Educating Communities: From the Epistemology of Educational Research to the Case of Adult Learning Centres in Italy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_86

Keywords:

Adult learning, Common good, Community education, Education sciences in Italy, Welfare

Abstract

In this multi-voice essay, the authors will endeavour to prove a point on the epistemology of educational research and show its consequences for a specific case. Section 1 introduces the notion of educational research as a practical science belonging to the Greater Humanities paradigm. Hence, Section 2 uses discourse analysis to reconstruct the hermeneutic framework surrounding the Scienze della formazione educational research programme, which is currently trending in the Italian academic debate. In the ‘discourse’, communities emerge as the key players in achieving welfare goals notwithstanding the socioeconomical and environmental challenges they face. Drawing on participant observation and policy analysis, Section 3 shows how the above understanding is validated by the case of the Italian Provincial Centres for Adult Education. These work as networks rather than monolithic institutions and cater for the welfare of communities by interacting with their stakeholders. Section 4 draws the conclusions: the Scienze della formazione research programme is fertile grounds for ecopedagogy, which is corroborated by the case of CPIAs. This paper constitutes one of the research outputs of the SIREF Summer School 2021.

References

Alessandrini, G. (2015). Ripensare l’idea di capitale umano di fronte alle nuove geografie del lavoro. Formazione & insegnamento, 13(1), 23 31. https://doi.org/10.7346/-fei-XIII-01-15_02

Alessandrini, G. (2016). Nuovo manuale per l’esperto dei processi formativi. Roma: Carocci.

Alessandrini, G. (Ed.). (2019). Sostenibilità e capability approach. Milano: FrancoAngeli.

Annacontini, G., Mandrussan, E., & Striano, M. (2021). La responsabilità pedagogica come istanza teoretica, orientamento estetico e funzione di cura. In S. Polenghi, F. Cereda, & P. Zini (Eds.), La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali: Storia, linee di ricerca e prospettive (pp. 167–185). Lecce–Brescia: Pensa MultiMedia.

Ayer, A. J. (1946). Language, Truth, and Logic. London: Victor Gollancz.

Bruscaglioni, M. (2002). La gestione dei processi nella formazione degli adulti (10th ed.). Milano: FrancoAngeli.

Burawoy, M. (2005). Conclusion: Provincializing the social sciences. In G. Steinmetz (Ed.), The Politics of Method in the Human Sciences: Positivism and Its Epistemological Others (pp. 508– 525). Durham and London: Duke University Press.

Clifford, J. (2013a). The Greater Humanities. Occasion: Interdisciplinary Studies in the Humanities, 5, 1–5. Retrieved February 22, 2022, from http://arcade.stanford.edu/occasion/greater-humanities

Colazzo, S., & Manfreda, A. (2019). La comunità come risorsa: Epistemologia, metodologia e fenomenologia dell’intervento di comunità. Roma: Armando.

Decreto del Presidente della Repubblica, 29 ottobre 2012, n. 263. “Regolamento recante norme generali per la ridefinizione dell’assetto organizzativo didattico dei Centri d’istruzione per gli adulti, ivi compresi i corsi serali, a norma dell’articolo 64, comma 4, del decreto-legge 25 giugno 2008, n. 112, convertito, con modificazioni, dalla legge 6 agosto 2008, n. 133”. G.U. February 25, (2013), n. 47. https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2013/02/25/13G00055/sg

Del Gottardo, E. (2106). Comunità educante, apprendimento esperienziale, comunità competente. Napoli: Giapeto.

Di Pinto, G. (2020). Ripensare l’orientamento nei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti / Rethinking orientation in Provincial Centers for Adult Education. Formazione & insegnamento, 18(1), 427–437. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-01-20_36

Di Pinto, G. (2021). La ricerca e la sperimentazione dell’istruzione degli adulti: L’habitat ideale per una figura di sistema innovativa nei CPIA. Roma: Stamen.

Dozza, L. (2016). Educazione permanente nelle prime età della vita. In L. Dozza, S. Ulivieri (Eds.), L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita (pp. 60–71). Milano: FrancoAngeli. Retrieved February 22, 2022, from https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/book/199

Dozza, L., & Ulivieri, S. (2016). Introduzione. In L. Dozza, S. Ulivieri (Eds.), L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita (pp. 15–31). Milano: FrancoAngeli. Retrieved February 22, 2022, from https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/book/199

Dozza, L. (2021). Nell’intercampo la co-appartenenza, co-evoluzione e formazione ecosistemica: Modelli di innovazione nella democrazia partecipativa reale e transizione ecologica [call for proposals]. 16th SIREF Summer School, September 16–25, 2021. SIREF, SIPED, Libera Università di Bolzano.

Elliott, J. (2006). Educational Research as a Form of Democratic Rationality. Journal of Philosophy of Education, 40(2), 169–185. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2006.00510.x

Giovanazzi, T. (2021a). Educare per lo sviluppo umano: Expo Dubai 2020. Lecce–Brescia: Pensa MultiMedia.

Giovanazzi, T. (2021b). For a culture of sustainability: Pedagogical reflection, educational professionalism 0-6. Formare, 21(2), 160–168. https://doi.org/10.36253/form-11330

Lakatos, I. (1976). Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. In S. G. Harding (ed.) Can Theories be Refuted? Essays on the Duhem-Quine Thesis (pp. 205–259). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-1863-0_14

Legge 28 giugno 2012, n. 92. “Disposizioni in materia di riforma del mercato del lavoro in una prospettiva di crescita”. G.U. Jul 3, (2012), n. 153 (Suppl. Ord. n. 136). https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2012/07/03/012G0115/sg

Levinson, B. A. U., Sutton, M., & Winstead, T. (2009). Education Policy as a Practice of Power: Theoretical Tools, Ethnographic Methods, Democratic Options. Educational Policy, 23(6), 767–795. https://doi.org/10.1177%2F0895904808320676

Loiodice, I. (2022). Quale formazione per un paradigma dell’alleanza. In M. Ladogana, M. Parricchi (Eds.), L’educazione come tutela della vita. Riflessioni e proposte per un’etica della responsabilità umana (pp. 17–26). Bergamo: Zeroseiup.

Minello, R., & Margiotta, U. (2011). Poiein: La pedagogia e le scienze della formazione. Lecce: Pensa MultiMedia.

Malavasi, P. (2017). Pedagogia dell’ambiente, educazione allo sviluppo sostenibile, responsabilità sociale. In M. L. Iavarone, P. Malavasi, P. Orefice, & F. Pinto Minerva (Eds.), Pedagogia dell’ambiente 2017: Tra sviluppo umano e responsabilità sociale (pp. 15–56). Lecce, Brescia: Pensa MultiMedia.

Malavasi, P. (2020). Insegnare l’umano. Milano: Vita e Pensiero. Marcelli, A. M. (2020). Greater Humanities for Education. Formazione & insegnamento, 18(1), 144–156. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-01-20_13

Margiotta, U. (2015). Teoria della formazione: Ricostruire la pedagogia. Roma: Carocci.

Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti. Milano: FrancoAngeli.

Minello, R. (2021). Orizzonti della sostenibilità educativa: Tra trascendentalità e corporeità, virtualità e territorio [editorial]. Formazione & insegnamento, 19(2), pp. ix–x. Retrieved February 22, 2022, from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/4893

Ministero dell’Istruzione (2021). Piano scuola 2021-2022: Documento per la pianificazione delle attività Scolastiche, educative e formative nelle istituzioni del Sistema nazionale di istruzione. In Decreto Ministeriale 31 marzo 2022, n. 82, Piano scuola 2021-2022 successivo alla cessazione dello stato di emergenza da Covid-19. Retrieved February 22, 2022, from https://www.miur.gov.it/-/piano-scuola-2021-2022-successivo-alla-cessazionedello-stato-di-emergenza-da-covid-19

Niemi, H. (2021). Education Reforms for Equity and Quality: An Analysis from an Educational Ecosystem Perspective with Reference to Finnish Educational Transformations. Center for Educational Policy Studies Journal, 11(2), 13–35. https://doi.org/10.26529/cepsj.1100

Rete Nazionale CPIA - Centri Regionali di Ricerca, Sperimentazione e Sviluppo. (2018). Piano Triennale Nazionale della ricerca 2018-2021 Approvato dall’Assemblea di Rete svoltasi a Cinisi (PA) il 5 maggio 2018. Roma: Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Retrieved February 25, 2022, from https://www.unitus.it/public/platforms/1/cke_contents/1002/Piano%20triennale.pdf

Wiener, J. L. (1993). What Makes People Sacrifice Their Freedom for the Good of Their Community?. Journal of Public Policy & Marketing, 12(2), 244–251. https://doi.org/10.1177%2F074391569101200209

Woolgar, S. (1986). On the Alleged Distinction between Discourse and Praxis. Social Studies of Science, 16(2), 309–317. https://www.jstor.org/stable/285208

Zamegno, F., & Valenzano, N. (2018). Pratiche di comunità educanti: Pensiero riflessivo e spazi condivisi di educazione tra adulti. Ricerche pedagogiche, 52(208–209), 345–364. http://hdl.handle.net/2318/1691726

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Alessandrini, G., Di Pinto, G., Giovanazzi, T., & Marcelli, A. M. (2022). Educating Communities: From the Epistemology of Educational Research to the Case of Adult Learning Centres in Italy. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 966–975. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_86