Doing transformative research in the social field during the age of great uncertainties: A cooperative approach

Authors

  • Antonella Cuppari Dipartimento di Scienze Umane per la Formazione “Riccardo Massa”, Università degli Studi di Milano-Bicocca –a.cuppari@campus.unimib.it https://orcid.org/0000-0002-6913-1573

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_14

Keywords:

transformative research, social work, cooperative inquiry, crisis, systemic reflexivity

Abstract

Today's 'social' is characterised by a complex scenario in which the boundaries between human and non-human and the relationships between micro, meso and macro levels can no longer be described through a simplistic and linear language. This questions those who work in the social field as professionals, questioning a technocratic tendency of neo-liberal nature that over the years has weakened the relational choreography in terms of operator-user. The crises that cross the contemporary world today invite a thinking capable of celebrating complexity. This contribution illustrates the basic principles of Heron's (1996) cooperative inquiry, which are brought to educational research in Italy by Formenti (2017). In particular, the application of this methodology in contexts characterised by elevated uncertainty is shown through the presentation of an empirical research carried out with a system of disability services in Lombardy during the months of the pandemic crisis.

References

Argyris, C., Putnam, R., & Smith, M. C. (1985). Action science: concepts, methods, and skills for research and intervention. Jossey Bass.

Bateson, G. (1977). Verso un’ecologia della mente. Milano: Adelphi.

Bateson, G. (1984). Mente e natura. Milano: Adelphi.

Bateson, N. (2014). Dar forma alla simmetria: meccanicismo e spiritualità fiancheggiano l’arte e la complessità. Riflessioni sistemiche, 5–18. http://www.aiems.eu/archivio/files/rs_11_def.pdf

Berzacola, L., & Galante, D. (2014). Leggere le criticità del fare cooperazione. In G. Girelli (Ed.), Cooperare è un’impresa: promuovere cultura cooperativa per creare sviluppo e innovazione (pp. 13–24). Milano: FrancoAngeli.

Bray, J. N., Lee, J., Smith, L. L., & Yorks, L. (2000). Collaborative inquiry in practice: action, reflection and making meaning. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Cepollaro, G., & Varchetta, G. (2014). La formazione tra realtà e possibilità: i territori della betweenness. Milano: Guerini Next.

Ceruti, M., & Bellusci, F. (2020). Abitare la complessità: la sfida di un destino comune. Milano: Mimesis.

Colazzo, S. (2017). Attualità vs. inattualità di Freire. Sapere pedagogico e Pratiche educative, 1, 19–26. https://doi.org/10.1285/i9788883051333p19

Colazzo, S. (2019). Comunità, globalizzazione e istanze di riconoscimento. In S. Colazzo, & A. Manfreda (Eds.), La comunità come risorsa: epistemologia, metodologia e fenomenologia dell’intervento di comunità. Un approccio interdisciplinare (pp.123–163). Roma: Armando.

Cuppari, A. (2021a). Interagire con i discorsi di sviluppo di un territorio: una ricerca sugli effetti della crisi da COVID-19 in un sistema di servizi socio-educativi in Lombardia. Formazione & insegnamento, 19(2), 40–49. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-02-21_04

Cuppari, A. (2021b). Autobiographical memories as islands of certainty in an ocean of complexity: a cooperative enquiry on the effects of the COVID-19 emergency on some disability services in Northern Italy. INSTED, 23(2(90)), 89–104. https://doi.org/10.34862/tce/2021/09/01/47h7-st18

Cuppari, A. (2021c). Attraverso la crisi: progettare contesti di apprendimento e trasformazione a partire da pratiche professionali di resilienza. Lifelong Lifewide Learning, 17(38), 206–219. https://doi.org/10.19241/lll.v17i38.573

Cuppari, A. (2022a). From stories about living to living the stories: Composing a collective idea of home in an independent living project. INSTED, 24(1(91)), 54–74. https://doi.org/10.34862/TCE/2002/07/25/-K126

Cuppari, A. (2022b). The transformative dance of the crisis to resignify social educational work: Auto-ethnographical reflections on a cooperative enquiry in Northern Italy during the COVID-19 pandemic. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 13(2), 209–219. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.4197

D’Cruz, H., Gillingham, P., & Melendez, S. (2005). Reflexivity, its Meanings and Relevance for Social Work: A Critical Review of the Literature. British Journal of Social Work, 37(1), 73–90. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcl001

Deriu, M. (2021). Decolonizzare lo sguardo: ovvero tutto quello che è germinato nel mio confronto con Serge Latouche. Riflessioni Sistemiche, 25, 31–42. Retrieved December 30, 2022, from http://www.aiems.eu/files/3_deriu.pdf

Dewey, J. (2018). Democrazia ed educazione: Una introduzione alla filosofia dell’educazione. Roma: Anicia.

Elden, M., & Levin, M. (1991). Cogenerative learning: bringing participation into action research. In F. W. White (Ed.), Participatory action research (pp. 127–142). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Fabbri, L., & Romano, A. (2017). Metodi per l’apprendimento trasformativo: Casi, modelli, teorie. Roma: Carocci.

Fals-Borda, O., & Rahman, M. A. (Eds.). (1991). Action and knowledge: Breaking the monopoly with Participatory Action- Research. Apex Press.

Ferguson, H. (2018). How social workers reflect in action and when and why they don’t: the possibilities and limits to reflective practice in social work. Social Work Education, 37(4), 415–427. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1413083

Fook, J. (1999). Critical reflectivity in education and practice. In B. Pease, & J. Fook (Eds.), Transforming social work practice: postmodern critical perspectives (pp. 195–208). St Leonards, AU: Allen and Unwin.

Formenti, L. (2009) (Ed.). Attraversare la cura: relazioni, contesti e pratiche della scrittura di sé. Trento: Erickson.

Formenti, L. (2012). Prefazione. In A. Vitale (2012), Metodologie trasformative: lavorare con operatori e famiglie nei servizi educativi (pp. 9–16). Milano: Guerini Scientifica.

Formenti, L. (2017). Formazione e trasformazione: un modello complesso. Milano: Raffaello Cortina.

Foucault, M., (2014). Sorvegliare e punire: nascita della prigione. Milano: Einaudi.

Freire, P. (2002). La pedagogia degli oppressi. Torino: EGA.

Heron, J. (1992). Feeling and personhood: Psychology in another key. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Heron, J. (1996). Co-operative inquiry: research into the human condition. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Heron, J., & Reason, P. (2001). The practice of cooperative inquiry: research with rather than on people. In P. Reason, & H. Bradbury (Ed), Handbook of action research (pp. 179–188). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Hunt, C. (2013). Transformative learning through creative life writing. New York, NY: Routledge.

Jude, J. (2018). The practice of systemic reflexivity. Journal of Social Work Practice, 32(1), 45–57. https://doi.org/10.1080/02650533.2017.1291499

Latouche, S. (2003). Décoloniser l’imaginaire: la pensée créative contre l’économie de l’absurde. Lyon: Parangon.

Latour, B. (2022). Riassemblare il sociale: actor network theory. Milano: Meltemi.

Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Manghi, S. (2005). Apprendere attraverso l’altro. Animazione Sociale, 2005(12), 13–23. Retrieved December 30, 2020, from http://sergiomanghi.altervista.org/Apprendere_attraverso_l_altro.pdf

Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.

Morin, E. (2007). Il Metodo 3: la conoscenza della conoscenza. Milano: Raffaello Cortina.

Morin, E. (2016). Per una teoria della crisi. Roma: Armando.

Morin, E. (2017). La sfida della complessità. Firenze: Le Lettere.

Morin, E. (2020). Cambiamo strada: Le quindici lezioni del coronavirus. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2003). Un metodo a-metodico: La pratica della ricerca in Maria Zambrano. Napoli: Liguori.

Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia: Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.

Olivetti Manoukian, F. (1988). Stato dei servizi: Un’analisi psicosociologica dei servizi sociosanitari. Bologna: Il Mulino.

Parton, N., & O’Byrne, P. (2000). Constructive social work: Towards a new practice. Basingstoke, UK: MacMillan.

Pellegrino, V. (2019). Futuri possibili: Il domani per le scienze sociali di oggi. Verona: Ombre Corte.

Reason, P., & Bradbury, H. (2008). Handbook of action research: Partipative inquiry and practice. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Reggio, P. (2017). Reinventare Freire: Lavorare nel sociale con i temi generatori. Milano: FrancoAngeli.

Rigamonti, A., & Formenti, L. (2020). Polifonie incorporate. Formare alla riflessività sistemica nella comunità per minorenni. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 17(2), 113–132. https://doi.org/10.13128/rief-9450

Scardicchio, A. C. (2012). Il sapere claudicante: appunti per un’estetica della ricerca e della formazione. Milano: Bruno Mondadori.

Scardicchio, A. C. (2020). Metabolè: speranza, resilienza, complessità. Milano: FrancoAngeli.

Schön, D. (1993). Il professionista riflessivo: Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Bari: Dedalo.

Torbert, W. R. (1991). Teaching action inquiry. In Reason, P. (Ed.), Collaborative inquiry, 5, 2–12. Retrieved December 30, 2022, from http://hdl.handle.net/2345/4253

Tramma, S. (2015). Pedagogia della contemporaneità: educare al tempo della crisi. Carocci.

Yorks, L., Kasl, E. (2006). I know more than I can say: a taxonomy for using expressing ways of knowing to foster transformative learning. Journal of Transformative Education, 4(1), 43–64. https://doi.org/10.1177/1541344605283151

Published

2023-04-30

How to Cite

Cuppari, A. (2023). Doing transformative research in the social field during the age of great uncertainties: A cooperative approach. Formazione & Insegnamento, 21(1), 104–111. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_14