Inside the Scene: Perceptions and Relationships between Teachers through Forum Theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-02-24_21

Keywords:

Teacher education, Theatre, Augusto Boal, Teacher relation

Abstract

The relationship between teachers, a fundamental resource for every educational-school system, can find a possibility of profound and creative reflection in theatrical experience. Inspired by the principles of Augusto Boal's Forum Theatre, this work reflects on the experience of the Inside the Scene project, conceived within the EURESIS laboratory (University of Ferrara) and aimed at training compulsory school teachers. Through the intense metaphorical, emotional and interactive force of the stage action, the teachers involved were oriented to rethink their experiences, impulses, “internal oppressors” and senses about their professional role. The participants experienced the importance of re-elaborating the self in terms of openness towards other colleagues. The reflection that sparked the project pushes us to encourage pedagogical research and teacher training towards a dialogue with the world and resources of theatre to enhance, within its strength of total expressiveness and introspection, an empathetic and relational professional teaching model.

References

Alves, R. (2022). Pinocchio alla rovescia. Torino: Marietti.

Antonacci, F., & Cappa, F. (2022). Riccardo Massa: Lezioni su “La peste, il teatro, l’educazione”. Roma: FrancoAngeli.

Antonacci, F., Guerra, M., & Mancino, E. (2015). Dietro le quinte: Pratiche e teorie tra educazione e teatro. Milano: FrancoAngeli.

Baldacci, M., Riva, M. G., & Nigris, E. (2020). Idee per la formazione degli insegnanti. Milano: FrancoAngeli.

Bernardi, C. (2004). Il Teatro Sociale: L’arte tra disagio e cura. Roma: Carocci.

Blanchard-Laville, C. (2013). Les enseignants entre plaisir et souffrance, Paris: PUF.

Boal, A. (2011). Il teatro degli oppressi: teoria e tecnica del teatro. Molfetta: La meridiana. (original work published 1979)

Boal, A. (2020). Giochi per attori e non attori. Roma: Dino Audino.

Capobianco, R., & Vittoria, P. (2012). Dalla narrazione al teatro sociale: l'esperienza del teatro forum. Revista Querubim. 8, l-8.

Cappa F. (2016), Formazione come teatro. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Conte, I. (2012). Il pubblico del teatro sociale. Milano: FrancoAngeli.

De Giacinto, S. (1977). Educazione come sistema: Studio per una formalizzazione della teoria pedagogica. Brescia: La Scuola.

Fullan, M. (2003). Change forces with a vengeance. London-New York: Routledge Falmer.

Dewey, J., & Suhr, M. (1995). Erfahrung und Natur. Berlin: Suhrkamp.

Dewey J. (2014), Esperienza e educazione. Milano: Raffaello Cortina.

Giorgino, M. C. (2016). Teatro e responsabilità sociale: un’analisi multidisciplinare delle esperienze partecipative nella produzione teatrale. Antropologia e Teatro. Rivista di Studi, 7, 81–98.

Gramigna, A. (2012). Epistemologia della formazione nel presente tecnocratico. Milano: Unicopli

Gramigna, A. (2021). La fabbrica delle idee: A proposito di educazione e intelligenza. Milano: Biblion.

Howard, L. A. (2004). Speaking theatre/doing pedagogy: re‐visiting theatre of the oppressed. Communication Education, 53(3), 217–233. https://doi.org/10.1080/0363452042000265161

Husu, J., & Clandinin, D. J. (2017). The SAGE handbook of research on teacher education. Los Angeles-London-New Delhi-Washington-Melbourne-Melbourne: SAGE.

Kaplan, M., Cook, C. E., & Steiger, J. (2006). Using Theatre to Stage Instructional and Organizational Transformation. Change, 38(3), 32–39. https://doi.org/10.3200/CHNG.38.3.32-39

Kaye, C., & Ragusa, G. (1998-04-13). Boal’s mirror. Reflections for teacher education. 79° Annual Meeting of the American Educational Research Association (pp. 1–15). San Diego.

Gigli, A., Tolomelli, A., & Zanchettin, A. (2008). Il teatro dell'oppresso in educazione. Roma: Carocci.

Gramigna, A. (2012). Epistemologia della formazione nel presente tecnocratico. Milano: Unicopli.

Laboratorio teatrale (2024, febbraio-aprile). Scritti del progetto “Dentro la scena”. [Raccolta non pubblicata]. Fontanellato: Istituto Comprensivo Franco Maria Ricci.

Lankshear, C., & Knobel, M. (2004). A handbook for teacher research. New York-London: McGraw-Hill Education.

Perrenoud, P. (2017). Quando la scuola ritiene di preparare alla vita: sviluppare competenze o insegnare diversi saperi?. Roma: Anicia.

Placier, P., Burgoyne, S., Cockrell, K., Welch, S., & Neville, H. (2005). Learning to Teach with Theatre of the Oppressed. In J. Brophy & S. Pinnegar (Ed.). Learning from Research on Teaching: Perspective, Methodology, and Representation (pp. 253–280). Leeds: Emerald Group Publishing.

Richards, L., Morse, J. M., Gatti, F., & Graffigna, G. (2009). Fare ricerca qualitativa: prima guida. Milano: FrancoAngeli.

Riva, M. (2006). Il teatro come dispositivo pedagogico. In C. Covato (Ed.), Metamorfosi dell'identità: Per una storia delle pedagogie narrate (pp. 115–140). Milano: Guerini.

Rossi Ghiglione, A., & Pagliarino, A. (Ed.). (2007). Fare teatro sociale. Esercizi e progetti. Roma: Dino Audino.

Salazar-Gómez, E., & Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista espacios, 39(53), 17–30.

Teixeira, T. B., & Teruel, T. M. (2009). De Freire a Boal: pedagogía del oprimido, teatro del oprimido. Madrid: Ñaque editora.

Vaillant, D., & Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea Ediciones.

Published

2024-09-21

How to Cite

Boccacci, D. (2024). Inside the Scene: Perceptions and Relationships between Teachers through Forum Theatre. Formazione & Insegnamento, 22(2), 198–204. https://doi.org/10.7346/-fei-XXII-02-24_21