Citizenship Education as a Vehicle for Social Equity: An Analysis of Law 92/2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_57

Keywords:

Civic education, Equity, Law 92/2019, Citizenship competences, Text analysis

Abstract

The introduction of Law 92/2019 has renewed attention on the goals not only of Civic Education itself, but also of the whole school system, on its being truly democratic, equal and inclusive, issues that have become even more urgent with the emergence of the pandemic that has amplified inequalities. Already the 2016 Council of Europe document Competences for Democratic Culture had stressed the fundamental need to take «measures to tackle social inequalities and structural disadvantages». The paper presents a thematic analysis of the text of the law, the guidelines and the goals in order to identify, on the one hand, the fundamental conceptual cores that guided the legislator in the selection of the topics to be taught and its objectives and, on the other hand, whether and how the underlying concepts of citizenship and citizen are consistent with the urgent need to tackle growing social inequality.

References

Arendt, H. (1999). Le origini del totalitarismo. Milano: Edizioni di Comunità.

Audigier, F. (2002). Concetti di base e competenze-chiave per l’Educazione alla Cittadinanza Democratica. Scuola & Città, 1, 156-182.

Baldacci, M. (2019). La scuola al bivio. Mercato o democrazia? Milano: FrancoAngeli.

Balibar, É. (2012). Cittadinanza. Bollati Boringhieri.

Benhabib S. (2008). Cittadini globali. Cosmopolitismo e democrazia. Bologna: Il Mulino.

Benvenuto, G. (a cura di) (2011). La scuola diseguale. Roma: Anicia.

Bobbio, N. (1990). L’età dei diritti. Torino: Einaudi.

Brusa, A. (2019). Del pasticcio dell’Educazione civica e dei suoi legami ambigui con la storia. Historia Ludens, 17.

Catarci, M. (2013). Le forme sociali dell’educazione. Servizi, territori, società. Milano. FrancoAngeli.

Cogliati Dezza, V. (2021). Crisi ecologica e futuro negato. Disuguaglianze di cittadinanza. Scuola democratica, 12(speciale), 107-119.

Consiglio d’Europa (2016). Competenze per una cultura della democrazia. Vivere insieme in condizioni di parità in società democratiche e culturalmente diverse. Sesto S. Giovanni (MI): Sintesi.

Corsini, C. (2011). Equità e valutazione delle disuguaglianze, in Benvenuto G. (a cura di), La scuola diseguale (pp. 159-176). Roma: Anicia

Creswell, J.W., & Plano Clark, V.L. (2017). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.). Newbury Park, (CA): Sage.

Damiani, V., & Agrusti, G. (2021). Rilevare dati di contesto nell’educazione civica e alla cittadinanza.

Il questionario per gli insegnanti nelle indagini IEA. RICERCA e DIDATTICA, 9, 152-160.

Dewey, J. (1949). Scuola e società. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey, J. (2014). Esperienza e educazione (ed. or. 1938). Milano: Raffaello Cortina.

Galeotti, G. (2019). La salvaguardia dell’eredità culturale che genera valore sociale. Collaborazione ed educazione attraverso il patrimonio culturale per il benessere della comunità, in G. Del Gobbo, G. Galeotti, V. Pica, & V. Zucchi (Eds.), Museums & Society. Sguardi interdisciplinari sul museo (pp. 148–158). Pisa: Pacini.

Gizzi, M. C., & Rädiker, S. (Eds.) (2021). The Practice of Qualitative Data Analysis: Research Examples Using MAXQDA. BoD–Books on Demand.

Gross, B. (2021). Educare per una società equa: l’educazione civica nella prospettiva della pedagogia interculturale e della cittadinanza. PEDAGOGIA OGGI, 19(2), 071-078.

Losito, B. (2021). Educazione civica e alla cittadinanza. Approcci curricolari e didattici e ambienti di apprendimento. Scuola democratica, 12(speciale), 189-201.

Lucidi, F., Alivernini, F., & Pedon, A. (2008). Metodologia della ricerca qualitativa. Bologna: Il Mulino.

Lucisano, P., & Salerni, A. (2009). Metodologia della ricerca in educazione e formazione. Roma: Carocci.

Nuzzaci, A., Minello, R., Di Genova, N., & Madia, S. (2020). Povertà educativa in contesto italiano tra istruzione e disuguaglianze. Quali gli effetti della pandemia? Lifelong Lifewide Learning, 16(36), 76-92.

Pagani, V. (2020). Dare voce ai dati: l’analisi dei dati testuali nella ricerca educativa. Begamo: Junior.

Perla, L. (2020). L’insegnamento dell’educazione civica: prodromi educativo-didattici e “prove tecniche” di curricolo. Nuova Secondaria, XXXVII(10), 222-238.

Santerini, M. (2010). La scuola della cittadinanza. Roma-Bari: Laterza.

Santerini, M. (2021). Crisi della democrazia e competenze civiche a scuola. Scuola democratica, 12(speciale), 233-242.

Save the Children (2020). L’impatto del coronavirus sulla povertà educativa. https://www.savethechildren.it/cosa-facciamo/pubblicazioni/impatto-del-coronavirus-sulla-povertaeducativa

Sicurello, R. (2021). L’Educazione Civica come nuovo paradigma nella scuola della complessità post Covid-19. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell’educazione e della formazione, 19(2), 273-288.

Ulivieri, S. (2018). Vivere l’educazione in un’epoca di crisi della democrazia e di emergenze sociali e culturali, in S. Ulivieri(a cura di), Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento (pp. 13-22). Lecce. PensaMultimedia.

Xu, W., & Zammit, K. (2020). Applying thematic analysis to education: A hybrid approach to interpreting data in practitioner research. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1-9.

Published

2022-05-30

How to Cite

Di Genova, N., & Fredella, C. (2022). Citizenship Education as a Vehicle for Social Equity: An Analysis of Law 92/2019. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 651–663. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_57