Music and sustainability: An educational proposal

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_21

Palavras-chave:

Music, Education, Sustainability, Environment, Pedagogy

Resumo

Sustainability education appears within civic education at school, from September 2020. How to use music to face this interdisciplinary path? Which are the reasons why music is a good ally? With a look at an ongoing project, an invitation to reflect on the usefulness of an approach close to the needs and desires of children in the classrooms.

Referências

Arpa Piemonte (Agenzia Regionale per la Protezione Ambientale) (2015-2022). Progetto Musica d’Ambiente. Reperibile presso:

https://www.arpa.piemonte.it/approfondimenti/educazione-ambientale/musicadambiente

Bauman, Z. (2007). Paura liquida. Roma: Laterza.

Csikszentmihàlyi, M. (2015). Education for the twenty-first century. Deadalus.

Delfrati, C. (2008). Fondamenti di pedagogia musicale. Torino: Edt.

Francesco (2015). Laudato si’. Lettera enciclica sulla cura della casa comune, 24 maggio 2015. In Acta Apostolicae Sedis 107.

Freire, P. (2002). La pedagogia degli oppressi. Torino: Ega.

Freire, P. (2004). Pedagogia dell’autonomia. Saperi necessari per la pratica educativa. Torino: Ega.

Goethe, J.W. (2013). Massime e riflessioni. Milano: Rizzoli.

Hesse, H. (2009). Il mio credo. Milano: Rizzoli.

Ispra (Istituto Superiore per la Protezione e la Ricerca Ambientale) (2022). Presentazione del Rapporto Nazionale Consumo di suolo, dinamiche territoriali e servizi ecosistemici. Edizione 2022. Reperibile presso: https://www.isprambiente.gov.it/it

Liverman, D. (2010). Seeking Inspiration: A Scientist Turns to the Cultural Sector. In Long Horizons. British Council. London, UK.

Maffi, L. (2005). Linguistic, cultural and biological diversity. In Annual review of anthropology.

Meini, C., & Ruggiero, G. (a cura di). (2017). Il pentagramma relazionale. Milano: FrancoAngeli.

Mite (2022). https://www.mite.gov.it

Miur (2018). Educazione ambientale e alla sostenibilità. https://www.miur.gov.it/educazione-ambientale-e-alla-sostenibilità.

Miur (2022). https://miur.gov.it

O.N.U. (2015). Trasformare il nostro mondo. L’Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile. In www.unric.org.

Platone (2007). La repubblica. Roma: Laterza.

Russel, B. (1983). La conquista della felicità. Milano: Longanesi.

Sacks, O. (2007), Musicophilia. Milano: Adelphi.

Snpa (Sistema Nazionale per la Protezione dell’Ambiente) (2022). https://www.snpambiente.it

Wolcott, S. (2016). The role of music in the transition towards a culture of sustainability. In Empowering sustainability international journal.

Vatican (2022). La Sacra Scrittura. https://www.vatican.va/archive/bible/index_it.htm

Zoja, L. (2007). Giustizia e bellezza. Torino: Bollati Boringhieri.

Publicado

2022-08-30

Como Citar

Pistono, F. (2022). Music and sustainability: An educational proposal. Formazione & Insegnamento, 20(2), 268–275. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_21