Promoting Soft Skills through a Capability Approach: An Experience of Pedagogical Supervision in ECEC Services
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_66Palabras clave:
Soft skills, Supervision, Capability approach, Reflection on experience, Dialogue-friendly ecosystemResumen
This article intends to reflect on the topic of in-service training starting from the changes affecting early childhood services. It formulates a training proposal that starts from a context of supervision that assumes as structuring dimensions the heuristic and reflective competence, in the perspective of an educator «practical researcher», able to build knowledge from reflection on experience.
Citas
Arnkil, T. E., Seikkula, J. (2013). Metodi dialogici nel lavoro di rete, Trento: Erickson.
Bachtin, M. (1997). Estetica e romanzo, Torino: Einaudi.
Bevington, D., Fuggle P. (2014). Il sostegno e il potenziamento della mentalizzazione nelle èquipe di lavoro nelle comunità di adolescenti. In N. Midgley, & I. Vrouva (Eds.), La mentalizzazione nel ciclo di vita: Interventi con bambini, genitori e insegnanti. Milano: Raffaello Cortina editore.
Braga, P. (a cura di), (2009). Promuovere consapevolezza. Esperienze di formazione tra ricerca e pratica educativa, Bergamo: edizioni Junior.
Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development, American Psychologist, 32.
Carr, M. (2013). Le storie di apprendimento. Documentare e valutare nei servizi per l’infanzia. Bergamo: edizioni Junior.
Cullen, J. (1991). Young children’s learning strategies: continuities and discontinuities. In International Journal of Early Childhood, (23, 1, pp. 44-58).
Dozza, L. (2012). Vivere e crescere nella comunicazione. Educazione permanente nei differenti contesti ed età della vita. Milano: FrancoAngeli.
Frigerio, A. (2004). La valutazione del tirocinio didattico. In Nigris E. (a cura di), La formazione degli insegnanti. Percorsi, strumenti, valutazione. Roma: Carocci.
Engeström, Y., Sannino A. (2010). Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges, Educational research review, (5, 1, pp. 1-24)
Midgley, N., Vrouva, I. (a cura di), (2014). La mentalizzazione nel ciclo di vita. Interventi con bambini, genitori e insegnanti. Milano: Raffaello Cortina editore.
Morin, E. (2000). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina editore.
Nussbaum, M. C. (2012). Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del PIL. Bologna: Il Mulino.
Olivetti Manoukian, F. (2015). Oltre la crisi. Cambiamenti possibili nei servizi sociosanitari. Milano: Guerini e associati.
Ronda, L. (1996). La supervisione dell’équipe educativa in Animazione Sociale (10, pp. 92-93).
Saroijni, H. C. (2014). The Capability Approach in the educational research. In Saroijni, Hart C., Biggeri, M. & Babic B. (eds), Agency and participation in childhood and youth. London: Bloomsbury Publishing.
Sen (2005). Razionalità e libertà. Bologna: Il Mulino.
Tochon, F. V. (2009). Dai video-casi alla video-pedagogia. Una cornice teorica per il videofeedback e la riflessione con i video nella pratica di ricerca pedagogica. In Goldman, R., Pea, R., Barron, B. & Derry, S., Videoricerca nei contesti di apprendimento. Teorie e metodi. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Virkkunen, J. (2006). Dilemmas in buiding shared transformative agency, Activités (3, pp. 44-66).
Virkkunen, J., Newnham, D. S. (2019). Il Change Laboratory: Uno strumento per lo sviluppo collaborativo nelle organizzazioni lavorative e in ambito educativo. Roma: Armando editore.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Anastasia De Vita
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Formazione & insegnamento se distribuye bajo la licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Para más detalles, por favor refiérase a nuestra Política de Repositorio y Archivo, así como a nuestros Términos de Derechos de Autor y Licencia.