Balance and Challenges to Inclusion in the Light of Pandemic: Cues and Pillars for High Quality Alliances Building
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_64Palabras clave:
Alliances, Pandemic, Inclusion, Functioning, CapabilitiesResumen
In January 2020 the World Health Organization declared Covid-19 a public health Emergency of international concern. Since then, no remark about school or about the birth of coalitions and «Community Agreement» can leave out of consideration this event or its consequences. In contemporary modern society, in which complexity is directly reflected in heterogeneity of classrooms, if it is true that talent doesn’t make the difference because «it is not a gift» (Margiotta, 2018), it’s necessary to focus on some conditions that cannot be omitted and to rethink in generative terms didactics and alliances building and give everybody the same opportunities. Every day teachers face balance challenges and tightrope walkings like acrobats, like craftsmen who, absorbed in the dynamics of «risk-society» (Beck, Giddens, 1980), tries to create practical models of inclusion. Walking the tightrope becomes the perfect metaphor for a good-quality teaching and alliances building that tries to give, in real and digital setting, proper answers to people full of capabilities. It is worth it to benefit from all these changes and press against all those values, tools and main «pillars» (2030 Agenda) that let us think, plan and create inclusive settings with the right equipment to give each student the opportunity to show what he is interested in and cultivate his own interests.
Citas
Canevaro, A., (2013). Lessico. Pedagogia speciale. In Italian Journal of Special Education for Inclusion (n. 1, anno I, pp. 181-184). Lecce: Pensa MultiMedia.
Chiappetta Cajola, L., (2017). Ricerca educativa, politiche di istruzione e formazione, e scuola: nuove prospettive dal Rapporto Delors. Formazione & insegnamento, 15(2), 31-42. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2335
Conz, M., Vianello, S., Xodo A., Buffon, L., (2021). Come costruire la didattica a distanza ai tempi del coronavirus. Bisogni e aspettative di 55 studenti intervistati durante i primi dieci giorni di quarantena. In L’integrazione scolastica e sociale (Vol. 20, n. 3). Trento: Erickson.
Cottini, L., (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità. Trento: Erickson.
Cottini, L., (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
Cottini, L., (2018). La dimensione dell’inclusione scolastica richiede ancora una didattica speciale?. L’integrazione scolastica e sociale (Vol. 17, n. 1, pp. 11-19).
D’Alonzo, L., Bocci, F., Pinnelli, S., (2015). Didattica speciale per l’inclusione. Brescia: La Scuola.
Damiano, E., (2006). La Nuova Alleanza. Temi problemi e prospettive della nuova ricerca didattica. Brescia: La Scuola.
Ghedin, E., (2017). Felici di conoscere. Insegnamento inclusivo e apprendimento positivo a scuola. Napoli: Liguori.
INVALSI, (2020). L’alleanza educativa Scuola-famiglia. Retrieved February 18, 2022, in https://www.invalsiopen.it
Ius, M., Milani, P., (a cura di) (2011). Educazione, pentolini e resilienza. Pensieri e pratiche per co-educare nella prospettiva della resilienza a scuola. Padova: Kite.
Margiotta, U., (2018). La formazione dei talenti. Milano: Franco Angeli.
Montobbio, E., Navone A.M., (2002). Prova in altro modo. L’inserimento lavorativo socio assistenziale di persone con disabilità marcata. Pisa: Del Cerro.
Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensiero riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.
Mortari, L., (2020). La sapienza politica per una cittadinanza responsabile. In Attualità Pedagogiche (Vol. 2 n. 1). Università degli Studi di Salerno.
Organizzazione Mondiale della Sanità, (2007). ICF-CY. Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Trento: Erickson.
Paolini, M., (2010), Dalla scuola al lavoro: Percorsi di alternanza scuola lavoro per un progetto di vita, Seminario di formazione per dirigenti scolastici e docenti della scuola sec. di II grado, Siderno (RC).
Santi, M., Vecchiato, T., Brasiola, O., (2021). Educare: la pandemia come opportunità pedagogica generativa per lo sviluppo umano. Formazione & insegnamento, 19(1), 128-135. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_10
Savia, G., (a cura di) (2016), Universal Design for Learning. Progettazione universale per l’apprendimento e didattica inclusiva. Trento: Erickson.
Tacconi, G., (a cura di) (2011). La ricerca va a scuola. In IN PRATICA. 1. La didattica dei docenti di area matematica e scientifico-tecnologica nell’Istruzione e Formazione Professionale. Roma: CNOS-FAP.
Verga, M., (2012). Zigulì. La mia vita dolceamara con un figlio disabile. Milano: Arnoldo Mondadori.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Sara Baruzzo, Oscar Tiozzo Brasiola
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Formazione & insegnamento se distribuye bajo la licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Para más detalles, por favor refiérase a nuestra Política de Repositorio y Archivo, así como a nuestros Términos de Derechos de Autor y Licencia.