Self-Narration to the Other in Educational Practice

Authors

  • Camilla Boschi università di Ferrara

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_06

Keywords:

Education, Qualitative method, Narrative pedagogy, Autobiography

Abstract

This article aims to demonstrate the significance and utility of autobiography as a distinct form of narrative in educational settings. Drawing upon the theories of Narrative pedagogy, the epistemological framework of this study regards narration as a vital cognitive tool for understanding reality. We argue that just as narrating reality aids in navigating it, recounting one's own experiences can serve as a valuable self-analytical and self-hermeneutic exercise. The central section of this article presents a literary example of an autobiographical exercise, showcasing a professional experience within a community of minors. Through this qualitative approach, we establish that autobiography can be a crucial tool in educational settings, benefiting not only the recipients of educational actions but also educators themselves, as it enhances the value of training and monitoring moments.

References

Arendt, H. (1994). Vita activa: la condizione umana. Milano: Bompiani.

Arendt, H. (2009). La vita della mente. Bologna: Il Mulino.

Bruner, J. (1991). La mente a più dimensioni. Roma: Laterza.

Codispoti, O. & Bastianoni, P. (2008). Dinamiche relazionali e interventi clinici: Teorie, contesti e strumenti. Roma: Carocci.

Damasio, A. R. (2003). Emozione e coscienza. Milano: Adelphi.

Demetrio, D. (2018). L’illusione autobiografica. Scrittura di sé ed esperienza del limite. Educazione sentimentale, 30, 23–35. https://doi.org/10.3280/EDS2018-030005

Demetrio, D. (2002). Album di famiglia: Scrivere i ricordi di casa. Roma: Meltemi.

Demetrio, D. (2003). Autoanalisi per non pazienti: inquietudine e scrittura di sé. Milano: Raffaello Cortina.

Demetrio, D. (2009). L’educazione non è finita: idee per difenderla. Milano: Raffaello Cortina.

Gramigna, A. (2020). Come nascono le storie: Pedagogie narrative per i più piccoli. Milano: Unicopli.

Gramigna, A. (2022). Pedagogia della fantasia: L’allestimento di contesti cognitivi per i più piccoli. Roma: Tab edizioni.

Minello, R. (2020). I dilemmi dell’educazione. Roma: Armando.

Poletti, G. (2020). Teoria e metodologia della ricerca educativa. Ferrara: Volta la carta.

Quartarone, M. G. (2018). La ‘narrazione’ in prospettiva interculturale nella scuola di infanzia. Quaderni di Intercultura, 10. https://doi.org/10.3271/M66

Tramma, S. (2003). L’educatore imperfetto: senso e complessità del lavoro educativo. Roma: Carocci.

Woolf, V. (2016). Una stanza tutta per sé. Torino: Einaudi.

Published

2023-04-30

How to Cite

Boschi, C. (2023). Self-Narration to the Other in Educational Practice. Formazione & Insegnamento, 21(1), 38–44. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_06