The Foundations of Education According to Steiner: Critical Reflections on the Relationship between Anthroposophy and Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_51

Keywords:

Steiner's pedagogy, Psychophysical development, Epoch Instruction, Temperaments, Waldorf teacher

Abstract

The present paper aims to address Waldorf education’s theoretical foundations, which largely intertwine with the anthroposophical conception of existence that Rudolf Steiner embraced. It examines such topics as (a) the four constituent parts of the human being and the role they play in relation to learning in the person’s development; (b) the distinct ways in which the subject learns during the three 7-year development periods; (c) the human organism’s three components: thinking, feeling, wanting and how the educator can favor their development; (d) possible teacher temperaments and their influence on teaching; (e) the need for teachers to self-educate to remedy adverse effects of an unwanted temperament; and (f) the child’s passage from a phase of natural religiosity to that of an artistic sense, which the teacher must take into account. The research paper ends with critical considerations of the role that Steiner attributed to school education.

References

Armenise, G. (2006). Rudolf Steiner: educazione e sviluppo della creatività. In Cavallera, H. A. e altri. Rudolf Steiner tra antroposofia ed educazione. Atti del convegno internazionale tenuto a Manduria il 6 ottobre 2004. Lecce: Pensa MultiMedia.

Cavallera, Hervé A (2006). La conoscenza come destino e come liberazione in Rudolf Steiner.

In Cavallera, H. A. e altri. Rudolf Steiner tra antroposofia ed educazione. Atti del convegno internazionale tenuto a Manduria il 6 ottobre 2004. Lecce: Pensa MultiMedia.

Chistolini, S. (2008). La pedagogia secondo Rudolf Steiner. L’Humanitas e il movimento delle scuole Waldorf. Milano: FrancoAngeli.

Chistolini, S. (2018). La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma. Milano: FrancoAngeli.

Colaci, A.M. (2006). L’educazione alla libertà in Rudolf Steiner: per un approccio al suo metodo educativo nella scuola di Waldorf. In Cavallera, H. A. e altri. Rudolf Steiner tra antroposofia ed educazione. Atti del convegno internazionale tenuto a Manduria il 6 ottobre 2004. Lecce: Pensa Multimedia.

Steiner, R. (2009). Educazione e insegnamento fondati sulla conoscenza dell’uomo. Milano: Editrice Antroposofica.

Steiner, R. (2012). Arte dell’educazione. II-Didattica. Milano: Editrice Antroposofica.

Steiner, R. (2014). L’educazione, problema sociale. I retroscena spirituali, storici e sociali della

pedagogia applicata nelle scuole steineriane. Milano: Editrice Antroposofica.

Steiner, R. (2015). La prassi pedagogica dal punto di vista della conoscenza scientifico-spirituale

dell’essere umano. L’educazione del bambino e del ragazzo. Milano: Editrice Antroposofica.

Steiner, R. (2016a). Dallo Stato unico all’Organismo sociale triarticolato. Milano: Editrice Antroposofica.

Steiner, R. (2016b). Educazione del bambino e preparazione degli educatori. Milano: Editrice Antroposofica.

Ullrich, H. (1986). Waldorfpädagogik und okkulte Weltanschauung. Eine bildungsphilosophische und geistesgeschichtliche Auseinandersetzung mit der Anthropologie Rudolf Steiners. Weinheim u. München: Juventa-Verlag.

Ullrich, H. (2013). Rudolf Steiner. Roma: Carocci.

Ullrich, H. (2014). Rudolf Steiner. London-New York: Bloomsbury Academic.

Ullrich, H. (2015). Waldorfpädagogik. Eine kritische Einführung. Weinheim: Beltz.

Published

2022-05-30

How to Cite

Finazzi, F. (2022). The Foundations of Education According to Steiner: Critical Reflections on the Relationship between Anthroposophy and Education. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 589–602. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_51