Rediscovering family relations through emotional education

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_12

Palabras clave:

Family crisis, Singleness, Individualism, Social media, Emotional education

Resumen

In Italy, affectivity seems to become increasingly fluid and related to the use of social media: according to Censis, 90.2% of Italians between 14 and 29 years use the Internet, 86.3% have a smartphone and 85.1% have an active social account. Nonetheless, the Italian Institute of Statistics censuses, updated to 2020, show that one in three Italian families is made up of a single component. Italian adults, today, seem to be devoted to singleness: a new status quo increased by 10 percentage points compared to the early 2000s. Furthermore, singleness is often seen as a forced choice, due to the impact of scarce job opportunities and the Italian economic situation on the chances of emancipation of young people from their family of origin. This paper aims to stress the need of the recovery of symbolic and inter-relational values of Italian families, regardless of their composition, embracing an emotional and sentimental education firmly anchored to reality and competently informed by the ethics of love as a gift of self and care of others.

Citas

Bauman, Z. (2005). Globalizzazione e glocalizzazione: saggi scelti a cura di Peter Beilharz. Roma: Armando.

Bauman, Z. (2013). Danni collaterali. Roma-Bari: Laterza.

Biemmi, I., Leonelli S. (2016). Gabbie di genere. Retaggi sessisti e scelte formative. Torino: Rosenberg & Sellier.

Censis (2018). 52° Rapporto sulla società italiana. Milano: FrancoAngeli.

Corsi, M., Stramaglia, M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative familiari. Roma: Armando.

Corsi, M. (2016). La bottega dei genitori. Di tutto e di più sui nostri figli. Milano: FrancoAngeli.

Dozza, L. (2016). Educazione permanente nelle prime età della vita. In Dozza L., Ulivieri S. (a cura di). L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita (pp. 60-71). Milano: FrancoAngeli.

Farina, T. (2020). Agire performativo e smarrimento dell’identità giovanile nella società dei consumi. In Zago G., Polenghi S., Agostinetto L. (a cura di), Memorie ed educazione. Identità, Narrazione, Diversità (Convegno Siped 2020 Padova – Atti – Volume 2) (pp. 59-67). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Gerbino, M. (2014). Comportamenti prosociali. Determinanti e benefici. In Caprara G.V., Gerbino M., Luengo Kanacri B.P. Educare alla prosocialità. Teoria e buone prassi (pp. 21-37). Torino: Pearson.

Introini, F., Pasqualini, C. (2017). I Millennials. Generazione social? In Istituto Giuseppe Toniolo (a cura di), La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2017 (pp. 121-156). Bologna: Il Mulino.

Iori, V. (2001). Fondamenti pedagogici e trasformazioni familiari. Brescia: La Scuola.

Istat (2020). Annuario Statistico Italiano 2020. Milano: StreetLib.

Istituto Giuseppe Toniolo (a cura di) (2017). La condizione giovanile in Italia. Rapporto giovani 2017. Bologna: il Mulino.

Mannese, E. (2012). La formazione tra processi educativi e l’analisi territoriale. Nuova Secondaria, 3, 105-112.

Pacciolla, A. (1992). Diventare adulti. Scuola di discussione per adolescenti, fidanzati e famiglie. Milano: Edizioni San Paolo.

Parsons, T., Bales, R.F. (1974). Famiglia e socializzazione. Milano: Mondadori.

Porcheddu, A. (2005). Zygmunt Bauman. Intervista sull’educazione. Sfide pedagogiche e modernità liquida. Roma: Anicia.

Romanazzi, G. (2019). (Dis)orientamento politico e precarietà lavorativa come fattori di rischio di esclusione sociale: i giovani italiani tra crisi e prospettive. Uno studio di caso. Education Sciences & Society, 2, 61-73.

Rosina, A. (2018). Introduzione. Generazione di valore. In Istituto Giuseppe Toniolo (a cura di), La condizione giovanile in Italia. Rapporto giovani 2018 (pp. 7-16). Bologna: Il Mulino.

Rossi, B. (2019). Educare il cuore educare con il cuore. Intelligenza affettiva e felicità. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Simeone, D. (2008). Educare in famiglia. Indicazioni pedagogiche per lo sviluppo dell’empowerment familiare. Brescia: La Scuola.

Sironi, E., Rosina, A., Migliavacc, M. (2017). Progetti di autonomia e formazione della famiglia. Un’analisi delle intenzioni e dei comportamenti. In Istituto Giuseppe Toniolo (a cura di), La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2017 (pp. 71-93). Bologna: Il Mulino.

Watzlawick, P., Beavin, J. H., Jackson, D. D. (1967). Pragmatica della comunicazione umana. Studio dei modelli interattivi, delle patologie e dei paradossi. Roma: Astrolabio-Ubaldini (1971).

Xodo, C. (2019). Introduzione. Ricominciamo dalla capacità di amare. In C. Xodo, M. Bortolotto (a cura di), Relazione romantica e formazione sentimentale. Esperienze, conoscenze, rappresentazioni e valori dei giovani in campo affettivo-sessuale (pp. 7-17). Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.

Publicado

2022-08-30

Cómo citar

Farina, T., & Romanazzi, G. (2022). Rediscovering family relations through emotional education. Formazione & Insegnamento, 20(2), 165–172. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_12