Balance and Challenges to Inclusion in the Light of Pandemic: Cues and Pillars for High Quality Alliances Building
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_64Keywords:
Alliances, Pandemic, Inclusion, Functioning, CapabilitiesAbstract
In January 2020 the World Health Organization declared Covid-19 a public health Emergency of international concern. Since then, no remark about school or about the birth of coalitions and «Community Agreement» can leave out of consideration this event or its consequences. In contemporary modern society, in which complexity is directly reflected in heterogeneity of classrooms, if it is true that talent doesn’t make the difference because «it is not a gift» (Margiotta, 2018), it’s necessary to focus on some conditions that cannot be omitted and to rethink in generative terms didactics and alliances building and give everybody the same opportunities. Every day teachers face balance challenges and tightrope walkings like acrobats, like craftsmen who, absorbed in the dynamics of «risk-society» (Beck, Giddens, 1980), tries to create practical models of inclusion. Walking the tightrope becomes the perfect metaphor for a good-quality teaching and alliances building that tries to give, in real and digital setting, proper answers to people full of capabilities. It is worth it to benefit from all these changes and press against all those values, tools and main «pillars» (2030 Agenda) that let us think, plan and create inclusive settings with the right equipment to give each student the opportunity to show what he is interested in and cultivate his own interests.
References
Canevaro, A., (2013). Lessico. Pedagogia speciale. In Italian Journal of Special Education for Inclusion (n. 1, anno I, pp. 181-184). Lecce: Pensa MultiMedia.
Chiappetta Cajola, L., (2017). Ricerca educativa, politiche di istruzione e formazione, e scuola: nuove prospettive dal Rapporto Delors. Formazione & insegnamento, 15(2), 31-42. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2335
Conz, M., Vianello, S., Xodo A., Buffon, L., (2021). Come costruire la didattica a distanza ai tempi del coronavirus. Bisogni e aspettative di 55 studenti intervistati durante i primi dieci giorni di quarantena. In L’integrazione scolastica e sociale (Vol. 20, n. 3). Trento: Erickson.
Cottini, L., (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità. Trento: Erickson.
Cottini, L., (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
Cottini, L., (2018). La dimensione dell’inclusione scolastica richiede ancora una didattica speciale?. L’integrazione scolastica e sociale (Vol. 17, n. 1, pp. 11-19).
D’Alonzo, L., Bocci, F., Pinnelli, S., (2015). Didattica speciale per l’inclusione. Brescia: La Scuola.
Damiano, E., (2006). La Nuova Alleanza. Temi problemi e prospettive della nuova ricerca didattica. Brescia: La Scuola.
Ghedin, E., (2017). Felici di conoscere. Insegnamento inclusivo e apprendimento positivo a scuola. Napoli: Liguori.
INVALSI, (2020). L’alleanza educativa Scuola-famiglia. Retrieved February 18, 2022, in https://www.invalsiopen.it
Ius, M., Milani, P., (a cura di) (2011). Educazione, pentolini e resilienza. Pensieri e pratiche per co-educare nella prospettiva della resilienza a scuola. Padova: Kite.
Margiotta, U., (2018). La formazione dei talenti. Milano: Franco Angeli.
Montobbio, E., Navone A.M., (2002). Prova in altro modo. L’inserimento lavorativo socio assistenziale di persone con disabilità marcata. Pisa: Del Cerro.
Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensiero riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.
Mortari, L., (2020). La sapienza politica per una cittadinanza responsabile. In Attualità Pedagogiche (Vol. 2 n. 1). Università degli Studi di Salerno.
Organizzazione Mondiale della Sanità, (2007). ICF-CY. Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Trento: Erickson.
Paolini, M., (2010), Dalla scuola al lavoro: Percorsi di alternanza scuola lavoro per un progetto di vita, Seminario di formazione per dirigenti scolastici e docenti della scuola sec. di II grado, Siderno (RC).
Santi, M., Vecchiato, T., Brasiola, O., (2021). Educare: la pandemia come opportunità pedagogica generativa per lo sviluppo umano. Formazione & insegnamento, 19(1), 128-135. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_10
Savia, G., (a cura di) (2016), Universal Design for Learning. Progettazione universale per l’apprendimento e didattica inclusiva. Trento: Erickson.
Tacconi, G., (a cura di) (2011). La ricerca va a scuola. In IN PRATICA. 1. La didattica dei docenti di area matematica e scientifico-tecnologica nell’Istruzione e Formazione Professionale. Roma: CNOS-FAP.
Verga, M., (2012). Zigulì. La mia vita dolceamara con un figlio disabile. Milano: Arnoldo Mondadori.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sara Baruzzo, Oscar Tiozzo Brasiola

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors that publish in Formazione & insegnamento accept the following conditions:
- Authors keep their copy rights for their work and give the journal only the right of first publication and distribution of it. Concurrently, the work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), which allows others to share their work porovided they attribute it to their original author and acknowledge its first appearance in this journal.
- Authors might engage in other licensing agreements, provided such agreements are non exclusive regarding the distribution of the published work (e.g., place a copy in a physical institutional repository, or publish it in a book). In this case, the authors must acknowledge in the new version of the work that it was first published on this journal.
- Authors may distribute their accepted manuscripts (pre-print) online (e.g., online repositories, personal website) during the publication process. This is allowed because it is the source of informed exchange with peers and increases the value of the published work. Please be aware that the distribution and dissemination to peer and through archives does not constitute a "publication" in a volume belonging to a series (ISSN): Formazione & insegnamento publishes previously unpublished works.