Pedagogy of Care between Sustainability and Social Justice

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_90

Palabras clave:

Care, Social justice, Sustainability

Resumen

Social justice comes also from care. The pedagogical lens gives us the opportunity to reflect on the deep meaning of care as: negotiation of needs (Lopez, 2017); development of the potential of others; gratuitousness and respect (Mortari, 2017). To this effect, the reflection on care extends from the subject as propagator of care, to the subject as recipient of care. In a particular way, we believe that it is possible to contribute to social justice through values supporting and protecting the environment, involving men and women, through forms of recognition and enhancement of talents, including all age groups (even the elderly, of course) and, last but not least, through the most advanced forms of technology and artificial intelligence.

Citas

Anshelm J., & Hultman M. (2014). A green fatwā? Climate change as a threat to the masculinity of industrial modernity. NORMA, 9(2), 84-96.

AReSS, Agenzia Regionale Strategica per la Salute ed il Sociale. (2022). GATEKEEPER: Il Pilota Puglia online. Retrieved February 13, 2022, from https://www.sanita.puglia.it/web/aress/gatekeeper

Baldacci M. (2015). Per una pedagogia militante, in M. Tomarchio & S. Ulivieri (Eds.), Pedagogia militante. Diritti, culture, territori. Pisa: Edizioni ETS.

Baldacci, M. (2002). Una scuola a misura di alunno. Qualità dell’istruzione e successo formativo. Torino: UTET.

Becchi, E. (1963). L’eredità del genio. Scuola e città, 1-2, 180-186.

Bignami, B. (2021). Giovani, lavoro, ecologia integrale. In A. Vischi (Ed.), Im-patto sul territorio: Lavoro, giovani, ecologia integrale (pp. 31-48). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Bocci, F. (2015). Dalla didattica speciale per l’inclusione alla Didattica Inclusiva. L’approccio cooperativo e metacognitivo. In L. d’Alonzo, F. Bocci e S. Pinnelli, Didattica Speciale per l’inclusione. Brescia: La Scuola.

Brazzolotto, M. (2020). La plusdotazione in classe: le percezioni di alcuni insegnanti, genitori e dirigenti veneti. [Tesi di dottorato]. Alma Mater Studiorum, Università di Bologna. Dottorato di ricerca in Scienze pedagogiche, 32 Ciclo. DOI 10.6092/unibo/ams-dottorato/9507

Bubeck, & Diemut E. (2002). Justice and the Labor of Care. in Eva F. Kittay ed Ellen K. Feder (Ed.), The Subject of care: Feminist Perspectives on Dependency (pp 160-185). Rowman & Littlefield.

Buckingham, S. (2020). Gender and Environment. New York: Routledge.

Cambi, F. & Giosi, M. & Mariani A. (2017). Pedagogia generale. Identità, percorsi, funzioni. Roma: Carocci.

Camerella, A., & Mortari L. (2014). Fenomenologia della cura. Napoli: Liguori Editore.

Dai, D. Y., & Chen, F. (2014). Paradigms of gifted education: A guide to theory-based, practice-focused research. Waco, TX: Prufrock Press.

Dewey, J. (1916). Democracy and Education. New York: The Macmillan Company. (Trad it. Dewey, J. (1988). Democrazia e educazione. Firenze: La Nuova Italia.)

Fabbri, M. (2012). Il transfert, il dono, la cura. Giochi di proiezione nell’esperienza educativa. Milano: Franco Angeli.

Fabiano, A. (2020). Didattica digitale e inclusione nella scuola dell’autonomia. Roma: Anicia.

Francesco (2015). Lettera enciclica Laudato si’. Sulla cura della casa comune.

Heidegger, M. (1999). Prolegomeni alla storia del concetto di tempo. Genova: il melangolo.

Italian directory web magazine. (2022). Intelligenza artificiale: amica dell’invecchiamento attivo. Retrieved February 13, 2022, from https://italian-directory.it/intelligenza-artificiale-aiuta-invecchiamento

Lewis, J., & Ostner, I. (1994). Gender and Evolution of European Social Policies. ZeSArbeitpaper, 4, Centre for Social Policy Research, University of Bremen.

Lopez, A.G. (2017) (a cura di). Decostruire l’immaginario femminile. Pisa: ETS.

Lopez, A.G. (2017), Intersezioni tra genere ed etnia. Le migrazioni femminili per una riconcettualizzazione della cura, in Loiodice I., Ulivieri S. (a cura di), Per un nuovo patto di

solidarietà. Il ruolo della pedagogia nella costruzione di percorsi identitari, spazi di cittadinanza e dialoghi interculturali, Bari: Progedit.

Luppi, E. (2015). Prendersi cura ella terza età. Valutare e innovare i servizi per anziani fragili e non autosufficienti. Milano: FrancoAngeli s.r.l.

Malavasi, P. (2020). Insegnare l’umano. Milano: Vita e Pensiero.

Malavasi, P. (2021). Educare alla vita. Alcune annotazioni tra impatti del Covid-19 e processi istituzionali dello sviluppo sostenibile. In A. Vischi (Ed.), Im-patto sul territorio: Lavoro, giovani, ecologia integrale (pp. 7-18). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Montessori, M. (1943). Education for a new world. India: Kalakshetra. (Trad. it. Montessori, M. (1970). Educazione per un mondo nuovo. Milano: Garzanti.)

Mortari, L. (2006). La pratica dell’aver cura. Torino: Bruno Mondadori.

Mortari, L. (2015). Filosofia della cura. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2017). Educatori e lavoro di cura. Pedagogia oggi, 2, 91- 105.

Mura, A., de Freitas, R. C., Zurru, A., & Tatulli, I. (2019). Paradigmi della cura a confronto: il contributo della Pedagogia Speciale. Nuova Secondaria, 3, 108- 119.

Nussbaum, M. C.(2002). Giustizia sociale e dignità umana. Bologna: Il Mulino.

Olivieri, D. (2019). I mille volti del talento: oltre Gardner. Per una pedagogia dell’eccellenza. Roma: Armando Editore.

Pavone, M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Milano: Mondadori Università.

Piccione, V. A. (2019). La cura delle potenzialità e dei talenti propri e altrui. Formazione, Lavoro, Persona, 23, 138-144.

Spadafora, G. (2018). Processi didattici per una nuova scuola democratica. Roma: Anicia.

Tomarchio, M. & Ulivieri, S. (2015). Pedagogia militante. Diritti, culture, territori. Pisa: ETS.

Tronto, J. (2010). Cura e politica democratica. La società degli individui, 38, 35-42.

Ulivieri, S. (2007). Educare al femminile. Pisa: ETS.

Ulivieri, S. (2019) (a cura di). Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del sé. Pisa: ETS.

Vischi, A. (2012), Smart city, green jobs, impegno educativo, in Malavasi P. (a cura di), Smart City. Educazione, reciprocità, Pensa Multimedia, Lecce-Brescia.

Vischi, A. (2020). Educarci nel lavoro. Questioni emblematiche. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Publicado

2022-05-30

Cómo citar

Abbate, F., Braga, C., Fabiano, A., Forni, D., & Franceschelli, F. (2022). Pedagogy of Care between Sustainability and Social Justice. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 1007–1017. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_90