The pedagogist as diversity manager and mediator between University and Labour world
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_22Palabras clave:
Disabilitation, Work, Diversity management, Pedagogical sciences, PedagogistResumen
The diversity of gender, culture, ability is recognized as a value both at the level of common sense and in the context of national and European legislation. It is necessary to question the effectiveness of work placement strategies, as a human qualification device, of disabled people who complete their university studies. How to manage risks and opportunities in order to effectively guide the work placement of disabled people who reach the end of their university career? This contribution aims to offer an in-depth study on the subject, with a particular focus on the figure of the pedagogist as a pedagogical operator of mediation between the University and the world of work.
Citas
Baudrillard, J. (2010). La società dei consumi. I suoi miti e le sue strutture. Bologna: il Mulino.
Canevaro A. (2007). L'integrazione scolastica degli alunni con disabilita. Trent'anni di inclusione. Erickson: Trento
Cottini, L. (2016). L’autodeterminazione delle persone con disabilità. Trento: Erickson.
Dalla Mora R., Marino Aimone P. (2020). Manifesto del disability manager. Saonara: Edizioni Il Prato.
Demetrio, D. (1998). Elogio dell’immaturità. Poetica dell’età irraggiungibile. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Foucault, M. (1978). La governamentalità. Aut-aut, 167-168.
Foucault, M. (ed. 1992). Tecnologie del sé. Torino: Bollati Boringhieri.
Frabboni, F. (2009). Libro e Computer: un banco a due piazze? In M. Baldacci, F., Frabboni, F. Pinto Minerva, & V. Plantamura (2009). Il computer a scuola: risorsa o insidia? Per una pedagogia critica dell’e-learning. Milano: FrancoAngeli.
Galimberti, U. (2007). L’ospite inquietante. Il nichilismo e i giovani. Milano: Feltrinelli.
Gallelli, R. (2012). Incontri mancati. Didattica e sessualità. Bari: Progedit.
Ianes D. (2014) L'evoluzione dell'insegnante di sostegno. Erickson: Trento.
Ianes, D., Cramerotti, S., Scapin C. (2019). Profilo di funzionamento su base ICF-CY e piano educativo individualizzato. Trento: Erickson.
Kamkhagi V. (2020). Dall'alternanza scuola-lavoro ai PCTO. Una guida operativa. Torino: UTET Università.
Lepri C. (2012). Accelerare o cambiare marcia? Elementi per analizzare l'attuale situazione dell'integrazione delle persone con disabilita, in “L’integrazione scolastica e sociale”, 11, 4.
Loiodice, I. (2019). Pedagogia. Il sapere/agire della formazione, per tutti e per tutta la vita. Milano: Franco Angeli.
Massa, R. (Ed.). (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
Medeghini, R. (a cura di) (2015). Norma e normalità nei Disability Studies. Trento: Erickson.
Perla, L., Riva, M.G. (2019). L'agire educativo. Brescia: Morcelliana.
Renna, P. (2021). Salute e formazione tra le culture abramitiche del Mediterraneo. Bari: Progedit.
Romano, A. (2020). Diversity e disability management. Esperienze di inclusione sociale. Milano: Mondadori Università.
Severino, E. (2009). Democrazia, tecnica, capitalismo. Brescia: Morcelliana.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Rosa Galelli, Pasquale Renna, Aldo Amoia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Formazione & insegnamento se distribuye bajo la licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Para más detalles, por favor refiérase a nuestra Política de Repositorio y Archivo, así como a nuestros Términos de Derechos de Autor y Licencia.