Social Justice and Human Development: New Systemic Perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_61

Keywords:

Justice, Third Age, Manager, Active Aging

Abstract

When we talk about social justice, we must remember that its focus is on the other since it regulates the relationships between subjects, assigns to each one what is due to him/her and guarantees dignity. February 20, 2021 was an opportunity, also in light of the effects of the global epidemic from Covid-19, to ask what has been implemented and what can be planned to ensure that the opportunities for dignified development are not the prerogative of a few. Think of the population groups that are part of the third and fourth age and that, according to the Agenda2030, in 2050 will represent 22% of the global population. We could think of support interventions, of professional figures such as managers and consultants of the third and fourth age who can develop effective plans to support the elderly in order to promote solidarity between generations and activate the full potential of those who live a different age, rich in time and experience.

References

Amendola, G. (2018). Una Città Amica dell’Età, in A. Quaranta, Vivere oltre la speranza. Bari: Adda.

Baldacci, M., Frabboni F., Pinto Minerva F., a cura di (2012), Continuare a crescere. L’anziano e l’educazione permanente. Milano: FrancoAngeli.

Borella, E., & Carbone, E. (2020). Con impegno per un invecchiamento attivo: Un programma con attività, strategie e buone prassi per (ri) attivare le risorse mentali. Milano: FrancoAngeli.

Butler, R. N. (1969). Age-ism: Another form of bigotry. The gerontologist, 9 (4 Part 1), 243-246.

Censis (2019). 51° Rapporto sulla situazione sociale del Paese. Roma: Censis.

Cesa Bianchi, M. (2004). La nuova immagine della vecchiaia, in Albanese O., Cesa-Bianchi M. a cura di, Crescere e invecchiare. La prospettiva del ciclo di vita. Milano: Unicopli.

Cristini, C., Cesa Bianchi, M., Carrozzini, D., Fulcheri, M. (2017). Pensare e vivere invecchiando: il processo creativo. In D. Passafiume, & D. Di Giacomo (Eds.), La demenza di Alzheimer. Guida all’intervento di stimolazione cognitiva e comportamentale. Milano: FrancoAngeli.

De Beni, R., & Borella, E. (2015). Manuale di psicologia dell’Invecchiamento e della longevità. Bologna: il Mulino.

De Luigi, R. (2008). Divenire anziani. Anziani in divenire. Prospettive pedagogiche fra costruzione di senso e promozione di azioni sociali concertate. Ariccia (RM): Aracne.

Friedan, B. (1994). L’età da inventare. Milano: Frassinelli.

Gentile, G. (1932). “Del concetto scientifico di pedagogia”, in Educazione e scuola laica, IV ediz. Milano-Roma: Treves-Treccani-Tumminelli.

Gentile, G. (2003). “Sommario di pedagogia come scienza filosofica”, vol.1, in La pedagogia, V ediz. Firenze: Le Lettere.

Hall, S. G. (1922). Senescence: The Last Half of Life”. Whitefish, Montana, Stati Uniti: Kessinger Publishing, LLC.

Ladogana, M. (2020). Il tempo scelto. Riflessioni pedagogiche sulla vecchiaia. Milano: FrancoAngeli.

Oliverio, A. (2004). Prima lezione di neuroscienze, Laterza, Bari. Pinto Minerva F. (1974), Educazione e senescenza. Roma: Bulzoni.

PercorsoLavoro (2021). “Lavori su cui puntare: manager/consulenti della terza età”. Retrieved February 19, 2022, from: https://www.percorsolavoro.it

Pinto Minerva, F. (2015). L’indecifrabile vecchiaia tra destrutturazione e continuita evolutiva, in Pinto Minerva F., a cura di, Sguardi incrociati sulla vecchiaia. Lecce: Pensa Multimedia.

Redazione Ansa (2020). Medici, su rianimazioni non si decida in base all’età. Ansa.

Scortegagna, R. (2016). Invecchiare oggi. Retrieved April 15, 2019, from: www.generativita.it

Vaccaro, C. M. (a cura di) (2006). Invecchiare in salute. Milano: FrancoAngeli.

World Health Organization. (2021). Global report on ageism: executive summary.

Published

2022-05-30