Metacognitive analysis of study habits: Representation and practices of the students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-03-23_02

Keywords:

Implicit Epistemology, Habit, Study, Metacognition

Abstract

Understanding learners’ study habits is a prerequisite to beginning a metacognitive reflexion concerning the mental states that unfold when learning takes place (Annable, 2012). Drawing on a quali-quant methodology, a questionnaire was administered; on account of its double value, this methodology permitted us to realize both the numerical aspects and the qualitative ones that emerged in the free comments related to each item of the questionnaire. Like Margiotta (2015), we believe that the analysis of study habits helps students to monitor their own learning. Consequently, it is useful to know these behaviours in order to realize a more efficient formative proposal because it takes into account the receptive and constructive characteristics of our young interlocutors (Ryken & Salganik, 2007). There exists a correlation between leaning and representation-description of the study practices: this relation is based on the implicit epistemology of our students (Santoianni, 2019): some of its fundamental structures are made explicit by this research.

References

Annable, J. (2012). Becoming Self-Editors: Using Metacognition to Improve Students’ Grammar Knowledge. English Journal, 101(3), 89–91. https://www.jstor.org/stable/41415461

Annacontini, G. (2014). Pedagogia dal sottosuolo. Torino: L’Harmattan.

Bateson, G. (1979). Mind and Nature: A Necessary Unity. New York: Dutton.

Bateson, G. (1997). Una sacra unità. Altri passi verso un’ecologia della mente. Milano: Adelphi.

Bencinvenga, E. (2020). Critica della ragione digitale. Milano: Feltrinelli.

Biscaldi, A. (2018). Chi ha il coraggio della critica culturale? Brevi noti sull’agire responsabile. Pedagogika, 21(4), 9–13. http://hdl.handle.net/2434/565192

Cornoldi C., De Beni R., & Gruppo MT (2001). Imparare a studiare 2: Strategie, stili cognitivi, metacognizione e atteggiamenti nello studio. Trento: Erickson.

Dewey, J. (1936). Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Ferri, P. (2011). Nativi digitali. Milano: Bruno Mondadori.

Fabbri M. (2008). Problemi di empatia: La pedagogia delle emozioni di fronte al mutamento degli stili educativi. Pisa: ETS.

Foucault, M. (1988). Technologies of the self. In M. Foucault, L. H. Martin, H. Gutman, P. H. Hutton (Eds.), Technologies of the Self: A seminar with Michel Foucault. Amherst: University of Massachusetts.

Gardner, H. (1983). Formae mentis: Saggio sulla pluralità dell’intelligenza. Milano: Feltrinelli.

Gardner, H. (1995). L’educazione delle intelligenze multiple: dalla teoria alla prassi pedagógica. Milano: Anabasi.

Gardner, H. (2005). Educazione e sviluppo della mente; Intelligenze multiple e apprendimento. Trento: Erickson.

Gardner, H. (2006). The Development and Education of the Mind; The selected works of Howard Gardner. New York: Routledge.

Gardner, H., (2011). Cambiare idee: L’arte e la scienza della persuasione. Milano: Feltrinelli.

Gramigna, A. (2021). La fabbrica delle idee: A proposito di educazione e intelligenza. Milano: Biblion.

Magolda, M. B. (1992). Knowing and reasoning in college. San Francisco: Jossey-Bass.

Margiotta, U. (2015). Teoria della formazione: Ricostruire la pedagogia. Roma: Carocci.

Mentkowsky, M. (2000). Learning that Lasts. San Francisco: Jossey-Bass.

Morin, E. (2007). Il Metodo 3, La conoscenza della conoscenza. Milano: Raffaello Cortina.

Morin, E. (1989). La conoscenza delle conoscenze. Milano: Feltrinelli.

Morin, E. (2000). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina.

Naval Duran, C. (2008). Teoría de la educación: Un análisis epistemológico. Pamplona: EUNSA.

Perry, W. G. Jr. (1968). Forms of intellectual and ethical development in the college years: A scheme. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Poletti, G. (2020). Teoria e metodologia della ricerca educativa. Ferrara: Volta la carta.

Riva, M. G. (2020). Il lavoro pedagogico come ricerca dei significati e ascolto delle emozioni. Milano: Guerini e Associati.

Rossi, P. G. (2011). Didattica enattiva: Complessità, teorie dell’azione, professionalità docente. Milano: FrancoAngeli.

Ryken, D. S., Salganik, L. H. (2007). Agire le competenze chiave. Milano: FrancoAngeli.

Salmeri, S. (2021). Michel Foucault e la decostruzione dei tecnicismi in pedagogia. Lecce: Pensa MultiMedia.

Santoianni, F. (2019). Brain Education Cognition. La ricerca pedagogica italiana, RTH - Research Trends in Humanities. Education & Philosophy, 6, 44-52, 2019. https://doi.org/10.6093/2284-0184/6019

Vygotskij, L. S. (2006). Pensiero e linguaggio. Firenze: Universitaria Barbera.

Wenger, E. (2006). Comunità di Pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Raffaello Cortina.

Zohar, A., & Dori, Y. J. (Eds.). (2012). Metacognition in Science Education: Trends in current research. Dordrech: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2132-6

Published

2023-12-29

How to Cite

Gramigna, A., Boschi, C., & Camargo, R. A. (2023). Metacognitive analysis of study habits: Representation and practices of the students. Formazione & Insegnamento, 21(3), 7–14. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-03-23_02

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>