The sports dialectic between inclusion and exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXIII-01-25_20

Keywords:

Competition, Sports inclusion, Performance, Victory, Sport

Abstract

The contemporary educational and social debate is fuelled by reflection on inclusive dynamics: while schools have long been recognized as one of the main “laboratories of inclusive strategies,” sports and physical activity emerge for their intrinsic inclusive thrust and their focus on civil and social rights. Historically, sport has been involved in the construction of democratic values, but its competitive nature seems to generate an apparent paradox: inclusion and exclusion characterize sports practice, creating a dynamic that risks compromising its educational reach. The aim of this contribution is to analyse the ambivalent role of sport in inclusion, dwelling on the competitive dialectic. Through the analysis of elements such as ambition, opponent, barriers and merit, it highlights how the sports experience can offer new perspectives to rethink competition, in an attempt to imagine a particular nuance of sports inclusion.

References

Arpinati, A. M., & Tasso, D. (2019). L’inganno della scuola: Inclusione allievi con disabilità, cronaca di un fallimento. Armando Editore.

Ballardini, B. (2016). Contro lo sport (a favore dell’ozio). Baldini Castoldi.

Bartezzaghi, S. (2024). Chi vince non sa cosa si perde: Agonismo, gioco, guerra. Giunti Editore.

Bianchi, L. (2022). Le radici inclusive dello sport. In L. Grion (Ed.), Il senso dello sport: Valori, agonismo, inclusione (pp. 205–218). Mimesis.

Canella, M., & Giuntini, S. (2019). Donna e sport. FrancoAngeli.

Crepaz, P. (2022). Lo sport è ancora un gioco: Imparare da vittorie e sconfitte. Erickson.

De Coubertin, P. (2014). Memorie olimpiche (L. M. Frasca, Trans.). Nausica Editrice.

Elias, N., & Dunning, E. (1990). Sport e aggressività: La ricerca di eccitamento nel loisir. Il Mulino.

Farné, R. (2022). Gioco e sport: Quale educazione? In L. Grion (Ed.), Il senso dello sport: Valori, agonismo, inclusione (pp. 57–70). Mimesis.

Fink, E. (1969). Il gioco come simbolo del mondo [Original title: Spiel als Weltsymbol; Italian translation]. Lerici.

Freire, P. (2022). Pedagogia degli oppressi. Gruppo Abele.

Gandolfi, S. (2011). Scuola e città educative: Le sfide dell’educazione inclusiva. In R. Medeghini & W. Fornasa (Eds.), L’educazione inclusiva (pp. 193–194). FrancoAngeli.

Guarcello, E. (2020). Scuola, carattere, skills: Dal gusto al giudizio. FrancoAngeli.

Guttmann, A. (1978). From ritual to record: The nature of modern sports. Columbia University Press.

Isidori, E., & Sánchez Pato, A. (2020). La filosofia agonale greca e il suo contributo all’educazione contemporanea. Lessico di Etica Pubblica, 1, 11–20. Retrieved April 28, 2025, from https://www.eticapubblica.it/wp-content/uploads/2020/09/2.-Isidori-_def.pdf

Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti: Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono. FrancoAngeli.

Olivieri, D. (2019). I mille volti del talento. Armando Editore.

Passoni, R., & Lorenzoni, F. (2023). Cinque passi per una scuola inclusiva. Erickson.

Pellai, A., & Pellai, P. (1998). Giocare con lo sport. FrancoAngeli.

Striano, M. (2010). Pratiche educative per l’inclusione sociale. FrancoAngeli.

Svensson, D. (2023). Sport, performance, sustainability. Routledge.

Published

2025-04-30

How to Cite

Giani, A. (2025). The sports dialectic between inclusion and exclusion. Formazione & Insegnamento, 23(1), 166–171. https://doi.org/10.7346/-fei-XXIII-01-25_20