Family education in educational services: The use of images to establish generative communication
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_11Keywords:
Families, Family education, Educational services, PhotographyAbstract
Over the years, the concept of family has undergone significant transformations. Responsibility, the crisis of parental authority and the need for filial autonomy on the part of children, certainly represent the most important weaknesses of current family education. Family education and family pedagogy are two ways in which pedagogy can intervene in this field within educational services. To create a shared educational culture, it is important to create alliances between educational services and families. Through this contribution, a specific methodology will be proposed to meet the needs of families: family education through the use of photographs. It is a methodology that can be applied in a laboratory mode and that allows you to give meaning to your educational action.
References
Amadini, M., Premoli, S., & Todeschini, A. (2020). Promuovere corresponsabilità: Servizi educativi-famiglia. In S. Premoli & F. L. Zaninelli (Eds.), Infanzie e sevizi educativi a Milano: Percorsi di ricerca intervento con bambine, bambini e adulti per innovare il sistema 0–6 comunale (pp. 67–77). Milano: Progedit. Retrieved December 30, 2022, from: http://www.metisjournal.it/index.php/metis/issue/view/21/Infanzie%20e%20servizi%20educativi%20a%20Milano
Anichini, A., Boffo, V., Mariani, A., Cambi, F. & Toschi, L. (2012). La comunicazione formativa: Strutture, percorsi, frontiere. Milano: Apogeo.
Barthes, R. (2003). La camera chiara: Nota sulla fotografia. Torino: Einaudi.
Bertolini, P. (1990). L’esistere pedagogico. Firenze: La Nuova Italia.
Bobbio, A. (2011). Pedagogia dell’infanzia e cultura dell’educazione. Roma: Carocci.
Boffo, V. (2012). Nella famiglia. In F. Cambi, & L. Toschi (Eds.), Comunicazione Formativa: Percorsi riflessivi ed ambiti di ricerca (pp. 89–114). Milano: Apogeo.
Bove, C. (2007). Parent Involvement. In R. S. New, & M. Cochran (Eds), Early Childhood Education. An International Encyclopedia, (pp. 1141–1145). Westport and London: The Countries, Praeger.
Bove, C. (2020). Capirsi non è ovvio: Dialogo tra insegnanti e genitori in contesti educativi Interculturali. Milano: FrancoAngeli.
Bowlby, J. (1999). Attaccamento e perdita (Vol. 1). Bollati Boringhieri.
Cambi, F. (2006). La famiglia che forma: un modello possibile?. Rivista di educazione Familiare, 1(1), 23–29. https://doi.org/10.13128/RIEF-3025
Castaldi, M. C. (2022). Verso un’alleanza educativa globale: dal “villaggio dell’educazione” alla rete territoriale integrata contro la povertà educativa. Formazione & insegnamento, 20(1, tome I), 33–38. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_04
Cecotti, M. (2015). La fotografia nei contesti educativi. Bambini, 2015(1), 39–43.
Cecotti, M. (2016). Fotoeducando: la fotografia nei contesti educativi. Parma: Junior.
Cecotti, M. (2019). Documentazione come attribuzione di senso. Zeroseiup Magazine, 4, 14–15.
Cigoli, V. (1997). Intrecci familiari: Realtà interiore e scenario relazionale. Milano: Raffaello Cortina.
Cipollini, M. (2007). Fotografare per documentare al nido. In L. Chicco (Eds.), Progettare il fare al nido: un processo di cambiamento continuo (pp. 115–121). Bergamo: Junior.
Contini, M. (2012). Dis-alleanze nei contesti educativi. Roma: Carocci.
Di Bari, C., & Mariani, A. (2018). Media Education 0-6. Le tecnologie digitali nella prima infanzia tra critica e creatività. Roma: Anicia.
Donati, P. (2011). Manuale di sociologia della famiglia. Roma-Bari: Laterza.
Fabbri, L. (2009). Il genitore riflessivo: La costruzione narrativa del sapere e delle pratiche genitoriali. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 3(1), 45–55. https://doi.org/10.13128/RIEF-3072
Faggion, S. (2017). Documentare al nido attraverso la fotografia. Bambini, 1, 65–69.
Farahi, F. (2018). Formarsi con le immagini: la comunicazione e l’espressione di sé attraverso l’utilizzo delle fotografie. In C. Di Bari C., & A. Mariani (Eds.), Media Education zerosei- Le tecnologie digitali nella prima infanzia tra critica e creatività. Roma: Anicia.
Farahi, F. (2020). Formazione e narrazione: l’utilizzo del linguaggio metaforico nella costruzione dell’esperienza. Formazione & insegnamento, 18(3), 277–285. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-03-20_21
Farahi, F. (2022). La fotografia come strumento di lavoro nelle relazioni pedagogiche. In R. Musacchi (Ed.), Fotografie in psicoterapia: Ambiti e applicazioni della fototerapia psicocorporea. Milano: FrancoAngeli.
Gigli, A. (2007a). Famiglie mutanti: pedagogia e famiglia nella società globalizzata. Pisa: ETS.
Gigli, A. (2007b). Quale pedagogia per le famiglie contemporanee?. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 2007(2), 7–17. https://doi.org/10.13128/RIEF-3057
Gigli, A. (2016). Famiglie evolute: capire e sostenere le funzioni educative delle famiglie. Bergamo: Junior.
Gigli, A. (2021). L’alleanza con le famiglie: Una potente risorsa educativa. Bergamo: Junior.
Giusti, M. (2014). Discipline in dialogo alla “Terza Giornata Interculturale Bicocca”: sguardi incrociati su ricerche pedagogiche e linguistiche. Encyclopaideia, 18(38), 113–120. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4472
Iori ,V. (2006). Separazioni e nuove famiglie: l’educazione dei figli. Milano: Raffaello Cortina.
Loiodice, I., Plas, P., & Rajadell, N. (Eds.) (2012). Percorsi di genere: Società, cultura, formazione. Pisa: ETS.
Malavasi, L., & Zoccatelli, B. (2012). Documentare le progettualità nei servizi e nelle scuole per l’infanzia. Parma: Junior-Spaggiari.
Mantovani, S. (2006). Educazione familiare e servizi per l’infanzia. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 1(2), 71–80. https://doi.org/10.13128/RIEF-3051
Margiotta, U. & Zambianchi, E. (2013). L’approccio riflessivo a supporto della genitorialità. Formazione & Insegnamento, XI(1), 15-23. Retrieved December 30, 2022, from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/616
Martin, M. (1990). Semiologia dell'immagine e pedagogia: Itinerari di ricerca educativa. Roma: Armando.
Milani, P. (2018). Educazione e famiglie: Ricerche e nuove pratiche per la genitorialità. Roma: Carocci.
Moro, A. C. (2006). Una nuova cultura dell’infanzia e dell’adolescenza. Milano: FrancoAngeli.
Nuti, G. (2011). Le briciole di Pollicino: Fotografia e didattica tra scuola ed extrascuola. Milano: FrancoAngeli.
Pati, L. (2008). Educare i bambini all’autonomia: Tra famiglia e scuola. Brescia: La Scuola.
Pati, L. (2014). Pedagogia della famiglia, Brescia: La Scuola.
Premoli, S., Confalonieri, M., & Volpi, M. (2012). In terra straniera serve tempo: Entrare come educatrici a casa di bambini e genitori vulnerabili. Animazione sociale, 43, 91–101.
Romano, M. (2022). Costruire alleanze educative: note di una Ricerca Azione Partecipativa con insegnanti ed educatori. Pedagogia oggi, 20(2), 185–188. https://doi.org/10.7346/PO-022022-23
Serbati, S., & Milani, P. (2013). La tutela dei bambini: Teorie e strumenti di intervento con le famiglie vulnerabili. Roma: Carocci.
Silva, C. (2012). Prendersi cura della genitorialità nell’immigrazione (a partire dalla scuola dei piccoli). Rivista Italiana di Educazione Familiare, 7(1), 39–48. https://doi.org/10.13128/RIEF-12004
Silva, C., & Gigli, A. (2021). Il “virus rivelatore”: Nuovi scenari, emergenze e prospettive di ricerca sulle relazioni educative e familiari, Rivista Italiana di Educazione familiare, 18(1), 5–17. https://doi.org/10.36253/rief-11322
Schurch, D. (Ed.) (2007). Psicodidattica della fotografia nel bambino dai 3 ai 7 anni: L’altro sguardo sull'ambiente di vita. Milano: FrancoAngeli.
Sontag, S. (1978). Sulla fotografia. Torino: Einaudi.
Taddei, N. (1984). Lettura strutturale della fotografia. Roma: EDAV.
Tassan, M. (2020). Antropologia per insegnare: Diversità culturale e processi educativi. Bologna: Zanichelli.
Winnicott, D. (2019). Gioco e realtà. Roma: Armando.
Zambianchi, E. (2012). Supporto alla genitorialità: tipologie di intervento e percorsi formativi. Formazione & insegnamento, 10(3), 79–94. https://doi.org/10.7346/-fei-X-03-12_07
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Farnaz Farahi Sarabi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Formazione & insegnamento is distributed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
For further details, please refer to our Repository & Archiving Policy, as well as our Copyright & Licensing Terms.