Describing and Valuing Learning: Proposals and Experiences from STEM
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-03-22_36Palabras clave:
Assessment, Competence, Describe to value, Valuing, Matrix, Process, STEMResumen
This article presents some thoughts concerning the competence “Analyse and interpret data and draw appropriate conclusions” and to the way STEM could contribute to such competence. The fieldwork of reference is that of an Italian Lower Secondary School. Investigative questions bear on the way the ability to interpret data and information is developed, the way such ability is used to draw conclusions, and the nature of the processes enacted by students in this sense. Furthermore, during the design of teaching activities, it emerged how important it is to identify links and shared processes between different STEM subjects, as well as the need to adopt appropriate instruments to observe and assess competence.
Citas
Brunetta, A., & Lazzaro, D. (2021). L’esame di Stato nel I ciclo in tempo di pandemia. Resoconto di un’esperienza di valutazione delle competenze logico-matematiche nell’elaborato d’esame. L’insegnamento Della Matematica e Delle Scienze Integrate, 44(Novembre+Dicembre Sez. A+B), 530–541.
Council of the European Union. (2018). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, C 189, 1–13.
Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Kluwer Academic Publishers.
INVALSI, I. N. per la V. del S. E. di I. e di F. (2018). Quadro di riferimento delle prove INVALSI di matematica. https://invalsi-areaprove.cineca.it/docs/file/QdR_MATEMATICA.pdf
Laboratorio RED, R. E. e D. (2019). Il progetto ‘matrici per valutare’. Matrici x valutare. https://matricixvalutare.jimdofree.com/
Laboratorio RED, R. E. e D. (2022a). Strumenti [Workflow]. https://wakelet.com/@Laboratorio_Valutazione3441. https://wakelet.com/wake/YEoZy0aeqTUgmZyblpYxy
Laboratorio RED, R. E. e D. (2022b, August 30). Laboratorio RED [Academic website]. https://www.didattica-red.it/wp/laboratorio-red-2/laboratorio-red/
Lazzaro, D., Torcellan, F., & Brunetta, A. (2021). Per un reale cambiamento culturale nella valutazione della scuola primaria [Unpublished manuscript]. https://www.researchgate.net/publication/349948826_PER_UN_REALE_CAMBIAMENTO_CULTURALE_NELLA_VALUTAZIONE_DELLA_SCUOLA_PRIMARIA
MI, M. dell’Istruzione. (2020). Ordinanza Ministeriale del 4 Dicembre 2020, n. 172: Valutazione periodica e finale degli apprendimenti delle alunne e degli alunni delle classi della scuola primaria (R.0000172.04-12-2020). Ministero dell’Istruzione. https://www.istruzione.it/valutazione-scuola-primaria/allegati/ordinanza-172_4-12-2020.pdf
MI, M. dell’Istruzione. (2021). Ordinanza Ministeriale del 3 Marzo 2021, n. 52: Esami di Stato nel primo ciclo di istruzione per l’anno scolastico 2020/2021 (R.0000052.03-03-2021). Ministero dell’Istruzione. https://www.miur.gov.it/-/ordinanza-ministeriale-n-52-del-3-marzo-2021
MIUR, M. dell’Istruzione dell’Università e della R. (2010). Direttiva 15 luglio 2010: Linee guida per il passaggio al nuovo ordinamento degli istituti tecnici a norma dell’articolo 8, comma 3, del decreto del Presidente della Repubblica 15 marzo 2010, n. 88. (Direttiva n. 57) (10A11375). Gazzetta Ufficiale Supplemento Ordinario, 222. https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2010/09/22/10A11375/sg
MIUR, M. dell’Istruzione dell’Università e della R. (2013). DM 16 novembre 2012, n. 254: Regolamento recante indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione, a norma dell’articolo 1, comma 4, del decreto del Presidente della Repubblica 20 marzo 2009, n. 89. (13G00034). Gazzetta Ufficiale Serie Generale, 30. https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2013/02/05/13G00034/sg
MIUR, M. dell’Istruzione dell’Università e della R. (2018). Indicazioni Nazionali e Nuovi Scenari. https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Indicazioni+nazionali+e+nuovi+scenari/
MIUR, M. dell’Istruzione dell’Università e della R. (2020). Decreto Ministeriale del 22 giugno 2020, n. 35: Linee guida per l’insegnamento dell’educazione civica ai sensi dell’articolo 3 della legge 20 agosto 2019, n. 92 (A00GABMI/R.0000035.22-06-2020). MIUR. https://www.miur.gov.it/-/inviate-alle-scuole-le-linee-guida-per-l-insegnamento-dell-educazione-civica-azzolina-studio-della-costituzione-sviluppo-sostenibile-cittadinanza-digi
OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
Parlamento Italiano. (2019). Legge 20 agosto 2019, n. 92: Introduzione dell’insegnamento scolastico dell’educazione civica (19G00105). Gazzetta Ufficiale Serie Generale, 195. https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2019/08/21/19G00105/sg
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence, EUR 30246 EN. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/922681
Tessaro, F. (2012). Lo sviluppo della competenza: Indicatori e processi per un modello di valutazione. Formazione & insegnamento, 10(1), 105–120. https://doi.org/10.7346/-fei-X-01-12_10
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Daniela Lazzaro, Alessia Brunetta
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Formazione & insegnamento se distribuye bajo la licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Para más detalles, por favor refiérase a nuestra Política de Repositorio y Archivo, así como a nuestros Términos de Derechos de Autor y Licencia.