Citizenship Education During Digital Transformation: Post-pandemic Scenario as a Time of Pedagogical Reflection to an Onlife Civic Experience

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_54

Palabras clave:

Digital transformation, Democracy, Civic education, Digital citizenship, School coexistence

Resumen

Through a reinterpretation of the concept of intercampo considering digital transformation, the contribution highlights the presence of opportunities, in this changing period, in particular with respect to political education. In modern society, increasingly neural and interactive, the school struggles to consider the active role of digital technology. In digital prospective, the pandemic situation has increased the difficulties, putting forward the actions to the reflections. The school today needs a digital citizenship education set in the concreteness of humanity and attention to the public good, capable of giving life to social processes of fraternity and justice for all that define a modern political charity (Enciclica Fratelli Tutti, 2020). The aim for the pedagogy is to inhabit the gap, directing the education of digital citizen considering at the same time the relational dynamics in the classroom and the value of online experiences, according to a principle of recognition and constructive interchange.

Citas

ASviS (2020). Rapporto ASviS 2020.L’Italia e gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile. Roma: ASvis.

ASviS (2021). Rapporto ASviS 2020. L’Italia e gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile. Roma: ASvis.

Bauman, Z. (2002). Modernità Liquida. Roma-Bari: Laterza.

Birzea, C., Kerr, D., Mikkelsen, R., Pol, M., Froumin, I., Losito, B., & Sardoc, M. (2004). All-European study on education for democratic citizenship policies. Strasbourg, France: Council of Europe.

Buchholz, B., DeHart, J. & Moorman, G. (2020). Digital Citizenship During a Global Pandemic: Moving Beyond Digital Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 64(1), 11-17.

Capobianco, R. & Vittoria, P. (2020). L’educazione civica torna tra i banchi di scuola: spunti e possibilità operative mediante il Teatro Legislativo. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(2), 123-137.

Castells, M. (2004). The Network Society: A Cross-Cultural Perspective. Cheltenham, UK: Edward Elgar Pub.

Chiocchi, A. (2015). L’intercampo. Archetipi, simbolica, semantica. Avellino: Associazione Culturale Relazioni.

Corradini, L. & Mari, G. (Eds.) (2019). Educazione alla cittadinanza e insegnamento della Costituzione. Milano: Vita e Pensiero.

Corsi, M. (2020). Il tempo sospeso. L’Italia dopo il coronavirus. Milano: FrancoAngeli.

Decreto Ministrale del 22 giugno 2020. Linee guida per l’insegnamento dell’educazione civica, ai sensi dell’articolo 3 della legge 20 agosto 2019, n. 92. Retrieved February 2, 2022, from https://www.miur.gov.it/documents/20182/2432359/Decreto+Ministeriale+n.+35+del+22+giugno+2020.pdf/43fa37c6-ce8c-86f0-e3fd-2171b034652c?version=1.0&t=1593 499141290.

Denora, V.C.M. (2020). La Didattica Digitale e la scuola del Covid-19. La Civiltà Cattolica, III, 109-122.

Dewey, J. (1916). Democracy and Education: An Introducrion to the Phylosophy of Education. New York: Macmillan.

Eco, U. (1989). Apocalittici e integrati. Milano: Bompiani.

Elia, G. (2014). A scuola di cittadinanza. Costruire sapere e valori etico-civili. Bari: Progedit.

Epifani, S. (2020). Perché la sostenibilità non può fare a meno della trasformazione digitale. Roma: Digital Transformation Institute.

Eugeni, R. (2015). La condizione postmediale. Media, linguaggi e narrazioni. Brescia: La Scuola.

Eurydice (2012). Citizenship Education in Europe. Brussels: European Commission.

Eurydice (2017). Citizenship education at school in Europe. Brussels: European Commission.

Felini, D. (2021). Competenza mediale e digitale. Analisi e riflessioni su un costrutto complesso. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(2), 165-179.

Floridi, L. (2017). La quarta rivoluzione. Come l’infosfera sta trasformando il mondo. Milano: Raffello Cortina.

Furia, A. (2016). La misura della felicità. Il compito della politica secondo Martha C. Nussbaum. In E. Asquer, A. Scattigno, E.Vezzosi (Eds.), Felicità della politica, politica della

felicità. Cittadinanza, giustizia, benessere in una visione di genere (pp. 61-77). Trieste: EUT Edizioni.

Incontro con i partecipanti alla plenaria della Pontificia accademia per la vita (2020, February, 28). Retrieved January 30, 2022, from: https://www.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2020/february/documents/papa-francesco_20200228_accademia-perlavita.html

Legge n. 92 del 20 agosto 2019 “Introduzione dell’insegnamento scolastico dell’educazione civica. Retrived February 2, 2022, from https://www.gazzettaufficiale.it/ eli/id/ 2019/08/21/19G00105/sg

Minello, R. (2020). I dilemmi dell’educazione. Roma: Armando.

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L., & Ubbiali, M. (2018). Service learning e civic engagement una nuova politica per l’educazione. Sapere Pedagogico e Pratiche Educative, 2, 9-22.

Mosa, E. (2021). La scuola come palestra di cittadinanza. Scuola democratica, numero speciale, 313-323.

Nussbaum, M.C. (2003) Capacità personale e democrazia sociale. Reggio Emilia: Diabasis.

Nussbaum, M.C. (2014). Emozioni politiche. Perché l’amore conta per la giustizia. Bologna: il Mulino

ONU (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile. Retrieved January 24, 2022, from: https://unric.org/it/wp-content/uploads/ sites/3/2019/11/Agenda-2030-Onu-italia.pdf.

Papa Francesco (2020). Fratelli tutti: Lettera enciclica sulla fraternità e l’amicizia sociale. Bologna: Edizioni Dehoniane.

Pizzolorusso, F. (2020). Educare alla cittadinanza digitale a partire dall’emergenza Covid-19. Un’indagine online rivolta ai docenti italiani. Il Nodo, XXV, 51, 251-263.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants, part 2: Do they really think differently?. On the Horizon, 9, 5, 1-6.

Ranieri, M. (2021). La Scuola dopo la DaD. Riflessioni intorno alle sfide del digitale in educazione. Studi Sulla Formazione. Open Journal of Education, 23(2), 69-76.

Ribble, M. & Bailey, G. (2007). Digital Citizenship in Schools. US & Canada: International Society for Technology in Education.

Rotondi, L. (Eds.) (2020). Progettare con i ragazzi un nuovo digitale umano. Corato: SECOP.

Sen, A.K. (2001). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.

UNESCO (2021). Reimagining Our Futures Together. A new social contract for education. Paris: Unesco.

Publicado

2022-05-30

Cómo citar

Pizzolorusso, F. (2022). Citizenship Education During Digital Transformation: Post-pandemic Scenario as a Time of Pedagogical Reflection to an Onlife Civic Experience. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 621–629. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_54