storia. Roma: LAS.
Prellezo, J. M. (1987). Don Bosco e le scuole professionali. In G. Bosco (1987). Scritti pedagogici e spirituali (pp. 331–353). Roma: LAS.
Ricciardi, G. M. (2015). Santi sociali e laici del Piemonte. Sacarmagno (TO): Priuli & Verlucca.
Ruffinato, P. & Seide, M. (2001). L’arte di educare nello stile del sistema preventivo. Roma: LAS.
Silva, A. F. da. (1987). Conversazione con Urbano Rattazzi (1854). In G. Bosco, Scritti pedagogici e spirituali (pp. 53–69). Roma: LAS.
Silva, A. F. da. (1987). Patagonia: Realtà e mito nell’azione missionaria salesiana. Roma: LAS.
Stella, P. (2001). Don Bosco. Bologna: Il Mulino.
Straniero, M. L. (1988). Don Bosco e i valdesi: Documenti di una polemica trentennale. Torino: Claudiana.
Tuninetti, G. (1990). Il conflitto fra Don Bosco e l’arcivescovo di Torino Lorenzo Gastaldi (1871-1883). In M. Midali (Ed.), Don Bosco nella storia (pp. 135–142). Roma: LAS.
Wirth, M. (2024). I salmi nella pedagogia di Don Bosco. Torino: Elledici.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Michele Loré
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Formazione & insegnamento is distributed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
For further details, please refer to our Repository & Archiving Policy, as well as our Copyright & Licensing Terms.