Talents as the Development of Subjectivity in Times of Transition

Authors

Keywords:

Umberto Margiotta, Time, Individuals, Freedom

Abstract

The term talents refers to multiple interpretations. For several decades, Umberto Margiotta sustained an active research front and a rich debate that promoted formative dialogue around this concept. Within this framework, the present contribution broadly addresses the reflection on the quality of lived time as a key to accessing critical and reflective thinking, as an exercise of freedom and self-determination, and as a formative condition that guides individuals—therefore playing a decisive role in their development, including in shaping the expectations and potential associated with talents.

References

Agamben, G. (1978). Infanzia e storia: Distruzione dell'esperienza e origine della storia. Torino: Einaudi.

Boffo, V., Del Gobbo, G., & Malavasi, P. (2024). Dare la parola: professionalità pedagogiche, educative e formative. A 100 anni dalla nascita di don Milani.. Lecce: Pensa MultiMedia. https://www.pensamultimedia.it/libro/9791255681304

Cousinet, R. (1954). La culture intellectuelle.. Paris: Le Presses d’Ile de France.

Dewey, J. (1938). Experience and Education. Urbana-Champaign (IL): Kappa Delta Pi.

Fadda, R. (2016). Promessi ad una forma: Vita, esistenza, tempo e cura: lo sfondo ontologico della formazione.. Milano: FrancoAngeli.

Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti come nuova frontiera.. Formazione & insegnamento, 16(2), 9–14. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2923

Scuola di Barbiana (1976). Lettera a una professoressa.. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.

Tomarchio, M. (2017). Manifesto per una scuola inclusiva. Filosofia di una scelta educativa e didattica.. In A. Catalfamo (Ed.). Cultura inclusiva nella scuola e progettazioni curricolari. Suggestioni e proposte (pp. 142–146). Trento: Erickson.

Tomarchio, M. (2015). Coltivare l’essere che trasforma le cose: Pedagogia militante e progettualità educativa.. In M. Tomarchio & S. Ulivieri (Eds.). Pedagogia militante: Diritti, culture, territori: Atti del 29° convegno nazionale SIPED (Catania 6-7-8 novembre 2014) (pp. 25–36). Pisa: ETS.

Tomarchio, M. (2008). Un modello di educazione alla libertà: la sintesi per contatto operante.. In E. Colicchi & A. M. Passaseo (Eds.). Educazione e libertà nel tempo presente: Percorsi, modelli, problemi (pp. 336–351). Roma: Armando.

Tomarchio, M. (2003). Educazione Nuova e Culture intellectuelle.. Catania: CUECM.

Published

2025-10-01

How to Cite

Tomarchio, M. (2025). Talents as the Development of Subjectivity in Times of Transition. Formazione & Insegnamento, 23, 8136. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/8136

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.