Umberto Margiotta interprets John Dewey: about freedom and liberalism

Authors

Keywords:

Freedom, Equality, Cooperative Intelligence, Education, Responsibility

Abstract

Umberto Margiotta's decision to reintroduce the Deweyan essay Liberalism and Social Action in 2005 stems from a conviction that could, in some respects, be described as prophetic. This conviction lies in the need to adopt, nearly ninety years later, the perspective from which the American philosopher and educator observed the ambiguities of the historical development of liberalism. A prophetic attention, as it is driven by the awareness that, in the context of today's neoliberalism, those ambiguities have multiplied, placing the world in a state of perpetual crisis. For Dewey, as for Margiotta, "rebirth" must take place on the grounds of education, in the "redemption" of intelligence, understood, however, in its social, collective, and cooperative dimensions: open to change for the common good.

References

Castells, M. (2009). Comunicazione e potere. Milano: Università Bocconi.

Chomsky, N. (2002). Il golpe silenzioso. Piemme.

Condorcet, J. A. N. C. (1969). Abbozzo di un Quadro storico dei progressi dello spirito umano. Einaudi.

Dewey, J. (2005). Liberalismo e azione sociale. Pensa MultiMedia.

Dewey, J. (1999). Le fonti di una scienza dell’educazione. La Nuova Italia.

Fiorucci, M., & Lopez, G. (2017). John Dewey e la pedagogia democratica del ’900. Roma Tre-Press.

Gentile, A. (2013). John Dewey: I fondamenti della formazione in una società libera e democratica. IF Press.

Han, B.-C. (2023). Infocrazia: Le nostre vite manipolate dalla rete. Einaudi.

Heidegger, M. (2007). Introduzione alla metafisica. Mursia.

Horkheimer, M. (1977). La nostalgia del totalmente Altro. Queriniana.

Kant, I. (1965). Per la pace perpetua. In N. Bobbio, L. Firpo, V. Mathieu (Eds.), Scritti politici e di filosofia della storia e del diritto. UTET.

Locke, J. (1971). Saggio sull’intelletto umano. UTET.

Locke, J. (1983). Due trattati sul governo e altri scritti politici. UTET.

Margiotta, U. (1979). Razionalità e condotta: Studi sulla genesi dello spazio educativo. SIT.

Margiotta, U. (1997a). Pensare in rete: La formazione del multialfabeta. Clueb.

Margiotta, U. (1997b). Riforma del curricolo e formazione dei talenti. Armando.

Margiotta, U. (2005). John Dewey: Democrazia, Liberalismo e Azione Sociale. In J. Dewey, Democrazia, liberalismo e azione sociale. Pensa MultiMedia.

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Raffaello Cortina.

Nozick, R. (1981). Anarchia, stato e utopia. Le Monnier.

Nussbaum, M.C. (2014). Emozioni politiche: Perché l’amore conta per la giustizia. Il Mulino.

Nussbaum. M.C. (2011). Non per profitto: Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Il Mulino.

Rawls, J. (1971). Una teoria della giustizia. Feltrinelli.

Rosselli, C. (1979). Socialismo liberale. Einaudi.

Spadafora, G. (2015). L’educazione per la democrazia: Studi su John Dewey. Anicia.

Striano, M (2022). Educare alla democrazia nel primo trentennio del Novecento: John Dewey. In M. Ferrari, G. Delogu, M. Morandi (Eds.), La virtù tra paideia, politeia ed episteme: Considerazioni sul problema aretaico dell’Occidente. Morcelliana.

Striano, M. (2015). Per una teoria educativa dell’indagine: Riflessioni pedagogiche sulla logica di John Dewey. Pensa MultiMedia.

Striano, M. (2017). Dewey, l’etica della democrazia e l’impegno per lo sviluppo umano e sociale, prospettive pedagogiche. In M. Fiorucci, & G. Lopez (Eds.), John Dewey e la pedagogia democratica del ’900. Roma Tre-Press.

Višňovský, E. & Zolcer, S. (2016). Dewey’s Participatory Educational Democracy. Educational Theory, 66(1–2), 55–71. https://doi.org/10.1111/edth.12152

von Hayek, F. A. (1986). Legge, legislazione e libertà. Il Saggiatore.

Weil, S. (1983). Riflessioni sulle cause della libertà e dell’oppressione sociale. Adelphi.

Published

2024-12-31

How to Cite

Gramigna, A. (2024). Umberto Margiotta interprets John Dewey: about freedom and liberalism. Formazione & Insegnamento, 22, 7404. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/7404

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>