Talents as the Development of Subjectivity in Times of Transition
Keywords:
Umberto Margiotta, Time, Individuals, FreedomAbstract
The term talents refers to multiple interpretations. For several decades, Umberto Margiotta sustained an active research front and a rich debate that promoted formative dialogue around this concept. Within this framework, the present contribution broadly addresses the reflection on the quality of lived time as a key to accessing critical and reflective thinking, as an exercise of freedom and self-determination, and as a formative condition that guides individuals—therefore playing a decisive role in their development, including in shaping the expectations and potential associated with talents.
References
Agamben, G. (1978). Infanzia e storia: Distruzione dell'esperienza e origine della storia. Torino: Einaudi.
Boffo, V., Del Gobbo, G., & Malavasi, P. (2024). Dare la parola: professionalità pedagogiche, educative e formative. A 100 anni dalla nascita di don Milani.. Lecce: Pensa MultiMedia. https://www.pensamultimedia.it/libro/9791255681304
Cousinet, R. (1954). La culture intellectuelle.. Paris: Le Presses d’Ile de France.
Dewey, J. (1938). Experience and Education. Urbana-Champaign (IL): Kappa Delta Pi.
Fadda, R. (2016). Promessi ad una forma: Vita, esistenza, tempo e cura: lo sfondo ontologico della formazione.. Milano: FrancoAngeli.
Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti come nuova frontiera.. Formazione & insegnamento, 16(2), 9–14. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2923
Scuola di Barbiana (1976). Lettera a una professoressa.. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.
Tomarchio, M. (2017). Manifesto per una scuola inclusiva. Filosofia di una scelta educativa e didattica.. In A. Catalfamo (Ed.). Cultura inclusiva nella scuola e progettazioni curricolari. Suggestioni e proposte (pp. 142–146). Trento: Erickson.
Tomarchio, M. (2015). Coltivare l’essere che trasforma le cose: Pedagogia militante e progettualità educativa.. In M. Tomarchio & S. Ulivieri (Eds.). Pedagogia militante: Diritti, culture, territori: Atti del 29° convegno nazionale SIPED (Catania 6-7-8 novembre 2014) (pp. 25–36). Pisa: ETS.
Tomarchio, M. (2008). Un modello di educazione alla libertà: la sintesi per contatto operante.. In E. Colicchi & A. M. Passaseo (Eds.). Educazione e libertà nel tempo presente: Percorsi, modelli, problemi (pp. 336–351). Roma: Armando.
Tomarchio, M. (2003). Educazione Nuova e Culture intellectuelle.. Catania: CUECM.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Maria Tomarchio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Formazione & insegnamento is distributed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
For further details, please refer to our Repository & Archiving Policy, as well as our Copyright & Licensing Terms.