Residential childcare: A new educational perspective

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_20

Palavras-chave:

Residential Childcare Context, Family, Generativity, Traumatized children, Adoptive families

Resumo

In this article we discuss the possibility to consider residential childcare context - just like other families characterized by the absence of biological generativity - as a family group, an educating family, when meaningful caregivers in a professional context guarantee parental functions to those children and adolescents who cannot have the opportunity to stay in their family of origin because of situations of deprivation, neglect or abuse. To define “residential childcare” as a “family” implies the assumption of an interpretative perspective whereby we consider all the family pluralities existing today, structured by the discontinuity between generativity, parenthood, conjugality and other variables, whose interconnection deconstructs the traditional idea of “natural” family (Fruggeri, 2007). In the light of these reflections, we can appreciate the complexity of the challenges which residential childcare is called upon to deal with, by configuring itself as one of the possible types of family.

Referências

Bettelheim, B. (1950/1967). L’amore non basta. Milano. Ferro.

Adnopoz, J. (2007). Addressing symptoms of depression in foster caregivers may improve the quality of care children receive. Child Abuse & Neglect, 31, 291-293.

Aronsson, K. (2006). Doing family: an interactive accomplishment. Text & Talk, 26(4-5), 619-626.

Bastianoni, P. (2009). Funzioni di cura e genitorialità. Rivista italiana di educazione familiare, 4(1), 37-53.

Bastianoni, P. Taurino, A. (2009). Le comunità per minori. Modelli di formazione e supervisione. Roma: Carocci.

Bastianoni, P. (2020). Le comunità per minori: una famiglia sui generis, La Rivista del Lavoro sociale, dicembre, 20-26.

Bowlby, J. (1989). Una base sicura. Applicazioni cliniche della teoria dell’attaccamento. Milano: Raffaello Cortina.

Bramanti, D. (1991). Le famiglie accoglienti. Milano. Franco Angeli.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Emiliani, F. Palareti, L. (2007). Nuove famiglie e genitorialità simboliche: il caso delle comunità per minori. In Bastianoni, P. Taurino, A. (2007). Famiglie e genitorialità oggi. Nuovi significati e prospettive (pp. 69-88). Milano: Unicopli.

Emiliani, F. Palareti, L. (2008). Contesti quotidiani di vita in comune: le comunità residenziali. In Scenari familiari in trasformazione. Teorie, strumenti e metodi (pp. 263–272). Roma: Aracne.

Emiliani, F., & Bastianoni, P. (1991). Bambini senza famiglia: un quadro clinico, un problema sociale. In Palmonari, A. (a cura di). Comunità di convivenza e crescita delle persone. Bologna: Patron.

Emiliani, F., & Bastianoni, P. (1993). Una normale solitudine: percorsi teorici e strumenti operativi della comunità per minori. Roma: Carocci.

Eusarf (2018) Book of abstract Porto 2nd to 5 nd October.

Formenti, L. (a cura di) (2014). Sguardi di famiglia. Milano: Guerini.

Frensch, K.M, Cameron, G. (2002). Treatment of choice or last resort? A review of residential mental health placement for children and youth. Child & Youth Care Forum, 31, 307-339.

Fruggeri, L. (2007). Il caleidoscopio delle famiglie contemporanee: la pluralità come principio metodologico. In Bastianoni, P. Taurino, A. (a cura di). Famiglie e genitorialità oggi. Nuovi significati e prospettive (41-67). Milano: Unicopli.

Garelli, F. (2000). L'affidamento. L'esperienza delle famiglie nei servizi (pp. 1-195). Roma: Carocci.

Gerosa, F. (2002). Crescere fuori dalla propria famiglia. Animazione sociale, 8/9, 22-26.

Lee, B. (2019). The Other 23 Hours at 50: Special Section of Invited Commentaries. Residential

Maria, S., Fusi, L. Barbero Avanzini, B. (2010). Minori, Famiglia, comunità. Una relazione complessa. Dall’analisi del contesto agli strumenti operativi. Milano: Franco Angeli.

Mead, G.H (1972). Mente, Sè e Società. Firenze: Giunti-Barbera (ed.or. 1934). Bari: Laterza.

Merguici, G. (2001). Costi interni e costi sociali del fallimento adottivo. In Galli J., Viero F. (a cura di): Fallimenti adottivi. Roma: Armando.

Monaco, M. Monsignore, R. (1999). Affido: una rete di relazioni familiari. Pedagogika, 10, 13-15.

Nunno, M., Sellers, D., Camp; Holden, M. (2014). Implications of translational research for the field of residential child care. Scottish Journal of Residential Child Care, 13(3), 1478-1840.

Palareti, L. (2003). Valutare le comunità per minori. Psicologia clinica dello sviluppo, 3, dicembre, 351-384

Redl, F. Wineman, D. (1951/1974). Bambini che odiano. Torino: Boringhieri.

Saglietti, M., & Zucchermaglio, C. (2011): Famiglie di origine e comunità per minori: quali interazioni?. In: P. Bastianoni, A. Taurino, F. Zullo (a cura di). Genitorialità complesse. Interventi di rete a sostegno dei sistemi familiari in crisi. Milano: Unicopli.

Sellick, C. (2006). From famine to feast. A review of the foster care research literature. Children & Society, 20, 67-74.

Spritz, R. A. (1987). Psychoanalytic Study of a Normal and Deviant Development of Object Relations. New York: International University Press.

Spritz, R.A. (1965). The First Year of Life. A psychoanalytic study of normal and deviant development of object relations. Oxford, EN: International Universities Press, I.

Stuck, E. N., Small, R. W., & Ainsworth, F. (2000). Questioning the continuum of care: Toward a reconceptualtization of child welfare services. Residential Treatment for Children and Youth, 17(3), 79–92.

Tajfel, H. & Turner, J.C. (1985). The Social Identity Theory of Intergroup Behaviour. In Worchel, S. and Austin, W.G. (Eds.). Psychology of Intergroup Relations (7-24). 2nd Edition. Chicago: Nelson Hall.

Tausendfreund, T., Knot-Dickscheit, J., Schulze, G. C., Knorth, E. J. & Grietens, H., (2016). Families in multi-problem situations: Backgrounds, characteristics and care services. Child and Youth Services, 37, 1, 1-20

Tibollo, A. (2017). Le comunità per minori. Un modello pedagogico. Milano: Franco Angeli.

Turner, J. C. et al. (1987). Rediscovering the Social Group: A Self-Categorization Theory. Oxford & New York: Blackwell.

Whittaker, J. K., Holmes, L., Del Valle, J. F., Ainsworth, F., Andreassen, T., Anglin, J. Camp; Courtney, M. (2016). Therapeutic residential care for children and youth: A consensus statement of the international workgroup on therapeutic residential care. Residential Treatment for Children Camp. Youth, 33(2), 89-10).

Whittaker, J.W, Del Valle, J.F., Holmes, L. (a cura di) (2014). Therapeutic residential care with children and youth: Developing evidence-based international practice. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Winnicott, D.W. (1965). The Maturational Process and Facilitating Environment. Studies in Theory of Emotional Development. London: The Hogarth Press and Institute of Psychoanalysis.

Downloads

Publicado

2022-08-30

Como Citar

Bastianoni, P. (2022). Residential childcare: A new educational perspective. Formazione & Insegnamento, 20(2), 255–267. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_20