Education, hospitality businesses and families: Ecosystem training for sustainable tourism

Autores

Palavras-chave:

Hospitality Businesses, Families, Sustainable tourism, Ecosystem training, Ecological transition

Resumo

The particular sensitivity for today's environmental issues urges pedagogical research to a renewed conception of respect for life on the planet and to social responsibility, also in the tourism sector, in the perspective of ecological transition. Sustainable tourism integrates the management of economic and social resources, while maintaining cultural integrity, essential ecological processes, the natural heritage and biological diversity of the place. In this scenario, hospitality businesses are invited to rethink the proposals intended for families, as an existential and experiential space in contact with nature, for an ethical and moral responsibility towards the environment, reactivating ancient vital knowledge and developing new lifestyles. An educational approach to promote the development of communities that respect the protection of the environment, between co-belonging and co-evolution of the territory for training in sustainable tourism.

Referências

Alessandrini, G. (2014). Generare capacità: educazione e giustizia sociale. In Id. (Ed.), “La pedagogia” di Martha Nussbaum. Approccio alle capacità e sfide educative (pp. 17-38). Milano: FrancoAngeli.

Amadini, M. (2011). Infanzia e famiglia. Significati e forme dell’educare. Brescia: La Scuola.

Bauman, Z. (2012). L’etica in un mondo di consumatori. Roma-Bari: Laterza.

Bobbio, A. (2021). Pedagogia del viaggio e del turismo. Natura e cultura del ben-essere. Brescia: Morcelliana.

Ceruti, M., & Bellusci, F. (2020). Abitare la complessità. La sfida di un destino comune. Milano: Mimesis.

Dozza, L. (2018). Co-costruire pensiero ecologico per abitare la Terra. Pedagogia Oggi, 16(1), 193-212.

Dozza, L. (2020). Prefazione. In Id. (Ed.), Con-tatto. Fare Rete per la Vita: idee e pratiche di Sviluppo Sostenibile (pp-9-16). Bergamo: Zeroseiup.

Galantino, N. (2015). Papa Francesco e la cultura dell’incontro. In A. Giovagnoli (Ed.), L’umanesimo di Papa Francesco. Per una cultura dell’incontro (pp.3-8). Milano: Vita e Pensiero.

Galeri, P. (2021). Im-patto per il Territorio tra ecologia integrale, identità e comunità. Il contributo del Turismo sostenibile. In A. Vischi (Ed.), Im-patto sul territorio. Lavoro, giovani, ecologia integrale (pp. 85-103). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Giovanazzi, T. (2020). Pedagogia, infanzia, sostenibilità. Scenari emblematici. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Giovanazzi, T. (2021). Educare al turismo sostenibile. Responsabilità, generazioni, valori. In S. Polenghi, F. Cereda, P. Zini (Eds.), La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali. Storia, linee di ricerca e prospettive (pp. 221-228). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Iavarone, M.L., Malavasi, P., Orefice, P., & Pinto Minerva, F. (Eds.) (2017), Pedagogia dell’ambiente 2017. Tra sviluppo umano e responsabilità sociale. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Malavasi, P. (2020). Insegnare l’umano. Milano: Vita e Pensiero.

Malavasi, P. (Ed.) (2007). L’impresa della sostenibilità. Tra pedagogia dell’ambiente e responsabilità sociale. Milano: Vita e Pensiero.

Mannese, E. (2021). La pedagogia, scienza di confine, tra innovazione, sostenibilità e orientamento efficace. Formazione & Insegnamento, 19(1), 24-30.

Margiotta, U. (2015). Teoria della formazione. Roma: Carocci.

Mariani, A. (2006). Elementi di filosofia dell’educazione. Roma: Carocci.

Minello, R. (2020). Identità, Generatività e Trasformazioni Sociali. Formazione & Insegnamento, 18(2), 8-10.

Mortari, L. (2020). Educazione ecologica. Roma-Bari: Laterza.

Parricchi, M. (2021). Sentieri di educazione sostenibile per una consapevole umanità in natura. In G. Cavrini, M. Parricchi, D. Kofler, M. Cagol (Eds.), Per tutta la vita. Pedagogia come progetto umano (pp. 15-27). Milano: FrancoAngeli.

Pati, L. (2014). La famiglia nell’odierna temperie socio-culturale. In Id. (Ed.), Pedagogia della famiglia (pp. 15-30). Brescia: La Scuola.

PNRR (2021). Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza. Retrieved March 18, 2022, from https://www.governo.it/

Simeone, D. (2021). Il dono dell’educazione. Un patto tra le generazioni. Brescia: Morcelliana

United Nations World Tourism Organitation (UNWTO) (2022). World Tourism Barometer. Retrieved April 15, 2022, from https://www.unwto.org/news/tourism-enjoys-strong-start-to-2022-while-facing-new-uncertainties

Vischi, A. (2019). Pedagogia dell’impresa, lavoro educativo, formazione. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Publicado

2022-08-30

Como Citar

Giovanazzi, T. (2022). Education, hospitality businesses and families: Ecosystem training for sustainable tourism. Formazione & Insegnamento, 20(2), 53–60. Recuperado de https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/5736