Women, Education and Work in Italy: Don''t let your guard down!
Keywords:
Education, Training, Work, Family, GenderAbstract
The paper is a social pedagogical study that aims to reflect on the issue of education/training and women's work in Italy. The issue raised still requires pedagogical commitment to ensure gender equality not only on an economic and social level, but above all on a cultural level. The study draws on recent research and monitoring which show that, despite the enactment of certain laws and the commitment of Italian politics to gender equality, the desired results have not been achieved. This implies a social pedagogical engagement to contrast stereotypes and discrimination, especially in the family, education and work contexts. In these contexts, social pedagogy will have to be influenced by reflections from gender pedagogy in order to eradicate certain implicit cultural prejudices.
References
Augelli, A. (2023). A puzzle of slots and mismatches: Work–life balance in mothers’ real life experience. Women & Education, 1(2), 62–67. https://doi.org/10.7346/-we-I-02-23_12
Baldacci, M. (2012). Trattato di pedagogia generale. Carocci.
bell hooks (2020). Insegnare a trasgredire: L’educazione come pratica di libertà. Meltemi.
Biemmi, I., Chiappelli, T., & Guirado, S. (2023). Gender discrimination and good practices to combat it in academia: The results of an exploratory research conducted in three Italian universities within the framework of the European project FREASCO. Ricerche di pedagogia e didattica: Journal of theories and research in education, 18(3), 107–121. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/16636
Biemmi, I. & Mapelli, B. (2023). Pedagogia di genere: Educare ed educarsi a vivere in un mondo sessuato. Mondadori Università.
Braido, P. (1954). Orientare è educare. Orientamenti pedagogici, 1(1), 3–9.
Bruner, J. S. (1977). The Process of Education. Harvard University Press.
Burgio, G. (Ed.). (2025). La pedagogia di genere: Analisi, riflessioni e pratiche per educare alle differenze. UTET.
Calabró, A. R. & Confalonieri, A. M. (2012). Comando e cura: Stili di leadership femminile. Ledizioni.
Campanile, G. (2024). Equal leadership in Italy: The survey for diffused initiative. Form@re, 24(2), 377–388. https://doi.org/10.36253/form-16028
Cardinali, V. (2025). L’insostenibile inattività: Il lavoro delle donne che manca, nella transizione demografica in Italia. https://oa.INAPP.gov.it/server/api/core/bitstreams/2b23024b-4ad4-4c31-a38a-58a4a7889a8f/content
Cavallera, H. A. (2006). Storia dell’idea di famiglia in Italia: Dall’avvento della Repubblica ai giorni nostri. La Scuola.
Cavallera, H. A. (2003). Storia dell’idea di famiglia in Italia: Dagli inizi dell’Ottocento alla fine della monarchia. La Scuola.
Cavarero, A. (1990). Nonostante Platone: Figure femminili nella filosofia antica. Editori Riuniti.
Checcucci, P. (2025). Conseguenze della transizione demografica sulle politiche di age management in Italia e possibili scelte di policy. SINAPPSI: Connessioni tra ricerca e politiche pubbliche, 15(1), 35–50. https://oa.INAPP.gov.it/server/api/core/bitstreams/87f9645e-c511-4e17-850c-91a289bb1ddb/content
Chianese, G. (2024). Gender equity: Educating to respect differences beyond false myths and stereotypes. Form@re, 24(2), 197–211. https://doi.org/10.36253/form-15989
Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (1979). Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (Resolution No. 34/180). https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-elimination-all-forms-discrimination-against-women
Costituzione della Repubblica Italiana (1947). Costituzione della Repubblica Italiana. https://www.gazzettaufficiale.it/do/gazzetta/downloadPdf?dataPubblicazioneGazzetta=19471227&numeroGazzetta=298&tipoSerie=FO&tipoSupplemento=GU&numeroSupplemento=0&progressivo=0&estensione=pdf&edizione=90&rangeAnni=
Crea, G. (2024). Psicologia dell’orientamento e traiettorie di vita: Pratiche educative secondo l’approccio evolutivo ed esistenziale. LAS.
Cuomo, S. & Raffaglio, M. (2017). Essere leader al femminile. Egea.
Deidda, M. & Boscherini, S. (2024). L’ombra lunga sul presente e sul futuro delle donne in Italia: Disparità di genere nel mercato del lavoro e nel sistema pensionistico. https://oa.INAPP.gov.it/server/api/core/bitstreams/e263fd95-4752-4f99-a0b6-fe4503a6486c/content
Del Core, P. (2023). Orientamento: Un concetto in costante evoluzione: Inquadramento teorico e ridefinizione. In P. Del Core & D. Pavoncello (Eds.). Orientamento e ricerca di senso: La prospettiva di Viktor E. Frankl (pp. 21–45). Milano: FrancoAngeli.
Dello Preite, F. (2023). Discriminazioni e violenze di genere in ambito lavorativo: Il ruolo della formazione in ottica preventiva. In M. Fabbri, P. Malavasi, A. Rosa, & I. Vannini (Eds.). Sistemi educativi, orientamento, lavoro (pp. 865–869). Lecce: Pensa MultiMedia.
D’Andrea, A. (2022). Educazione, genere e discriminazione nei Paesi dell’Unione europea. In E. Marino & C. Roverselli (Eds.). Genere, storia diversità e culture: Questioni che toccano l’educazione (pp. 133–143). Paolo Loffredo.
EIGE - European Institute for Gender Equality (2024). Gender Equality Index. https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2024
European Commission (2020). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: A Union of Equality: Gender Equality Strategy 2020-2025. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52020DC0152
Fabbri, L., Bracci, F., & Bosco, N. (2024). Dovremmo essere tuttə femministə: Pratiche di conoscenza e nuove forme di responsabilità. Educational Reflective Practices, 1, 5–28. https://doi.org/10.3280/erp1-2024oa18279
Freguja, C., Romano, M. C., & Sabbadini, L. L. (2025). Rapporto CNEL–ISTAT: Il lavoro delle donne tra ostacoli e opportunità. Documento di sintesi. https://www.istat.it/wp-content/uploads/2025/03/istat-cnel.pdf
Galli, N. (1965). Educazione familiare e società. La Scuola.
Ghizzoni, S. & Polenghi, S. (Eds.). (2008). L’altra metà della scuola: Educazione e lavoro delle donne tra Otto e Novecento. SEI.
Gianini Belotti, E. (1973). Dalla parte delle bambine: L’influenza dei condizionamenti sociali nella formazione del ruolo femminile nei primi anni di vita. Milano: Feltrinelli.
Haraway, D. (1988). Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies, 14(3), 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066
Hoff, K. A., Granillo-Velasquez, K. E., Hanna, A., Morris, M., Nelson, H. S., & Oswald, F. L. (2024). Interested or employed? A national study of gender differences in basic interests and employment. Journal of Vocational Behavior, 148, 103942. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2023.103942
Lather, P. (2000). Getting smart: Feminist research and pedagogy within the postmodern. Routledge.
Leonelli, S. (2011). La pedagogia di genere in Italia: Dall’uguaglianza alla complessificazione. Ricerche di pedagogia e didattica, 6(1), 1–15. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2237
Libreria delle donne di Milano (1987). Non credere di avere dei diritti. Rosenberg & Sellier.
Lirosi, A. (2015). Libere di sapere: Il diritto delle donne all’istruzione dal Cinquecento al mondo contemporaneo. Edizioni di Storia e Letteratura.
Lonzi, C. (1978). Taci, anzi parla: Diario di una femminista. Scritti di rivolta femminile.
Lopez, A. G. (2016). Dai saperi delle donne alla cura come principio di democrazia. In L. Dozza & S. Ulivieri (Eds.). L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita (pp. 959–963). Milano: FrancoAngeli.
Lopez, A. G. (2012). Dall’esclusione all’emancipazione: Per una pedagogia dell’empowerment femminile nella scienza. In I. Loiodice, P. Plas, & N. Rajadell (Eds.). Percorsi di genere: Società, cultura, formazione (pp. 127–144). Pisa: ETS.
Marcelli, A. M. (2016). Questioni di genere e orientamenti epistemologici della ricerca. In R. Minello (Ed.). Educazione di genere e inclusione: Come ricomporre le frontiere dell’alterità (pp. 45–74). Lecce: Pensa MultiMedia.
Marone, F. & Buccini, F. (2022). Nuove disuguaglianze nell’era contemporanea: Ragazze e STEM. Education Sciences & Society, 1, 170–184. https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13572
MIM (2022). Linee guida per l’orientamento. https://www.mim.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-328-del-22-dicembre-2022
Nussbaum, M. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Belknap Press of Harvard University Press.
Nussbaum, M. (2000). Women and human development: The capabilities approach. Cambridge University Press.
OECD (2024). Education at a glance 2024: OECD indicators. https://doi.org/10.1787/c00cad36-en
OECD (2013). Education at a glance 2013: OECD indicators. https://doi.org/10.1787/eag-2013-en
Pace, R. (2010). Identità e diritti delle donne: Per una cittadinanza di genere nella formazione. University Press.
Pellerey, M. (2020). Educazione e lavoro: Una rilettura in prospettiva pedagogica. Prima parte. Rassegna CNOS, 36(1), 33–44.
Pellerey, M. (2020). Educazione e lavoro: Una rilettura in prospettiva pedagogica. Seconda parte. Rassegna CNOS, 36(2), 41–52.
Pellerey, M. (2020). Educazione e lavoro: Una rilettura in prospettiva pedagogica. Terza parte. Rassegna CNOS, 36(3), 45–56.
Pironi, T. (Ed.). (2020). Autorità in crisi: Scuola, famiglia e società prima e dopo il ‘68. Aracne.
Rinaldi, A. (2023). Le signore non parlano di soldi: Quanto ci costa la disparità di genere?. Fabbri.
Sangiuliano, M. (2016). Differenze per cambiare le organizzazioni: Riflessioni su apprendimento organizzativo e formazione nei processi di mainstreaming di genere attraverso il concetto di intersezionalità. In R. Minello (Ed.). Educazione di genere e inclusione: Come ricomporre le frontiere dell’alterità (pp. 289–311). Lecce: Pensa MultiMedia.
Strategia Nazionale per la Parità di Genere (2021). Strategia Nazionale per la Parità di Genere. https://www.pariopportunita.gov.it/media/2051/strategia_parita-_genere.pdf
Strawinski, P. & Broniatowska, P. (2024). The impact of prolonging compulsory general education on the labour market. Educational Studies, 50(4), 413–433. https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1957670
Treaty of Amsterdam (1997). Treaty of Amsterdam amending the Treaty on European Union, the Treaties establishing the European Communities and certain related acts. http://data.europa.eu/eli/treaty/ams/sign
Ulivieri, S. (2025). La rivoluzione culturale ed educativa del ‘68: Giovani donne, evoluzione del costume e nuovi diritti. In A. G. Lopez (Ed.). Pratiche di libertà: La generatività del materno tra arte, educazione e politica (pp. 5–27). Milano: FrancoAngeli.
Ulivieri, S. (2023). Girls’ education in 20th-century Italy. Women & Education, 1(1), 3–12. https://doi.org/10.7346/-we-I-01-23_01
Visceglia, D. (2022). La leadership al femminile per favorire il benessere nelle organizzazioni. Medical Humanities & Medicina Narrativa, 2, 187–204. https://doi.org/10.53136/979122180381516
Volpicelli, L. (1964). La famiglia in Italia. Roma: Armando.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Carlo Macale

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Formazione & insegnamento is distributed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
For further details, please refer to our Repository & Archiving Policy, as well as our Copyright & Licensing Terms.