Small schools: Rethinking the forme scolaire for an educational compact that extends to the community and the territory

Autores/as

  • Rudi Bartolini Istituto Nazionale di Documentazione Innovazione e Ricerca Educativa (INDIRE), r.bartolini@indire.it https://orcid.org/0000-0002-6713-2775
  • Giuseppina Rita Jose Mangione Istituto Nazionale di Documentazione Innovazione e Ricerca Educativa (INDIRE), g.mangione@indire.it https://orcid.org/0000-0001-8968-3757
  • Chiara Zanoccoli Istituto Nazionale di Documentazione Innovazione e Ricerca Educativa (INDIRE), c.zanoccoli@indire.it

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_02

Palabras clave:

Small schools, School form, Community school, Territorial alliance

Resumen

Small schools are at the center of the crises that have affected the territories of inland areas and beyond, which have been exacerbated in the last two years in their effects by the COVID-19 pandemic. After returning to the socio-territorial scenario in which small schools operate, this research contribution questions the role  they are called to play in the light of the reflections on the change in school forms: we pass from a dominant educational model to a community school. The contribution presents the main theoretical constructs of the school of community and the most significant governance tools, borrowed from national and international experiences. The contribution takes into consideration the concrete actions that small Italian schools carry out together with local actors, through the analysis of community educational pacts. Finally, the analysis proposes an initial systematization of projects in order to identify those experiences oriented towards the development of extensive educational systems capable of innovating the alliance between school and territory.

Citas

Anichini, A., e Bartolini R. (2020). Curricolo e territorio. In G.R.J. Mangione, G. Cannella, L. Parigi, R. Bartolini (a cura di), Comunità di memoria, comunità di futuro: Il valore della piccola scuola. Roma: Carocci.

Balducci, E. (1990). L’uomo planetario. Firenze: Edizioni Cultura della pace.

Bartolini, R., De Santis, F., Tancredi, A. (2020). Analisi del contesto italiano. Piccole scuole: dimensioni e tipologie. In G.R.J. Mangione, G. Cannella, L. Parigi, R. Bartolini (a cura di), Comunità di memoria, comunità di futuro: Il valore della piccola scuola. Roma: Carocci.

Bartolini, R., Mangione, G.R.J., De Santis, F., Tancredi, A. (2021). Piccole scuole e territorio: un’indagine sulla relazione scuola-comune per un progetto formativo allargato. Scienze del Territorio, vol. 9, pp. 155-167.

Black, R., Lemon, B., & Walsh, L. (2010). Literature review and background research for the National Collaboration Project: Extended service school model. Melbourne: Foundation for Young Australians.

Bruner, J. (2015). La fabbrica delle storie: diritto, letteratura, vita. Roma-Bari: Gius. Laterza & Figli Spa.

Campbell-Allen, R., Shah, M., Sullender, R., and Zazove, R. (2009). Full-service schools: Policy review and recommendations. Harvard Graduate School of Education. http://a100educationalpolicy.pbworks.com/f/Full+Service+Schools+complete+paperZ.pdf

Cannella, G., Chipa, S., Mangione, G.R.J. (2021). Il Valore del Patto educativo di Comunità. Una ricerca interpretativa nei territori delle piccole scuole. In G.R.J Mangione, G. Cannella e F. De Santis (a cura di), Piccole scuole, scuole di prossimità. Dimensioni, Strumenti e Percorsi emergenti. I Quaderni della Ricerca n. 59 (pp. 23-47). Torino: Loescher editore.

Cannella, G., Mangione, G.R.J. (2022). Piccole scuole, Patti e comunità. La nascita dell’Osservatorio Nazionale per rafforzare il binomio Scuola-Comunità. https://www.labsus.org/2022/02/piccole-scuole-patti-e-comunita/

Cannella, G., Mangione, G.R.J. (2020). I processi di internazionalizzazione delle piccole scuole come strumenti per l’innovazione didattica e organizzativa. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell’educazione e della formazione, 18(1), 129-144.

Carrosio, G. (2019). I margini al centro: L’Italia delle aree interne fra fragilità e innovazione. Roma: Donzelli editore.

Cerini, G. (2021). Atlante delle riforme (im)possibili. Napoli: Tecnodid.

Cersosimo, D., e Donzelli, C. (a cura di). (2020). Manifesto per riabitare l’Italia. Roma: Donzelli editore.

Cheminais, R. (2009). Effective Multi-Agency Partnerships. Putting Every Child Matters into Practice, London: Sage Publication.

De Bartolomeis, F. (2018). Fare scuola fuori della scuola. Roma: Aracne.

De Rossi, A. (a cura di). (2018). Riabitare l’Italia: Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli editore.

Dematteis, G. (2007). Paesaggio come «codice genetico». In F. Balletti (a cura di), Sapere tecnico – sapere locale. Conoscenza, identificazione, scenari per il progetto (pp. 33-37). Firenze: Alinea.

Dewey, J (1983). Scuola e società. Firenze: La Nuova Italia.

Dryfoos, J. (1994). Full-service schools. A revolution in health and social servicesfor children, youth and families. San Francisco: Jossey-Bass.

Evers, A., & Ewert, B. (2015). Social innovation for social cohesion. In A. Nicholls, J. Simon, M. Gabriel (Eds.), New frontiers in social innovation research (pp. 107-127). London: Palgrave Macmillan.

Garneau, D. (2016). Imaginary spaces of conciliation and reconciliation: Art, curation, and healing. In D. Robinson & K. Martin (Eds.), Arts of Engagement: Taking aesthetic action in and beyond the Truth and Reconciliation Commission of Canada (pp. 21-42). Waterloo, ON: Wilfrid Laurier University Press.

Giorgi, P., Calgaro, R. (2020). Scuole di confine: vita da maestra nelle periferie del nascente stato italiano. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell’educazione e della formazione, 18(1), 30-42.

Giovara, B. (2020). Coronavirus, Boeri: “Via dalle città, nei vecchi borghi c’è il nostro futuro". La Repubblica.it. https://www.repubblica.it/cronaca/2020/04/20/news/coronavirus_boeri_via_dalle_citta_nei_vecchi_borghi_c_e_il_nostro_futuro2-301026866/

Gristy, C., Hargreaves, L., & Kučerová S.R. (Eds.). (2020). Educational research and schooling in rural Europe. An engagement with changing patterns of education, space, and place. Charlotte, NC: Information Age Publishing.

Hamm, C. (2015). Walking with place: Storying reconciliation pedagogies in early childhood education. Journal of Childhood Studies, 40(2). https://doi.org/10.18357/jcs.v40i2.15179

Harvey, D. (2019). Geografia del dominio: Capitalismo e produzione dello spazio. Verona: Ombre Corte.

Kearns, R.A., Lewis, N., Mccreanor, T., & Witten, K. (2010). School closures as breaches in the fabric of rural welfare: community perspectives from New Zealand. In P. Milbourne (Ed.), Welfare Reform in Rural Places: Comparative Perspectives. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.

Infurna, M.R., Napoli, S. (2020). Le piccole scuole nel contesto della Strategia Nazionale delle Aree Interne. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell’educazione e della formazione, 18(1), 59-70.

Lanzani, A., De Leo, D., Mattioli, C., Marello, E., e Zanfi, F. (2021). Nell’Italia di mezzo: rigenerazione e valorizzazione dei territori della produzione. In A. Coppola, M. Del Fabbro, G. Pessina, F. Zanfi (a cura di), Ricomporre i divari. Bologna: il Mulino.

Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Oxford, UK: Blackwell Publishings.

Lussault, M. (2019). Iper-luoghi: La nuova geografia della mondializzazione. Milano: Franco Angeli.

MacGill, B., & Wyeld, T. (2009). The need for a reconciliation pedagogy: Educating for a more holistic shared Australian cultural heritage. In Conference Proceedings of the 13th International Conference Information Visualisation, (pp. 555-560).

Magnaghi, A. (2020). Il principio territoriale. Torino: Bollati Boringhieri.

Magnaghi, A. (2010). Il progetto locale: Verso la coscienza del luogo. Torino: Bollati Boringhieri.

Mangione, G.R.J., Chipa, S., Cannella, G. (2022 in press). Il ruolo dei terzi spazi culturali nei patti educativi territoriali: Verso una pedagogia della riconciliazione nei territori delle piccole scuole. Milano: Franco Angeli.

Manfredi, P. (2020). Oltre il country-chic e la periferia, ripensare la provincia per vivere meglio “dopo”. Nòva – Il Sole 24 Ore. https://paolomanfredi.nova100.ilsole24ore.com/2020/05/01/oltre-il-country-chic-e-la-periferia-ripensare-la-provincia-per-vivere-meglio-dopo/

Mangione, G.R.J., Cannella, G. (2021). La scuola di prossimità, Archivio Di Studi Urbani E Regionali, 132: 87-111.

Mangione, G.R.J., Bartolini, R., Chipa, S., De Santis, F., Tancredi, A. (2021). Piccole Scuole in Italia: identificazione, mappatura e analisi dei territori. INDIRE. https://piccolescuole.indire.it/wp-content/uploads/2021/03/Piccolescuole_mappatura-e-cluster-dei-contesti_Report.pdf

Mangione, G.R.J., Bartolini, R., Chipa, S., De Santis, F., Tancredi, A. (2020). Quali forme di collaborazione tra piccola scuola e piccolo comune?. INDIRE. https://www.indire.it/wp-content/uploads/2020/07/Report_questionario2_Ver3_23_07_2020_ok_as.pdf

Mangione, G.R.J., Cannella, G., Parigi, L., Bartolini, R. (a cura di). (2020). Comunità di memoria, comunità di futuro: Il valore della piccola scuola. Roma: Carocci.

Maulini, O., Perrenoud, P. (2005). La forme scolaire de l'éducation de base: tensions internes et évolutions. In O. Maulini & C. Montandon (Eds.), Les formes de l'éducation: variété et variations (pp. 147-168). Bruxelles: De Boeck.

Miller, B. (1995). The role of rural schools in community development: Policy issues and implications. Journal of Research in Rural Education, 11(3), 163–72.

MI (2020). Adozione del Documento per la pianificazione delle attività scolastiche, educative e formative in tutte le Istituzioni del Sistema nazionale di Istruzione per l’anno scolastico 2020/2021. https://www.miur.gov.it/documents/20182/2467413/Le+linee+guida.pdf/4e4bb411-1f90-9502-f01e-d8841a949429?version=1.0&t=1593201965918

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Mortari, L. (2021). La politica della cura: Prendere a cuore la vita. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Mortari, L. (2020). La potenzialità educativa delle piccole scuole. In G.R.J. Mangione, G. Cannella, L. Parigi, R. Bartolini (a cura di), Comunità di memoria, comunità di futuro: Il valore della piccola scuola. Roma: Carocci.

Nast, J., & Blokland, T. (2013). Social mix revisited: Neighborhood institutions as setting for boundary work and social capital. Sociology, 48(3), 482–499. https://doi.org/10.1177/0038038513500108

Naqvi, F.T. (2018). Grassroots Level Scenario of Contextualized Curriculum. IJRAR – International Journal of Research and Analytical Reviews, 5, 3, pp. 641-4.

OECD (2020). Back to the Future of Education: Four OECD Scenarios for Schooling, Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/178ef527-en

Paulson, J. (2011). Introduction: Education and reconciliation. In Education and reconciliation: Exploring conflict and post conflict situations (pp. 1-10). New York, NY: Bloomsbury.

Postman, N. (1997). La fine dell'educazione. Ridefinire il valore della scuola. Roma: Armando Editore.

Pratt, Y.P., & Danyluk, P.J. (2019). Exploring reconciliatory pedagogy and its possibilities through educator-led praxis. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 10(3).

Press, F., Sumsion, J., and Wong, S. (2011). Integrated early year’s provision in Australia. A research project for the professional support coordinators alliance (PSCA). Bathurst: Charles Sturt University. https://www.childaustralia.org.au/wp-content/uploads/2017/03/CSU-PSCA-Integrated-Services-Report_Final-1.pdf

Pruneri, F. (2021). Dalle scuole rurali ai piccoli plessi. In G. Cannella, G.R.J. Mangione, P.C. Rivoltella (a cura di), A scuola nelle piccole scuole. Brescia: Editrice Morcelliana.

Rinaldi, C. (2006). In Dialogue with Reggio Emilia: Listening, Researching and Learning. London: Routledge.

Save the Children (2020). Proteggiamo i bambini. Whatever it takes. L’impatto della pandemia sui bambini e sugli adolescenti in Italia e nel mondo. https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/proteggiamo-i-bambini-whatever-it-takes.pdf

Schafft, K.A. (2016). Rural education as rural development: Understanding the rural school–community well-being linkage in a 21st-century policy context. Peabody Journal of Education, 91(2), 137-154.

Scurati, C. (2017). L’innovazione nella scuola: Per la formazione degli insegnanti. Brescia: La Scuola.

Supule, I. (2019). Community school model: Is it an alternative for school closures in rural territories?. Eastern European Countryside, 25(1), 171-194.

Tayler, C., Cloney, D., Farrell, A., and Muscat, T. (2008). The Queensland hubs study: Child care and family services in rural and regional communities. Centre for Learning Innovation: Queensland University of Technology, Australia. https://eprints.qut.edu.au/26940/

Valli, L., Stefanski, A., & Jacobson, R. (2018). School-community partnership models: Implications for leadership. International Journal of Leadership in Education, 21(1), 31–49. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1124925

Varlese, L. (2020). Fuksas: "Serve un nuovo Umanesimo. Torniamo nei paesini e lavoriamo da casa". Huffingtonpost.it. https://www.huffingtonpost.it/entry/fuksas-serve-un-nuovo-umanesimo-torniamo-nei-paesini-e-lavoriamo-da-casa_it_5ed354e5c5b6921167eea2c6/

Vidoni, D., Paletta, A. (2006). Scuola e creazione di valore pubblico. Roma: Armando Editore.

Vincent, G. (Éd.). (1994). L’éducation prisonnière de la forme scolaire. Scolarisation et socialisation dans les sociétés industrielles. Lyon: Presses Universitaires de Lyon.

Publicado

2022-08-30

Cómo citar

Bartolini, R., Jose Mangione, G. R., & Zanoccoli , C. (2022). Small schools: Rethinking the forme scolaire for an educational compact that extends to the community and the territory. Formazione & Insegnamento, 20(2), 14–35. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_02