Mind, heart, hand in motor play: Integral education in action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_32

Keywords:

Mind, Heart, Hand, Motor play, Global education

Abstract

Mind, heart and hand constitute the triad that underscores the value of comprehensive educational action, upon which Pestalozzi based his pedagogy. This study aims to emphasize the role played by the various aspects of human nature in education, extending beyond childhood, through an analysis of Pestalozzi's ideas and their correlation with those of other esteemed pedagogists, including contemporary scholars. In particular, motor play remains a pivotal domain where educational insights related to intelligence (mind), emotions (heart), and physicality (hand) integrate harmoniously. The pedagogical implications are evident, as recreational motor activities offer a unique opportunity to seamlessly integrate cognitive, affective, and relational dimensions. Thus, when viewed as a platform for fostering respect, mutual understanding, and loyalty, motor play not only serves as a means for personal and collective growth but also contributes to the construction of a "new civilization."

Author Biography

Veronica Riccardi, Dipartimento di Scienze della Formazione, Università degli Studi di Roma Tre – veronica.riccardi@uniroma3.it

Veronica Riccardi is a Researcher in the Scientific-Disciplinary Sector M-PED/01 at the Department of Education Sciences of the Roma Tre University, where she teaches General Pedagogy and Intercultural and Social Pedagogy.

References

Agazzi, R. (1973). Ordinamento pedagogico dei giardini d’infanzia secondo il sistema di Froebel. In R. Agazzi & P. Pasquali (Eds.), Scritti inediti e rari, (pp. 61–86), Brescia: La Scuola.

Balduzzi, L. (2002). Voci del corpo. La Nuova Italia: Firenze.

Barilli, C. (1978). Quelques aspects de la colonie de vacances [unpublished typewritten manuscript]. Retrieved December 30, 2022, from https://www.cemea.it/wp-content/uploads/2018/12/quelques-aspects-de-la-colonie-de-vacances.pdf

Belgianni, C. (2017). Educazione corporea e al movimento: Il ruolo educativo del corpo e del movimento nella Scuola Primaria Italiana, Rivista Italiana di Pedagogia dello Sport, 1, 18–25. https://doi.org/10.5281/zenodo.1063743

Benetton, M. (2017). Dalle “sfere di vita” di Pestalozzi al modello educativo ecologico: ritrovare i contesti sociali educativi a partire dalla famiglia. Formazione, lavoro, persona, 21, 41–52.

Bronfenbrenner, U. (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: Il Mulino.

Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. In R. Vasta (Ed.), Six teories of child development: revised formulations and current issues (pp. 187–249), London: Jessica Kinsley.

Brühlmeier, A. (2010). Head, Heart and Hand: Education in the spirit of Pestalozzi. Cambridge: Sophia Books.

Caillois, R. (2014). I giochi e gli uomini: La maschera e la vertigine. Milano: Bompiani.

Cambi, F. (2005). Manuale di storia della pedagogia. Roma-Bari: Laterza.

Casolo, F. (2019). Scuola primaria: Spazi ambientali e temporali per l’educazione motoria. Pedagogia Oggi, 17(1), 493–508. https://doi.org/10.7346/PO-012019-33

Catarsi, E. (2004). Professionalità educative e relazione di aiuto. In E. Catarsi (Ed.), La relazione di aiuto nella scuola e nei servizi socioeducativi, (pp. 5–207), Pisa: Del Cerro.

Ceciliani, A. (2015). Corpo e movimento nella scuola dell’infanzia. Parma: Edizioni Junior Spaggiari.

Chiappetta Cajola, L. (2012). Didattica del gioco e integrazione. Progettare con l’ICF. Roma: Carocci.

Coco, D. (2014a). Pedagogia del corpo ludico-motorio e sviluppo morale. Roma: Anicia.

Coco, D. (2014b). Lo straordinario valore educativo dello sport. Formazione & Insegnamento, 22(4), 119–132. https://doi.org/107346/-fei-XII-03-14_11

Coco, D. (2022). Vivere la corporeità nell’educazione motoria e sportiva, tra metafora e natura nell’era contemporanea. IL NODO, 26(52), 35–46.

Di Palma, D., Ascione, A., & Peluso Cassese, F. (2017). Gestire lo sport per uno sviluppo educativo. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 10(18), 59–66. Retrieved December 30, 2022, from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/download/2257/2061

Colella, D. (2019). Insegnamento e apprendimento delle competenze motorie. Processi e Relazioni. Formazione & insegnamento, 17 (3), 73–88. https://doi.org/10.7346/-feis-XVII-03-19_07

De Serio, B. (2017). La maternità come responsabilità morale e sociale. Le riflessioni di Johann Heinrich Pestalozzi sull’infanticidio. Formazione, lavoro, persona, 21, 33–40. Retrieved December 30, 2022, from https://forperlav.unibg.it/index.php/fpl/article/view/302

Farné, R. (2010). Il gioco e lo sport, lo sport nel gioco. In R. Farné (ed.). Sport e infanzia. Un’esperienza formativa tra gioco e impegno (pp. 13–42). Roma: FrancoAngeli.

Fiorucci, M., Lopez, G. (2017). Introduzione. In M. Fiorucci & G. Lopez (Eds.), John Dewey e la pedagogia democratica del ‘900 (pp. 7–17). Roma: Roma Tre Press.

Gamelli, I. (2016). Dal gesto alla parola. Riflessioni intorno alla “postura” dell’educare. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 11(1), 99–113. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/6215

Gardner, H. (2007). Cinque chiavi per il futuro. Milano: Feltrinelli.

Gamelli, I. (2001). Pedagogia del corpo. Roma: Meltemi.

Gelpi, E. (1969). Scuola senza cattedra. Milano: Ferro.

Hadas, M. (2009). The rationalisation of the body: physical education in Hungary in the nineteenth century. History of Education, 38(1), 61–77. https://doi.org/10.1080/00467600701529870

Huizinga, J. (2002). Homo Ludens. Torino: Einaudi.

Isidori, E. (2017). Pestalozzi e l’educazione del corpo: attualità di una pedagogia. Formazione, lavoro, persona, 21, 77–89. Retrieved December 30, 2022, from https://forperlav.unibg.it/index.php/fpl/article/view/306

Krüger, M., & Hofmann, R., (2015). The Development of Physical-Education Institutions in Europe: A Short Introduction. International Journal of the History of Sport, 32(6), 737–739. https://doi.org/10.1080/09523367.2015.1024111

Luc, J. N. (1996). I primi asili infantili e l’invenzione del bambino. In E. Becchi & D Julia (Eds.), Storia dell’infanzia (pp. 283–300). Bari: Laterza.

Merleau-Ponty, M. (1979). Il corpo vissuto. L’ambiguità dell’esistenza, la riscoperta della vita percettiva, la “carne del mondo”, dalle prime opere a “L’occhio e lo spirito”. Milano: Il Saggiatore.

Montessori, M. (1953). La scoperta del bambino. Milano: Garzanti. (Original work pbulished 1948)

Montessori, M. (1970). L’autoeducazione. Milano: Garzanti. (Original work published 1916)

Munari, B. (2017). Fantasia. Bari: Laterza.

Orefice, P. (1978). Educazione e territorio. Firenze: La Nuova Italia.

Pennac, D. (2012). Storia di un corpo. Milano: Feltrinelli.

Pestalozzi, E. (1934), Il Canto del Cigno. In G. Tarozzi (Ed.), Passi scelti, (pp. 19–36), Torino: Paravia.

Pestalozzi, E. (1953). La veglia di un solitario. Firenze: La Nuova Italia. (Original work published 1780)

Pestalozzi, J. H. (1961). Madre e figlio: L’educazione dei bambini. Firenze: La Nuova Italia.

Riva, F. & Sequeri, P. (2009). Segni della destinazione. L’ethos occidentale e il sacramento, Assisi: Cittadella.

Rousseau, J. J. (2016). Emilio o dell’educazione (A. Potestio tr.). Roma: Studium. (Original work published 1762)

Scaglia, E. (2021). Cuore, mente, mano: riflessioni introduttive per un’educazione e una professionalità 0–6. Nuova Secondaria, 9, maggio, 46–50.

Scharagrodsky, P. (2011). La invención del “homo gymnasticus”: fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Sgambelluri, R. (2015). Il gioco come strumento di cura educativa: cenni storici e codici pedagogici a confronto. Formazione & insegnamento, 13(2), 73–80. https://doi.org/07346/-fei-XIII-02-15_08

Smith, J. K., (2011). Educating with heart, head, and hands. American Educational History Journal, 38(1–2), 341–356.

Published

2023-04-30

How to Cite

Coco, D., & Riccardi, V. (2023). Mind, heart, hand in motor play: Integral education in action. Formazione & Insegnamento, 21(1), 267–273. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_32

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>