Beyond the Threads of action: Reflections on an Experience of Education to Desire through Pinóquio às Avessas by Rubem Alves

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXIII-01-25_04

Keywords:

Pinocchio, Rubem Alves, Desire, Story, Critical subjectivation

Abstract

Curiosity, understood as a desire to know, is that fundamental human quality for developing awareness and shaping the nature of learning, behaviour, and relationships experienced as an authentic existential journey. Within the critical hermeneutic lens, the contents of this article intend to reflect on a school experience, which, based on the recited reading of Rubem Alves’ Pinocchio in Reverse, prompted the children involved to describe their ideal school starting from unresolved desires for knowledge. From the initiative, which highlighted a varied picture of school images and unanswered questions, linked to intense needs for emotional experiences, well-being, and active learning, the responsibility of education through storytelling emerges. It pushes to transform those tensions into strengths that overcome the technocratic processes of “puppetry” and has the task of developing individual talents within a complex existential framework, where the trust and experience of the “we” are not lost.

References

Acone, L. (2024). Pedagogia della narrazione. Ricerche di Pedagogia e Didattica: Journal of Theories and Research in Education, 19(2), 21–32.

Albrecht-Crane, C. (2003). An affirmative theory of desire. Journal of Advanced Composition, 23(3), 563–598. https://www.jstor.org/stable/20866586

Alves, R. (1994). A alegria de ensinar. ARS Poética.

Alves, R. (2022). Pinocchio alla rovescia. Marietti.

Alves, R. (2015). Pedagogia del desiderio: Bellezza ed eresia nell’esperienza educativa. Edizioni Dehoniane.

Amadini, M. (2021). Il desiderio che educa. Scholé.

Avanzini, A. (2014). There was once upon a time: Reflections on a masterpiece of Italian children’s literature: Pinocchio. História da Educação, 18(44), 187–196.

Baldacci, M. (2008). La dimensione emozionale del curricolo: L’educazione affettiva razionale nella scuola. Franco Angeli.

Bellingreri, A. (2010). La cura dell’anima: Profili di una pedagogia del sé. Vita e Pensiero.

Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico. La Nuova Italia.

Bertoni Jovine, D. (1954, October 7). Pinocchio per grandi e Pinocchio per piccoli. l’Unità.

Borghello, G. (2022). Pinocchio, Attila e oltre: Viaggiando tra Pinocchio e Cuore. Marsilio Editori.

Boschi, C. (2024). Il racconto dell’Altro: L’educazione emozionale nella narrazione. Unicopli.

Bruni, E. M. (2016). Educazione e affettività: Per una pedagogia del desiderio. In E. M. Bruni (Ed.), Modi dell’educare (pp. 49–82). Carabba.

Cambi, F. (1985). Collodi, De Amicis, Rodari: Tre immagini d’infanzia. Dedalo.

Cambi, F. (1996). Mente e affetti nell’educazione contemporanea. Armando.

Capecchi, G. (Ed.). (2024). Atlante Pinocchio: La diffusione del romanzo di Carlo Collodi nel mondo. Treccani.

Contini, M. (1988). Figure di felicità: Orizzonti di senso. La Nuova Italia.

Contini, M. (2009). La sapienza delle emozioni tra riflessività e pratiche educative. In A. Mannucci & L. Collacchioni (Eds.), L’avventura formativa fra corporeità, mente ed emozioni (pp. 47–56). ETS.

Demetrio, D. (2000). L’educazione interiore. La Nuova Italia.

di Biasio, S. (2020). Pinocchio senza orecchi. Ricerche di Pedagogia e Didattica: Journal of Theories and Research in Education, 15(2), 55–67. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11513

Fabbri, M. (2021). Fino a quando le emozioni? Evoluzione non prevista e contorni incerti del futuro. Carocci.

Frabboni, F. (2005). Il laboratorio per imparare a imparare. Laterza.

Frabboni, F. (2016). La mia pedagogia: Lungo le valli incantate dell’educazione. ETS.

Gadamer, H. G. (2000). Verità e metodo. Bompiani. (Original work published 1968)

Gallagher, S. (1992). Hermeneutics and education. SUNY Press.

Giambalvo, E. (1977). Pinocchio: Storia di un burattino che diventa uomo. Mazzone.

Gramigna, A. (2019). La macchina del desiderio: Implicito ed esplicito pedagogico in Deleuze. Orientamenti Pedagogici, 66(3), 541–556.

Gramigna, A. (2021). La fabbrica delle idee: A proposito di educazione e intelligenza. Biblion.

Gramigna, A., & Pancera, C. (2012). Ermeneutica dell’educazione: Studi in onore di Antonio Valleriani. Unicopli.

Han, B. C. (2017). Il profumo del tempo: L’arte di indugiare sulle cose. Vita e Pensiero.

Iori, V. (2012). I giovani e la vita emotiva. Education Sciences & Society, 3(1), 23–35.

Kelly, U. A. (1997). Schooling desire: Literacy, cultural politics and pedagogy. Routledge.

Kögler, H. H. (1999). The power of dialogue: Critical hermeneutics after Gadamer and Foucault. MIT Press.

Laboratorio teatrale. (2024, March–April). Scritti [Unpublished manuscript]. Istituto Comprensivo Franco Maria Ricci.

Lucas, A. L. (1999). Enquiring mind, rebellious spirit: Alice and Pinocchio as nonmodel children. Children’s Literature in Education, 30(3), 157–159. https://doi.org/10.1023/A:1022439901237

Malavasi, P. (1992). Tra ermeneutica e pedagogia. La Nuova Italia.

Margiotta, U. (2011). PINOKIO: Pupils for innovation as a key to intercultural and social inclusion. Rapporto finale del Progetto LLP-Comenius-DG EAC/31/08. Fondazione Nazionale Collodi.

Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti: Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono. FrancoAngeli.

Massa, R. (1986). Le tecniche e i corpi. Unicopli.

Mortari, L. (2017). La sapienza del cuore: Pensare le emozioni, sentire i pensieri. Raffaello Cortina Editore.

Nietzsche, F. (2015). La nascita della tragedia. Feltrinelli. (Original work published 1872)

Pastorello, G. (2020). Pinocchio: Una prospettiva per contrastare la povertà educativa e promuovere i diritti dell’infanzia [Undergraduate thesis, Università degli Studi di Padova]. https://thesis.unipd.it/bitstream/20.500.12608/22145/1/Pastorello_Giorgia_2020.pdf

Pignatelli, F. (1998). Education and the subject of desire. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 20(4), 337–352. https://doi.org/10.1080/1071441980200404

Pitruzzella, S. (2016). Manuale di teatro creativo: 240 tecniche drammatiche da utilizzare in terapia, educazione e teatro sociale. FrancoAngeli.

Ricoeur, P. (2016). Dal testo all’azione: Saggi di ermeneutica. Jaca Book. (Original work published 1989)

Riva, M. G. (2020). Il lavoro pedagogico come ricerca dei significati e ascolto delle emozioni. goWare & Guerini Associati.

Todd, S. (Ed.). (1997). Learning desire: Perspectives on pedagogy, culture, and the unsaid. Routledge.

Volpicelli, L. (1959). La verità su Pinocchio e saggio sul "Cuore". Armando.

Watkins, M. (2008). Teaching bodies/learning desire: Rethinking the role of desire in the pedagogic process. Pedagogy, Culture & Society, 16(2), 113–124. https://doi.org/10.1080/14681360802142047

Published

2025-04-30

How to Cite

Boccacci, D. (2025). Beyond the Threads of action: Reflections on an Experience of Education to Desire through Pinóquio às Avessas by Rubem Alves. Formazione & Insegnamento, 23(1), 21–28. https://doi.org/10.7346/-fei-XXIII-01-25_04