Promoting Well-being and Tackling Educational Poverty: A Narrative Synthesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_67

Keywords:

Well-being, Equality, Community, Educational pathways

Abstract

The contribution presents a narrative synthesis of the literature on the concepts of poverty and well-being, assumed in their multidimensional character, considering the consequences of the pandemic emergency. The aim is to identify among the recent pedagogical literature the dimensions that should be addressed in order to develop educational pathways aimed at ensuring equality. We also intend to reflect on the role of teachers and educational communities to plan these pathways. The process of researching the literature on the adressed issues has produced a collection of 12 articles that have been analyzed using the software MAXQDA. Here we illustrate the multiple dimensions that emerged at the individual and community level, their interconnections and pedagogical implications for educational theory and practice.

References

Antonietti, M., Guerra, M., Luciano, E. (2020). Trasformare la relazione educativa nelle situazioni

di emergenza: un’indagine nei servizi 0-6 al tempo del Covid-19, Pedagogia Oggi, 17 (2), 63–75.

Baroni, S., Di Genova, N. (2021). Between Well-being and Poverty in Educational Contexts. What is the role of teachers? A Narrative Literature Review. Second International Conference of the journal Scuola Democratica “Reinventing education”, Conference Book of Proceedings.

Benvenuto, G. (2011). La scuola diseguale. Roma: Anicia.

Bornatici, S. (2021). Pedagogia, adattamento climatico, fragilità educativa: Un’interpretazione dello sviluppo sostenibile ai tempi del Covid 19. Formazione & insegnamento, 21 (1, tome I), 325–333. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_28

De Blasis, M. C. (2021). La koinè della sostenibilità per l’educazione post-Covid19, Formazione & insegnamento, 21 (1 tome I), 352–360. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_31

Dewey, J. (1992). Democrazia ed educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey, J. (2014). Esperienza ed educazione. Milano: Raffaello Cortina.

Di Bari, C. (2020). Sviluppo umano come neo-Bildung: Il contributo Amartya Sen e Martha Nussbaum per la formazione postmoderna. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 12(19), 223-243. http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2225

Ellerani, P. (2014). Le opportunità di apprendimento nella formazione superiore: Prospettive internazionali secondo l’approccio di Martha Nussbaum. In G. Alessandrini (Ed.), La «pedagogia» di Martha Nussbaum. Milano: Franco Angeli.

Ellerani, (2021). Editor’s note: The Facets of sustainability as a pedagogical proposal. Formazione & insegnamento, 19 (1, tome I), 7–11.

Ghedin, E. (2017). Felici di Conoscere: Insegnamento inclusivo e apprendimento positivo a scuola. Napoli: Liguori.

Ghirotto, L. (2020). La systematic review nella ricerca qualitativa: Metodi e strategie. Roma: Carocci.

Gigli, A. (2021), Oltre l’emergenza: Sguardi pedagogici su infanzia, famiglie, servizi educativi e scolastici nel COVID-19. Reggio Emilia: Junior.

Hauari, H., Lazzari, A., Cameron, C., Peeters, J. Rimantas, Siarova, H. (2014). Impact of training and working conditions of early childhood education and care practitioners on children’s outcomes. Protocol for Systematic Review. London: University of London, Institute of Education.

Iavarone, M., L. (2008). Educare al benessere: Per una progettualità pedagogica sostenibile. Milano: Mondadori.

Lucisano, P. (2020). Fare ricerca con gli insegnanti: I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD “Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19”. Lifelong Lifewide Learning, 16(36), 3-25. https://doi.org/10.19241/lll.v16i36.551

Luhmann, N., Schorr, K. E. (1999). Il sistema educativo: Problemi di riflessività. Rome: Armando.

Malaguti, E. (2005). Educarsi alla resilienza: Come affrontare crisi e difficoltà e migliorarsi. Trento: Erickson.

Margiotta, U. (2017). Il valore sociale e formativo delle professioni educative. Pedagogia Oggi, XV, 2, 447-457. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siped/article/view/2413

Mezirow J. (2016). La teoria dell’apprendimento trasformativo: Imparare a pensare come un adulto. Milano: Raffaello Cortina.

Nóvoa, A., Alvim, Y. (2020). Nothing is new, but everything has changed: A viewpoint on the future school. Prospects, 49(1), 35-41. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09487-w

Nussbaum, M. (2012). Creare Capacità: Liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: Il Mulino.

Nuzzaci, A. (2009). La riflessività nella progettazione educativa: verso una riconcettualizzazione delle routine. Italian Journal of Educational Research, (2-3), 59-75. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/310

Nuzzaci, A., Minello, R., Di Genova, N., Madia, S. (2020). Povertà educativa in contesto italiano tra istruzione e disuguaglianze: Quali gli effetti della pandemia? Lifelong Lifewide Learning , 16(36), 76-92. https://doi.org/10.19241/lll.v16i36.537

United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. A/RES/70/1. New York: United Nations. https://www.unfpa.org/sites/default/files/resource-pdf/Resolution_A_RES_70_1_EN.pdf

Pellegrini, M., Vivanet, G. (2018). Sintesi di ricerca in educazione. Basi teoriche e metodologiche. Roma: Carocci.

Pignalberi, C. (2020). Disegnare il futuro della formazione nella direzione della resilienza trasformativa e della sostenibilità. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 2, 331–52. https://doi.org/10.13128/rief-9417

Pignalberi, C. (2021), Promuovere esperienze di apprendimento sul territorio: la sostenibilità e la resilienza come motore di “rinascita” ai tempi del Covid-19. Formazione & insegnamento, 21(1), 282–95. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_25

Save the Children, (2014). La lampada di Aladino; L’indice di Save the Children per misurare le povertà educative e illuminare il futuro dei bambini in Italia. Roma: Save the Children.

Save the Children, (2020). L’impatto del Coronavirus sulla povertà educativa. Roma: Save the Children.

Selva, D. (2020). Divari digitali e disuguaglianze in Italia prima e durante il COVID-19. Culture e Studi del Sociale-CuSSoc, 5(2), 463–483. http://dx.doi.org/10.14273/unisa-3004

Sen, A. (1979). Equality of what. The Tanner lecture on human values, 22, 195-220.

Silver, C. (2021). Literature reviews with MAXQDA. MAXDAYS MAXQDA Virtual Conference, 1–24. Retrieved February 12, 2022, from https://www.maxqda.com/maxdays/2021/handouts/LiteratureReviews_Handout_Silver_ENG.pdf

Spadafora, G. (2016). A proposito di Democracy and Education di John Dewey: Le premesse per la scuola democratica del futuro. Scuola Democratica, 3, 767-82. https://doi.org/10.12828/85530

UNESCO (2020). Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action. International Commission on the Futures of Education, 26. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373717/PDF/373717eng.pdf.multi

Wenger, E. (2006). Comunità di pratica: Apprendimento, Significato e Identità. Milano: Raffaello Cortina, 2006.

Vaccarelli, A. (2016). Le prove della vita: Promuovere la resilienza nella relazione educativa. Milano: FrancoAngeli.

Published

2022-05-30