School and lifelong guidance: A sample survey in Calabria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_19

Keywords:

Guidance, Lifelong learning, Soft skills, School continuity

Abstract

In the contemporary liquid society, career guidance is increasingly becoming an integral part of the learning process, as it aligns with the institutional responsibility of the education system to “teach to learn.” A survey conducted among Comprehensive Institutes in the region of Calabria sheds light on the state of career guidance, eight years after the dissemination of the National Guidelines for Lifelong Guidance. The research reveals a lack of consistency, as only certain institutes in the region have placed greater emphasis on teaching essential career guidance skills and providing individual planning support through non-curricular and interdisciplinary activities. Recognizing the need for improvement, the Ministry of Education recently revised and upgraded the 2014 Guidelines, addressing issues such as the shortage of adequately qualified “career guidance tutors” capable of effectively managing organizational tasks. This underscores the strategic priority of career guidance as the forthcoming three-year professional development plan for educators of all levels and disciplines takes shape.

References

Amoretti, G. & Rania, N. (2005). L’orientamento: teorie, strumenti e metodi. Roma: Carocci.

Bauman, Z. (1999). La società dell’incertezza. Bologna: Il Mulino.

Biagioli, R. (Eds.) (2016). Tutor and mentoring in education. ETS: Pisa.

Boffo, V. (2014). Orientamento e scuola del futuro. In A. Marani (Ed.), L’orientamento e la formazione degli insegnanti del futuro. Firenze: Firenze University Press.

Cocozza A. & Capogna S. (Eds.) (2016). Per una politica di orientamento permanente. Milano: Guerini e associati.

Colazzo, S. (2019). Per una didattica Orientativa. Sapere pedagogico e Pratiche educative, 2019(4), 21–28. https://10.1285/i26108968n4p21

Colombo, M. (2013). Disadvantaged Life Itiniraries and the Use of Personal Agency Among Italian Early School Leavers and at-Risk Students. ESE, 24, 9–35. http://dx.doi.org/10.15581/004.24.2022

Conti, A. (2014). La dimensione dell’orientamento nel tirocinio di Scienze della Formazione Primaria: Spunti per una riflessione (pp. 245–248). In A. Marani (Eds.), L’orientamento e la formazione degli insegnanti del futuro. Firenze: Firenze University Press.

Council of the European Union. (2018). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance.) (ST/9009/2018/INIT). Official Journal of the European Union, 2018(189), 1–13. Retrieved Decemeber 30, 2022, from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG

Curatolo, P. (2013). L’orientamento nella società della conoscenza: le direttive europee e un’esperienza di counseling di orientamento in uscita in una scuola superiore. Rivista Scuola IaD, 7–8. RETRIEVED DECEMBER 30, 2022, FROM https://tinyurl.com/3295reav

D’Ambrosio, A. (2022). Educare alla resilienza. Milano: FrancoAngeli.

Dell’Oro, F. (2012). Cercasi scuola disperatamente: Orientamento scolastico e dintorni. Milano: Apogeo.

De Pietro, O. (2012). Progettare e valutare nella formazione. Roma: Monolite.

Dozza, S. & Ulivieri, S. (Eds.) (2016). L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita. Milano: FrancoAngeli.

Egan, K. (2012). La comprensione multipla. Trento: Erickson.

European Parliament & Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/CE). Official Journal of the European Union, 2006(L 394), 10–18. Retrieved December 30, 2022, from http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj

Filosa, E. (2015). Orientarsi verso il futuro: Studenti, docenti e genitori. Roma: Sovera.

Friso, V. & Caldin, R. (2022). Orientamento e accompagnamento per un autentico Progetto di vita. Studium Educationis, 23(1), 48–56. https://doi.org/10.7346/SE-012022-05

Grimaldi, A. (2015). Intorno all’orientamento: si volta pagina. Movimenti sistemici per una prospettiva di sviluppo. Orientamenti pedagogici, 62(3), 547–556.

Goleman, D. (2012). Leadership emotiva. Milano: Rizzoli.

Guglielmi, D. & D’Angelo, M. G. (Eds.) (2016). Prospettive per l’orientamento. Roma: Carocci.

Lipman, M. (2005). Educare il pensiero. Milano: Vita e Pensiero.

Marostica, F. (2019). Le competenze orientative. Scuola7, 28 ottobre 2019, 154–157. RETRIEVED DECEMBER 30, 2022, FROM https://www.scuola7.it/2019/157/le-competenze-orientative-4/

Marostica, F. (2018). Le Nuove competenze chiave europee. Scuola7, 4 giugno 2018, 92. RETRIEVED DECEMBER 30, 2022, FROM https://www.scuola7.it/2018/092/le-nuove-competenze-chiave-europee/

MIUR, Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. (2012). Decreto 16 novembre 2012, n. 254: Regolamento recante indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell'infanzia e del primo ciclo d'istruzione, a norma dell'articolo 1, comma 4, del decreto del Presidente della Repubblica 20 marzo 2009, n. 89. (13G00034). Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Serie Generale, 2012(30), pp. 1–76. Retrieved December 30, 2022, from https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2013/02/05/13G00034/sg

MIUR, Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. (2014). Linee Guida nazionali per l’orientamento permanente (AOOUFGAB/0004232). RETRIEVED DECEMBER 30, 2022, FROM https://www.istruzione.it/allegati/2014/prot4232_14.pdf

MIM, Ministero dell’Istruzione e del Merito (2022). Decreto Ministeriale n. 328 del 22 dicembre 2022: Decreto di adozione delle Linee guida per l’orientamento, relative alla riforma 1.4 “Riforma del sistema di orientamento”, nell’ambito della Missione 4 – Componente 1 – del Piano nazionale di ripresa e resilienza, finanziato dall’Unione europea – Next Generation EU. https://www.miur.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-328-del-22-dicembre-2022

Morin, E. (2015). Insegnare a vivere: Manifesto per cambiare l’educazione. Milano: Raffaello Cortina.

Mura, A. (Eds.) (2018). Orientamento formativo e progetto di vita. Milano: FrancoAngeli.

Sicurello, R. (2020). Orientamento e progetto di vita nella prospettiva dell’educazione permanente e in tutti i contesti di vita. Lifelong Lifewide Learning, 16(35). https://doi.org/10.19241/lll.v16i35.493

Soresi, S. & Nota, L. (2020). L’orientamento e la progettazione professionale. Bologna: il Mulino.

Stio, R. (2018). E se fosse tutto un problema di orientamento?. Manocalzati (AV): Il Papavero.

Zanniello, G. (2003). Didattica orientativa: Una metodologia educativa per l’attivazione dello sviluppo professionale e personale. Napoli: Tecnodid.

Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: an overview and analysis. In B. J. Zimmerman, D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement (pp. 1–37). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Published

2023-04-30

How to Cite

De Pietro, O., & Capalbo, M. (2023). School and lifelong guidance: A sample survey in Calabria. Formazione & Insegnamento, 21(1), 149–154. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_19

Most read articles by the same author(s)