Work practices: Reflections in the post-Coronavirus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-03-22_07

Keywords:

Work practices, Learning, Work, Coronavirus, Education

Abstract

Work today represents one of the most used and abused terms in the contexts of the human. In the pedagogical field, declined through practice (work practices) and its various socio-historical shifts, it becomes an urgent topic, especially in the aftermath of the social and economic crisis that hit the world with the spread of Covid-19. This article moves from an empirical reflection about the fragmentation of the educational in the era of the coronavirus to a rethinking of the person at the center of the labor debate, focusing on the changes and evolutions of a labor pedagogy that, like the other human sciences, because of the pandemic, must urgently rethink its action. An educational crisis that is an economic, social, and political crisis, and that cannot be separated from rethinking the educational relationship as an essential point from which to restart a new idea of work, and of organization, based on the person.

References

Balzano, G. (2017), Pedagogia e lavoro. Prospettive pedagogiche. Bari-Cerignola: Enter.

Balzano, G. (2022). Pedagogia, lavoro e progetto di vita. Verso una generatività consapevole. Attualità pedagogiche, 4(1), 5–13.

Balzano, V. (2017) Educazione persona e welfare. Il contributo della pedagogia nello sviluppo delle politiche sociali. Bari: Progedit.

Balzano, V. (2020) Educare alla cittadinanza sociale. Bari: Progedit.

Bertagna, G. (2011). Lavoro e formazione dei giovani. La Scuola: Brescia.

Bholinger, S., Haake U., Helms Jørgensen C., Toiviainen H. & Wallo A. (Eds.) (2015) Working and learning in times of uncertainty. Challenges to adult, professional and vocational education. Rotterdam: Sense.

Bocca, G. (1998) Pedagogia del lavoro. Itinerari. Brescia: La Scuola.

Boeren, E. (2019). Understanding Sustainable Development Goal (SDG) 4 on “quality education” from micro, meso and macro perspectives. Int Rev Educ, 65, 277–294. https://doi.org/10.1007/s11159-019-09772-7

Cambi, F. (2020). Pandemia Covid-19: una breve riflessione pedagogica. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(1), 55–57. https://doi.org/10.13128/ssf-11827

Cedefop. (1994). Stato di avanzamento degli studi relativi a “la posizione dell’impresa nel processo di produzione delle qualifiche: effetti formatori dell’organizzazione del lavoro”. Relazione della riunione del 31 marzo - 1 aprile 1993. Berlino: Cedefop panorama.

Chionna, A. (2001) Pedagogia della responsabilità: Educazione e contesti sociali. Brescia: La Scuola.

Chiosso, G. (2005) Elementi di pedagogia: L’evento educativo tra necessità e possibilità. Brescia: La Scuola.

Corsi, M. (1997) Come pensare l’educazione. Brescia: La Scuola.

Costa, M. (2011). Pedagogia del lavoro e contesti di innovazione. Milano: Franco Angeli.

Costa, M. (2016). Capacitare l’innovazione: La formatività dell’agire lavorativo. Milano: FrancoAngeli.

Dato, D. (2009). Pedagogia del lavoro intangibile : Problemi, persone, progetti. Milano: Franco Angeli.

Elia, G. (2016). Prospettive di ricerca pedagogica. Bari: Progedit.

Elia, G., & Rossini V. (2002). Lo sviluppo delle abilità sociali. In G. Elia (Ed.), Abilità sociali: Contesti e qualità delle integrazioni. Bari: Edizioni Laterza.

Flores d’Arcais, G. (1987). Le «ragioni» di una teoria personalistica dell’educazione. Brescia: La Scuola.

Flores d’Arcais, G. (1992). Persona. In G. Flores d’Arcais (Ed.), Nuovo dizionario di pedagogia. Cinisello Balsamo: San Paolo Edizioni.

Flores d’Arcais, G. (Ed.). (1994). Pedagogie personalistiche e/o pedagogia della persona. Brescia: La Scuola.

Galeazzi, G. (2004). Personalismo e personalismi: Storia e significati. Medicina e morale, 53(2), 241–263. http://dx.doi.org/10.4081/mem.2004.642

Gevaert, G. (1978). Il problema dell’uomo. Torino: Elledici.

Giovanni Paolo II (1982). Laborem exercens: Lettera enciclica di Giovanni Paolo II sul lavoro umano. Roma: Paoline Editoriale Libri.

Grotlüschen, A., Nienkemper B., & Duncker-Euringer C. (Eds.). (2020). International assessment of low reading proficiency in the adult population: a question of components or lower rungs?. Int Rev Educ, 66, 235–265. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09829-y

Macchietti, S. S. (2012) Persona. Studium Educationis, 13(3), 135–138. Retrieved September 30, 2022, from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/555

Minello, R. (2012) Educare al tempo della crisi. Lecce: Pensa Multimedia.

MIUR (2022) Indicazioni ai fini della mitigazione degli effetti delle infezioni da Sars-CoV-2 nel sistema educativo di istruzione e di formazione per l’anno scolastico 2022 -2023. Retrieved September 30, 2022, from https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/MI_Vademecum+COVID+AS+22-23.pdf/644ce43d-5b01-3cbc-23b9-c560931aff52?t=1661684316063

Nussbaum, M. C. (2011). Non per profitto: Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: Il Mulino.

Pira, M. (2020) Anno zero d.c.: I nostri soldi, i mercati, il lavoro, i nuovi equilibri internazionali dopo il coronavirus. Milano: Chiarelettere.

Ricoeur, P. (2001) Sé come un altro (D. Iannotta, Trans.). Como: Jaca book.

Rosmini, A. (1981) Antropologia in servizio della scienza morale (F. Evain, Ed.). Roma: Città Nuova.

Santelli Beccegat,o L. (2014) Per una pedagogia neo-personalistica. In G. Flores d’Arcais (a cura di) Pedagogie personalistiche e/o pedagogia della persona. Brescia: la Scuola.

Santerini, M. (2019) Pedagogia socio-culturale. Milano: Mondadori Education.

Totaro, F. (1998) Non di solo lavoro: Ontologia della persona ed etica del lavoro nel passaggio di civiltà. Milano: Vita e Pensiero.

Verducci, D. (2003). Il segmento mancante: Percorsi di filosofia del lavoro. Roma: Carocci.

Published

2022-12-30

How to Cite

Balzano, V., & Balzano, G. (2022). Work practices: Reflections in the post-Coronavirus. Formazione & Insegnamento, 20(3), 080–090. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-03-22_07

Issue

Section

Quality of Life

Most read articles by the same author(s)