Reflective Communities 'Tempest': A Space To Be Invented in the School of Performance

Authors

  • Cristian Tracà Dipartimento di Scienze dell'Educazione Giovanni Maria Bertin; Alma Mater Studiorium Università di Bologna (Italy); cristian.traca@unibo.it https://orcid.org/0009-0004-4512-7299

Keywords:

NGEU, Theatre, Performance, Reflective community, Italian Recovery Plan

Abstract

The Italian Secondary School has recently experienced a period of forced and constrained planning hyperactivity, the result of the effects of Next Generation Europe, which has imposed milestones and performance contracts on School Managers. The strictness of the constraints and the parallelized proliferation of actions, due to the hypertrophy of policy documents, has however sterilised experimentation. The educational policy outlined appears to be unbalanced on technology, if not technocracy, with the humanities often confined within individual remedial intervention, with an idea of humanistic knowledge as instrumental and ancillary to technical knowledge. La scena che educa, a model of reflective community and the first theatre network between schools in Italy, born before this period and grown in the folds of co-designs, can represent an experimental model of pedagogical thinking that hybridises different technical, professional and humanistic knowledge, thanks to theatre's natural tendency to be an integrating background.

References

Associazione Nazionale Dirigenti Scolastici (2024). Ordine del giorno del Consiglio nazionale: Criticità connesse ai finanziamenti PN e PNRR e proposte per l’efficacia delle procedure. https://www.andis.it/wp-content/uploads/2020/07/2-odg-PNRR.pdf

Baldacci, M. (2019). La scuola al bivio: Mercato o democrazia?. Milano: FrancoAngeli.

Biesta, G. (2023). Il mondo al centro dell’educazione. Roma: Tab.

Bonato, F. (2016). Emozioni sulla scena: Educazione emotiva a teatro. Trento: Erickson.

Bronfenbrenner, U. (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: Il Mulino.

Contini, M. (1988). Figure di felicità: Orizzonti di senso. Firenze: La Nuova Italia.

Contini, M., Fabbri, M., & Manuzzi, P. (2006). Non di solo cervello: Educare alle connessioni mente–corpo–significati–contesti. Milano: Raffaello Cortina.

DM 170/2022 (2022). Decreto ministeriale n. 170 del 24 giugno 2022, di riparto delle risorse per le azioni di prevenzione della dispersione scolastica. https://www.mim.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-170-del-24-giugno-2022

DM 19/2024 (2024). Riparto delle risorse PNRR per la riduzione dei divari territoriali e il contrasto alla dispersione scolastica. https://www.mim.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-19-del-2-febbraio-2024

DM 65/2023 (2023). Decreto di riparto delle risorse alle istituzioni scolastiche in attuazione della linea di investimento 3.1. https://www.mim.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-65-del-12-aprile-2023

Ellerani, P. (2023). Luoghi di energie ecosistemiche: Scuole ibride per lo sviluppo umano e dei talenti. Rivista Lasalliana, 90(4), 413–424.

Galimberti, U. (2000). Psiche e techne: L’uomo nell’età della tecnica. Milano: Feltrinelli.

Ghirardi Sauvageon, S. (2024). La falsificazione del mondo: Dalla società dello spettacolo alla tecnocrazia totalitaria. Roma: Ortica.

Lancini, M. (2025). Chiamami adulto: Come stare in relazione con gli adolescenti. Milano: Raffaello Cortina.

Lanzara, F. (1993). Capacità negativa: Competenza progettuale e modelli di intervento nelle organizzazioni. Bologna: Il Mulino.

Margiotta, U. (1993). Continuità didattica e formazione dei talenti. In U. Margiotta & G. Mengon (Eds.). In classe con i nuovi programmi (pp. 7–16). Roma: Armando.

Matusov, E. (2015). Chronotopes in education: Conventional and dialogic. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, 3, 65–97. https://doi.org/10.5195/dpj.2015.107

Ministero dell’Istruzione e del Merito (2024). Istruzioni operative PNRR DM 19/2024. https://pnrr.istruzione.it/wp-content/uploads/2024/08/PNRR_M4C1I1.4-Istruzioni_Operative_DM19.pdf

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina.

Mottana, P. & Campagnoli, G. (2020). Educazione diffusa: Istruzioni per l’uso. Firenze: Terra Nuova.

Mura, A., Bullegas, D., & Mallus, A. (2023). Professionalità docente e competenze socio-emotive: Traiettorie teorico-operative per la formazione degli insegnanti. Annali online della didattica e della formazione docente, 15(26), 258–271. https://doi.org/10.15160/2038-1034/2771

Murgia, M. (2019). Noi siamo tempesta. Milano: Salani.

Nussbaum, M. (2011). Non per profitto: Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: Il Mulino.

Olivieri, D. (2019). I mille volti del talento: Oltre Gardner per una pedagogia dell’eccellenza. Roma: Armando.

Pignalberi, C. (2015). La riflessività in educazione: Un percorso di analisi e studio di matrice pedagogica. In G. Alessandrini & M. L. De Natale (Eds.). Il dibattito sulle competenze: Quale prospettiva pedagogica? (pp. 173–205). Lecce: Pensa Multimedia.

Presidenza del Consiglio dei Ministri (2022). Linee guida per la partecipazione di bambine e bambini e ragazze e ragazzi. https://famiglia.governo.it/it/politiche-e-attivita/comunicazione/notizie/nuove-linee-guida-per-la-partecipazione-di-bambine-e-bambini-e-ragazze-e-ragazzi/

Rilke, R. M. (2019). Silenzio e tempesta: Poesie d’amore. Milano: Marco Saya.

Tolomelli, A. (2022). Il valore pedagogico della divergenza. Milano: Guerini.

Tolomelli, A. (2019). Rimuovere gli ostacoli… per una pedagogia di frontiera. Pisa: ETS.

Tolomelli, A. (2015). Homo eligens: L’empowerment come paradigma della formazione. Bergamo: Edizioni Junior.

UNICEF, Comitato sui diritti dell’Infanzia (2009). Commento generale numero 12: Il diritto del bambino e dell’adolescente di essere ascoltato. https://www.unicef.it/pubblicazioni/il-diritto-del-bambino-e-adolescente-di-essere-ascoltato

Published

2025-09-19

How to Cite

Tracà, C. (2025). Reflective Communities ’Tempest’: A Space To Be Invented in the School of Performance. Formazione & Insegnamento, 23, 8140. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/8140