Waldorf schools: An examination of their methods and study plan in light of a critical reading of the Steinerian text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_33

Keywords:

Waldorf education, Teaching methods, Waldorf curriculum, Pre-school education, Epoch instruction

Abstract

A key element differentiating Waldorf schools from traditional schools is the particular temporal articulation of the school day, and the teaching times of the various subjects throughout the year. If this type of school is characterized by the accentuated flexibility of the didactic organization, it is also necessary to take into account the adjustments imposed on the effective organization of the school by the legislative system of the country where it is located. In addition to highlighting these aspects, this article aims to offer, through a critical rereading of the Steinerian text, an interpretation of the most important pedagogical principles underlying the methods used to organize teaching in the Waldorf school. The article identifies the recommended methods for teaching various subjects in relation to the age of the learners, and the tasks which Steiner considers necessary for a correct pre-school and compulsory education. Additionally, the article aims to highlight some peculiarities in the teaching of writing and reading as conceived by the Austrian pedagogist. The work ends with some considerations of the validity of the system as a whole.

References

Armenise, G. (2006). Rudolf Steiner: educazione e sviluppo della creatività, in Cavallera, H. A. e altri, Rudolf Steiner tra antroposofia ed educazione. Atti del convegno internazionale tenuto a Manduria il 6 ottobre 2004. Lecce: Pensa Multimedia.

Chistolini, S. (2018). La formazione degli insegnanti alla pedagogia Waldorf. Biografia della Scuola Rudolf Steiner di Roma. Milano: Angeli.

Heydebrand, C. (2009). Il piano di studi della libera scuola Waldorf. Milano: Filadelfia Editore.

Steiner, R. (2006). Cultura, politica, economia. Verso una triarticolazione dell'organismo sociale. Monaco: Archiati Verlag.

Steiner, R. (2009). Arte dell'educazione. I-Antropologia. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2012a). Arte dell'educazione. II-Didattica. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2012b). Arte dell'educazione. III-Conversazioni di tirocinio e conferenze sul piano di studi. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2015a). La prassi pedagogica dal punto di vista della conoscenza scientifico spirituale dell'essere umano. L'educazione del bambino e del ragazzo. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2015b). Il sano sviluppo dell'essere umano. Una introduzione alla pedagogia e alla didattica della Scuola Waldorf – vol. I. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2016a). Il sano sviluppo dell'essere umano. Una introduzione alla pedagogia e alla didattica della Scuola Waldorf – vol. II. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2016b). Dallo Stato unico all'Organismo sociale triarticolato. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2016c). Educazione del bambino e preparazione degli educatori. Milano: Antroposofica.

Steiner, R. (2017). Introduzione all'antroposofia. Milano: Antroposofica.

Ullrich, H. (2013). Rudolf Steiner. Roma: Carocci.

Wiechert, C. (2015). La scuola steineriana. Un'introduzione. Milano: Edizioni Arcobaleno.

Published

2022-08-30

How to Cite

Finazzi, F. (2022). Waldorf schools: An examination of their methods and study plan in light of a critical reading of the Steinerian text. Formazione & Insegnamento, 20(2), 425–440. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_33