The Young Umberto Margiotta as an Interpreter of Augustine’s Pedagogy

Authors

Keywords:

Margiotta, Augustinian pedagogy, Spirituality, Truth, Semantic

Abstract

This investigation does not have a celebratory intent—even though it deals with a great maestro of educational-philosophical research. Instead, this work aims to critically illustrate one of his developmental stages as a young intellectual—that is, a 26-year-old young man—who curated an edition of Aurelius Augustinus Hipponensis' De Magistro for I Maestri del Pensiero [The Masters of Thinking], a book series published by Ernesto Germese. Margiotta, the Apulian scholar, advantaged himself through a broad and cultured introduction, which moves from the character of a rhetorician to the pedagogical stream of patristics, and from Augustine’s experience as an educator to the semantic specificity of his De Magistro. We hereby undertake the task to highlight the elements of originality in Margiotta's interpretation, his coherence in assessing the peculiarity of the Christian educational message, as well as the singularity of the figure of Augustine, whose confessed life story—well beyond its radical self-educational commitment—still stands as a milestone for the strenuous and painful conquest of a personal identity resulting from the quest for truth. In the analysis of Margiotta's reflection, this work employs a hermeneutic epistemological framework and a qualitative methodological approach.

References

Agostino. (1961). Confessioni. Roma: Edizioni Paoline.

Banniard, M. (1992). Viva voce. Communication écrite et communication orale du IVe au IXe siècle en Occident latin. Paris: Institut des Études Augustiniennes.

Carola, J., & Do Nascimento, L. (2020). L’educazione dell’umo in Agostino d’Ippona. Revista Educere Et Educare, 15(34), 23343. https://doi.org/10.17648/educare.v15i34.23343

Casotti, M. (1963). Il “De Magistro” di Sant’Agostino e di San Tommaso. In AA. VV., Questioni di Storia della Pedagogia (pp. 121–142). Brescia: La Scuola.

Chomsky, N. (1967). Recent contributions to the theory of innate ideas. Synthese, 17(1), 2–11. Retrieved December 30, 2024, from https://www.jstor.org/stable/20114531

Chomsky, N. (1970). Le strutture della sintassi. Bari: Laterza.

Cochrane, C. N. (1969). Cristianesimo e cultura classica. Bologna: Il Mulino.

Gentile, M. T. (1965). Immagine e parola nella formazione dell’uomo. Roma: Armando Editore.

Gilson, E. (1983). Introduzione allo studio di S. Agostino. Genova: Marietti.

Jaeger, W. (1977). Cristianesimo primitivo e cultura greca. Firenze: La Nuova Italia.

Lettieri, G. (2001). L’altro Agostino: Ermeneutica e retorica della grazia dalla crisi alla metamorfosi del De doctrina christiana. Brescia: Morcelliana.

Margiotta, U. (Ed.). (1973). Aurelio Agostino, De Magistro. Roma: Ernesto Gremese Editore.

Marrou, H. (1987). Sant’Agostino e la fine della cultura antica. Milano: Jaca Book.

Patané, L. (1967). Il pensiero pedagogico di S. Agostino. Bologna: Pàtron.

Piaget, J. (1955). La rappresentazione del mondo del fanciullo. Torino: Bollati Boringhieri.

Piaget, J. (1967). Lo sviluppo mentale del bambino. Torino: Bollati Boringhieri.

Plotino. (1947). Enneadi. Bari: Laterza.

Sapir, E. (1969). Il linguaggio. Introduzione alla linguistica. Torino: Einaudi.

Sciacca, M. F. (1987). La Storia della Filosofia Cristiana. Milano: Feltrinelli.

Simonetti, M. (2011). Sant’Agostino, L’istruzione cristiana. Milano: Fondazione Lorenzo Valla-Mondadori.

Published

2024-01-21

How to Cite

Gramigna, A. (2024). The Young Umberto Margiotta as an Interpreter of Augustine’s Pedagogy. Formazione & Insegnamento, 23, 7548. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7548

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>