Education and Socio-political Commitment: Towards a Real Participative Democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_74

Keywords:

Education, Participation, Democracy, Politics, Learning

Abstract

A central theme of social pedagogy, socio-political commitment is one of the fundamental issues when it comes to democracy and participation. The social dimension of education does not neglect issues of a political nature, the ancient relationship between pedagogy and politics, a dialogue that in our time holds various and many other aspects within from the economy to work, from sustainability to the strong contrast between wide- learning and educational poverty. The school, as a training ground for democracy and participation, is a place for the exercise of humanity. A context in which to grasp the possibility of carrying out participation exercises throughout the entire training course, through community educational work that develops from the particular (the school context) to the general (the life context). In the perspective of a real participatory democracy, a new frontier and ultimate goal of education in politics.

References

AA.VV. (1984). L’educazione etico politica. Brescia: La Scuola.

Bellerate, B.M. (1976). Educazione e politica da una prospettiva storica. Orientamenti pedagogici, 1. Torino: SEI.

Bertin, G.M. (1964). Educazione alla socialità e promozione umana. Roma: Armando.

Bertolini, P. (2003). Educazione e politica. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Bertolini, P. (2005). Ad armi pari. La pedagogia a confronto con le altre scienze sociali. Torino: Utet.

Biesta, G.J.J. (2006). Beyond Learning. Democratic education for a human future. Boulder, CO: Paradigm Publishers.

Biesta, G.J.J. (2010). Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Boulder, CO: Paradigm Publishers.

Braido, P. (1975). Educazione, liberazione, impegno politico. Orientamenti pedagogici, 5. Torino: SEI.

Brezinka, W. (1972). Educare nella società e per la società. Bergamo: Continental.

Cascione, A. (1966). Un problema sempre aperto: educazione sociale. Nuova rivista pedagogica, 3-4.

Chionna, A. (2001). Pedagogia della Responsabilità. Brescia: La Scuola.

Colicchi, E. (2021). I valori in educazione e in pedagogia. Roma: Carocci.

Concilio Vaticano II (1966). Gaudium et spes. Costituzione pastorale del Concilio Vaticano II sulla Chiesa nel mondo contemporaneo. Roma: Edizioni Paoline.

Dewey, J. (1949). Scuola e società. Firenze: La Nuova Italia.

Donati, P. (2021). Dopo la pandemia. Rigenerare la società con le relazioni. Roma: Città Nuova.

Donati, P. (2021). Lo sguardo relazionale. Saggio sul punto cieco delle scienze sociali. Milano: Meltemi.

Hickman, L. (1998). The Essential Dewey: Pragmatism, Education, Democracy John Dewey. Indiana University Press.

Laeng, M. (1990). Atlante di pedagogia. Napoli: Tecnodid.

Lombardi, M.G. (2021). La paideia tra politica ed educazione. Dalla dimensione storica all’impegno pedagogico. Salerno: Francesco D’Amato Editore.

Minello, R. (2012). Educare al tempo della crisi. Lecce: Pensa Multimedia.

Minello, R. (2013). Politiche educative per plasmare un futuro democratico. Formazione & insegnamento, 11(1), 163-181.

Mounier, E. (1948). Che cos’è il personalismo. Torino: Einaudi.

Nosengo, G. (1964). L’educazione sociale dei giovani. Roma: Ave UCIIM.

Pazzaglia, L. (1988). Luoghi e itinerari di educazione politica. Pensare politicamente. Brescia: La Scuola.

Perucci, C. (1976). L’educazione politica. Firenze: Le Monnier.

Porcarelli, A. (2021). Istituzioni di pedagogia sociale e dei servizi alla persona. Roma: Studium.

Santelli Beccegato, L. (1994). Per una pedagogia neo personalistica. In Flores D’Arcais G. (Eds.), Pedagogie personalistiche e/o pedagogia della persona. Brescia: La Scuola.

Santelli Beccegato, L. (2001). Pedagogia Sociale, Brescia: La Scuola.

Santerini, M. (2019). Pedagogia socio-culturale. Milano: Mondadori.

Spadafora, G. (2017). Democracy and Education di John Dewey. Il senso e le possibilità della democrazia. In M. Fiorucci, & G. Lopez (Eds.), John Dewey e la pedagogia democratica del ‘900 (pp. 59-75). Roma: Tre Press.

Touraine, A. (1997). What is democracy?. Boulder, CO and Oxford: Westview Press.

Tramma, S. (2019). L’educazione sociale. Roma-Bari: Laterza.

Ungaro, D. (2004). Democrazia ecologica. Roma-Bari: Laterza.

Violante, L., Buttafuoco P., Mannese E. (2021) (Eds). Pedagogia e politica. Costruire comunità pensanti. Lecce: Pensa Multimedia.

Westbrook, R.B. (2011). John Dewey e la democrazia americana. Roma: Armando.

Zini, P. (2012), Crescita umana e benessere organizzativo. Nuove prospettive di pedagogia del lavoro, Milano: Vita e Pensiero.

Published

2022-05-30

How to Cite

Balzano, G. (2022). Education and Socio-political Commitment: Towards a Real Participative Democracy. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 837–847. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_74