Digital habitat planning: Towards innovative dynamics of social interaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_12

Keywords:

Community of practice, Open learning, Constructivism, Social practices, E-community

Abstract

With the advent of the web, the way we produce and manage knowledge has profoundly changed, thanks to an extraordinary technological development which makes available ever more versatile instruments that are able to access and manage increasing quantities of diversified information. This essay focusses on the web as an opportunity through which digital e-community are constructed. Its aim is that of recollecting the latest trends in the use of new and old mass-media methodologies, and at the same time that of observing the increasingly interesting professional practices and experiences, which emerge from the viewpoint of research and critical reflection.

References

Alessandrini, G. (2004). Pedagogia delle risorse umane e delle organizzazioni. Milano: Guerini.

Alessandrini, G. (2005). Manuale per l’esperto dei processi formativi. Roma: Carocci.

Alessandrini, G. (2007). Comunità di pratica e società della conoscenza. Roma: Carocci.

Alessandrini, G. (2010a). Formare al management della diversità. nuove competenze e apprendimenti nell’impresa. Milano: Guerini.

Alessandrini, G. (2010b). Comunità di pratica e Pedagogia del lavoro. Un nuovo cantiere per un lavoro a misura umana. Lecce: Pensa MultiMedia.

Alessandrini, G., & Pignalberi, C. (2011). Comunità di pratica e Pedagogia del lavoro. Voglia di comunità in azienda. Lecce: Pensa MultiMedia.

Alessandrini, G., & Pignalberi C. (2012). Le sfide dell’educazione oggi. Nuovi habitat tecnologici, reti e comunità. Lecce: Pensa MultiMedia.

Bauman, Z. (2012). Conversazioni sull’educazione. Trento: Erickson.

Colombo, M. (2008). E-learning e cambiamenti sociali, dal competere al comprendere. Liguori: Napoli.

Dewey, J. (1973). Come pensiamo: una riformulazione del rapporto tra il pensiero e l’educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dunbar, R., Gamble, C. & Gowlett, J. (2010). Social Brain, Distributed Mind. Oxford: Oxford University Press.

European Commission. (2011). Europa 2020. Una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusive.

Granelli, A. (2006). Il Sé digitale. Milano: Guerini.

Isfol. (2012). Rapporto Isfol 2012. Le competenze per l’occupazione e la crescita. Roma: Rubettino.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legittimate Peripheral Partecipation. Cambridge: Cambridge University Press.

Levy, P. (2005). Uno spazio un linguaggio. In Mediazioni. Milano: Costa & Nolan.

Malavasi, P. (2002). Pedagogia e formazione delle risorse umane. Milano: ISU Università Cattolica.

Margiotta, U. (2007). Insegnare nella società della conoscenza. Lecce: Pensa MultiMedia.

Martiniello, L. (2011). Comunicazione multimediale e processi formativi. Napoli: Pegaso.

McLuhan, M. (1995). Gli strumenti del comunicare. Milano: Il Saggiatore.

Mezirow, J. (2003). Apprendimento e trasformazione: Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza: Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1997). Creare le dinamiche dell’innovazione. Milano: Guerini.

OCSE. (2003). Indagine ALL, Adult Literacy and Life Skills – Competenze alfabetiche, funzionali e abilità per la vita.

OCSE. (2008). PIACC – Programme for the International Assessment of Adult Competencies.

Rossi, B. (2011). L’organizzazione educativa: La formazione nei luoghi di lavori. Roma: Carocci.

Rossi, P. G. (2011). Didattica enattiva: Complessità, teoria dell’azione, professionalità docente. Milano: FrancoAngeli.

Rullani, E. (2010). Modernità sostenibile: Idee, filiere e servizi per uscire dalla crisi. Venezia: Marsilio.

Schön, D. (1993). Il professionista riflessivo: Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Bari: Dedalo.

Schwie, R. (2011). Connections: Virtual Learning Communities. Retrieved November 30, 2012, from http://rickscafe.wordpress.com/2011/06/01/connections-virtual-learning-communities-ebook-launch

Sennett, R. (2006). La cultura del nuovo capitalismo. Bologna: Il Mulino.

Sennett, R. (2008). L’uomo artigiano. Milano: Feltrinelli.

Trentin, G. (2004). Apprendimento in rete e condivisione delle conoscenze. Ruolo, dinamiche e tecnologie delle comunità professionali on line. Milano: FrancoAngeli.

Varisco, B. M. (2002). Costruttivismo socio-culturale: Genesi filosofiche, sviluppi psico-pedagogici, applicazioni didattiche. Roma: Carocci.

von Foerster, H. (197). Sistemi che osservano. Roma: Astrolabio.

von Glasersfeld, E. (1998). Il costruttivismo radicale: Una via per conoscere ed apprendere. Roma: Società Stampa Sportiva.

Wenger, E. (2006). Comunità di Pratica: Apprendimento, significato e identità. Milano: Raffaello Cortina.

Wenger, E., McDermott, R. & Snyder, W. M. (2007). Coltivare comunità di pratica: Prospettive ed esperienze di gestione della conoscenza. Milano: Guerini.

Wenger, E., White, N. & Smith, J. D. (2009). Digital Habitat: Stewarding technology for communities. Portland: Cpsquare.

Published

2012-12-31

How to Cite

Pignalberi, C. (2012). Digital habitat planning: Towards innovative dynamics of social interaction. Formazione & Insegnamento, 10(3), 167–184. https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_12

Most read articles by the same author(s)