Intergenerational open learning: Case study of “Autobiografiamo” blog

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_09

Keywords:

Open learning, Intergenerational learning, Autobiographical blog

Abstract

This research aims to show what it is possible to accomplish through educational processes, which account for the language of technology’s creative and communicative potential within the context of intergenerational learning. In fact, it is possible to promote relationship-making skills between subjects of different ages, to develop and to capitalise on the formative educational potential of the elderly, and to foster the build-up of inter-generational dialogue. To this end, an analysis with respect to the first intergenerational autobiographical online laboratory in Italy has been undertaken. The laboratory endeavoured to develop and capture, by narrative means, the wealth of historical knowledge and experience, as well as the cultural and social factors underlying our identity. At the same time, it enhances virtual mobility and creativity with a view to promoting knowledge accretion and dialoguing skills through the use of blogs.

References

Agrusti, F., Angelini, C. (2012). Approaches to Learning in the Digital Era. In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 99). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Allen, R.H. (2010). High-Impact Teaching Strategies for the “XYZ” Era of education. Boston E.U.A: Allyn & Bacon.

Andone, D. (2012). Digital Students – Is there a Gap? In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 18). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Baldacci, M., Frabboni, F., Pinto Minerva, F. (2012, A cura di). Continuare a crescere. L’anziano e l’educazione permanente. Milano: Franco Angeli.

Banzato, M. (2012). Barriers to teacher educators seeking, creating and sharing Open Educational Resources. An empirical study of the use of OER in education in Italy. In: International Conference Interactive Collaborative Learning, Rosewood Drive, Danvers.

Banzato, M. (2012). Tutoring nei modelli di formazione in rete. Bologna: Clueb.

Baschiera, B. (2011, Febbraio). La dimensione formativa e generativa dello scambio intergenerazionale. Studium Educationis, 1, 103-115.

Baschiera, B. (2012). Il blog come ambiente generativo di incontri e scambi intergenerazionali. In Corsi, M. & Ulivieri S. (A cura di), Bambini e Anziani:due stagioni della vita a confronto (pp. 483-498). Pisa: Edizioni ETS.

Bruner, J. (1993). La mente a più dimensioni, Roma-Bari: Laterza.

Bruner, J. (1997). La cultura dell’educazione. Milano: Feltrinelli.

Bruner, J. (2003). La fabbrica delle storie. Roma-Bari: Laterza.

Bruner, J. (trad. 1990). Il problema del significato. Per una psicologia culturale. Torino: Bollati Boringhieri.

Buzzi, C., Cavalli, A., De Lillo, A. (2002). Giovani del nuovo secolo - Quinto rapporto IARD sulla condizione dei giovani in Italia. Bologna: Il Mulino.

Cazeba, R. (2002). Hemispheric asymmetry reduction in older adults: the Harold model, Psychology and aging, 17 (1), pp. 85-100.

Cohen, G. (2007). Il potere della mente matura. Quando il cervello invecchia la mente migliora, Alessandria: Piemme.

Cozolino, L. (trad. 2008). Il cervello sociale: Neuroscienze delle relazioni umane. Milano: Raffaello Cortina.

Cristini, C., Albanese, A., & Porro, A. (2010, A cura di). Il viaggio verso la saggezza. Come imparare a invecchiare. Milano: FrancoAngeli.

De Beauvoir, S. (trad. 1971). La terza età. Torino: Einaudi.

Demetrio, D. (1996). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di sé. Milano: Cortina.

Demetrio, D. (1998). Pedagogia della memoria. Roma: Meltemi.

Dewey, J. (1996). Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Di Fraia, G. (2007). Bloggrafie identità narrative in rete. Milano: Guerini.

Doidge N. (2007). Il cervello infinito. Alle frontiere della neuroscienza: storie di persone che hanno cambiato il proprio cervello. Milano: Ponte alle Grazie.

Dozza, L., Frabboni, F. (2010, A cura di). Pianeta anziani. Immagini, condizioni e dimensioni esistenziali. Milano: FrancoAngeli.

Edelman, G. (2004). Più grande del cielo. Lo straordinario dono fenomenologico della coscienza, Torino: Einaudi.

Ellison, N.B., Wu, Y. (2008). Blogging in the classroom: A preliminary exploration of student attitudes and impact on comprehension. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17(1), (pp. 99‐122).

Erikson, E.H. (1980). Identity and the Life Cycle, New York: Norton.

Erikson, E.H. (trad. 1999). I cicli della vita. Continuità e mutamenti. Roma: Armando.

Feuerstein, R., Rand, Y., Rybders, J.E. (1995). Non accettarmi come sono. Milano: Sansoni.

Garrison, D.R., Anderson T. (2003). E-learning in the 21st century. London: Routledge Falmer.

Garrison, D.R., Anderson T., Archer W. (1999), Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. In: The Internet and Higher Education . vol. 2, n. 2-3, pp. 87-105.

Garrison, D.R., Anderson T., Archer W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. In: American Journal of Distance Education, vol. 15, n.1, pp. 7-23.

Goldberg, E. (trad. 2005). Il paradosso della saggezza. Come la mente diventa più forte quando il cervello invecchia. Milano: Ponte alle Grazie.

Kawascima, R. (2005). Train your brain: 60 Days to a Better Brain. Teaneck, N.J.: Kumono publishing North America.

Knowles, M.S. (2002). Quando l’adulto impara. Pedagogia e andragogia. Milano: Franco Angeli.

Ledoux, J. (trad. 2003). Il cervello emotivo. Alle origini delle emozioni. Milano: Dalai.

Lehr, U. (1991). Aspetti sociali e psicosociali della longevità. Giornale di Gerontologia; 10. 517-20.

Levi Montalcini, R. (1998). L’asso nella manica a brandelli. Milano: Baldini & Castaldi.

Luik, P., Voltri, O., Taimalu, M. and Kalk, K. (2011). On The Use Of Student Teacher Blogs During Teaching Practice. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 11, (pp. 165-169). March 21, 2011.

Lupperini, L. (2010). Non è un paese per vecchi. Milano: Feltrinelli.

Luppi, E. (2008). Pedagogia e terza età. Roma: Carocci.

Maguire, E.A., Frith, C.D. (2003). Aging affects the engagement of the hippocampus during autobiographical memory retrieval. Brain: a journal of neurology, 126 (7), pp. 1511-1523.

Margiotta, U. (2012). Dal welfare al learnfare. In Baldacci, M., Frabboni F., & Margiotta U., Longlife/Longwide Learning. Per un trattato europeo della formazione (p. 125-157). Milano-Torino: Bruno Mondadori.

Merzenich, M.M. (2005, November-December). Change minds for the better. The Journal of Active Aging, pp. 22-30.

Minocha, S., Kerawalla, L. (2011). University Students’ Self-Motivated Blogging and Development of Study Skills and Research Skills. In Lee, M.J.W & Mcloughlin, C. (Ed.), Web 2.0 – based e-learning: Applying social informatics for teaching tertiary. Chapter 8 (pp. 149-179). New York: Information Science Reference.

Mosa, E. (2005). La dimensione sociale nel modello delle Communities of Inquiry. In: TD Tecnologie didattiche, vol. 35, pp. 17-27 (articolo su rivista).

Moscato, T. (2012). Bambini e anziani in pedagogia. In Corsi, M. & Ulivieri S. (A cura di), Bambini e Anziani:due stagioni della vita a confronto (pp. 115-121). Pisa: Edizioni ETS.

Natoli, S. (2006). Guida alla formazione del carattere. Brescia: Morcelliana.

Oblinger, D., Oblinger, J. (2005). Educating the net generation. EDUCAUSE, in www.educause.edu/educatingthenetgen/

Pinto Minerva , F. (2012). Vecchiaia. Un’età ancora in divenire. In Corsi, M. & Ulivieri S. (A cura di), Bambini e Anziani:due stagioni della vita a confronto (pp. 41-52). Pisa: Edizioni ETS.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants part 1, On theHorizon, 9 (5), 1-6.

Raimond, H. (2012). The Clash between Generation X and Generation Y: More Myth than Fact! In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 17). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Rapetti, E. (2012). Reconsidering “Gen Y” & Co: From Minding the Gap to Overcoming It. In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 19). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Rivoltella, P. C. (2006). Screen generation, gli adolescenti e le prospettive dell’educazione nell’età dei media digitali. Milano: Vita&Pensiero.

Rogers, C. (1970). La terapia centrata sul cliente, Firenze: Ed. Martinelli.

Rossi, B. (2012). Gli anziani e la qualità della vita. Il contributo della riflessione pedagogica. In Corsi, M. & Ulivieri S. (A cura di), Bambini e Anziani: due stagioni della vita a confronto (pp. 61-74). Pisa: Edizioni ETS.

Rossi, P.G. (2011). Tecnologia e costruzione di mondi. Post-costruttivismo, linguaggi e ambienti di apprendimento. Roma: Armando.

Santana Lisboa, E., Pereira Coutinho C. (2012). Generation X, Y and Z: Challenges for Teaching and Learning. In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 17). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Schaie, K. W. (1983). The Seattle Longitudinal Study: a Twenty-one Years Exploration of Psychometric Intelligence in Adulthood. In Schaie K. W. (A cura di), Longitudinal Studies of Adult Psychological Development. New York: Guilford Press.

Scortegagna, R. (2005). Invecchiare. Bologna: Il Mulino.

Sen, A. (trad. 1992). Risorse, valori e sviluppo. Torino: Bollati Boringhieri.

Shock, N. W., Greulick, R. C., Andres, R., Arenberg, D., et al. (1984). Normal Human Aging: The Baltimore Longitudinal Study of Aging. Washington DC: Government Printing Office.

Small,G.,Vorgan, G. (2008). iBrain: Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind. New York: Harper Collins.

Striano, M. (2012). Bambini e famiglie. In Corsi, M. & Ulivieri S. (A cura di), Bambini e Anziani:due stagioni della vita a confronto (pp. 19-28). Pisa: Edizioni ETS.

Sumner, N., Solkin, L. (2012). Myth or Reality? Reflections on Technology Pedagogy and Academic Identiy. In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 16). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Tamanza, G. (2001). Anziani: rappresentazioni e transizioni dell’ultima età della vita. Milano: Franco Angeli.

Tramma, S. (1990). Il vecchio e il ladro. Invecchiamento e processi educativi. Milano: Guerini.

Vianello, R., Cornoldi C. (1997 A cura di). Metacognizione e sviluppo della personalità. Ricerche e proposte di intervento. Bergamo: Edizioni Junior.

Wenger, E. (1998). Communities of practice. Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Wheeler, S.; Yeomans, P.; Quinlan, O. (2012). Out of Chaos Emerges a New Order: Student Blogging and Communities of Learning. In: Open Learning Generation. Closing the gap from generation “y” to the mature lifelong learners. (p. 19). Porto: European Distance and E-Learning Network.

Yuasa, M., Saito, K., Mukawa, N. (2006). Emoticons convey emotions without cognition of faces: An fMRI study. In Chi, E.A. (2006). Extended abstracts on Human factors in computing systems, pp.1565-1570.

Published

2012-12-31

How to Cite

Baschiera, B. (2012). Intergenerational open learning: Case study of “Autobiografiamo” blog. Formazione & Insegnamento, 10(3), 111–128. https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_09

Most read articles by the same author(s)