Save Arpa: From Salento a Possible Ecosystem-based Bottom-up Transformation Reflecting the Interplay of Inaction and Participation, Individualism and Community-building
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_53Palabras clave:
Defensive community, Co-evolution community, Particularism, Activation, Sinusoidal pattern, CooperationResumen
The Civic Committee “Save Arpa”, founded in 2018 to contrast an excavation project in the countryside of Alezio, near the Regional Natural Park of Punta Pizzo in Gallipoli, in the western side of Salentine Peninsula, is an interesting case-study owing to its flexible and adaptive structure and as a striking example of the participation and cooperation patterns within the context of investigation. The article aims to highlight a sinusoidal behaviour, apparently reactive to risk factors perceived as an immediate danger to the community. Facing a serious and grave threat or thus perceived, different subjects in competition with each other converge towards a common objective, starting to cooperate; at the same time the activation level of all subjects involved rises significantly. The contingent nature of this activation reveals a process of community-building in a strongly defensive key. Nevertheless, an ecosystem-based and integrated insight is not absent in the Committee’s narration. For this reason, the proposal coming from “L’Albero” Association, supported by the University of Salento, may modify the aforementioned patterns of behaviour towards an ecosystemic coevolution, stabilising on a higher level of participation and cooperation the community-building processes, in order to generate models of social and human development consistent with the expectations and needs of the community.
Citas
Asl Lecce (2015). Registro Tumori Puglia, https://www.sanita.puglia.it/web/rt
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia, saberes necessàrios à pràtica educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Il primo land grabbing della storia: l’olio d’oliva (2017), https://ecquologia.com/ sito di notizie e media di Ecofuturo festival.
ISPRA (2018), Consumo di suolo, dinamiche territoriali e servizi eco sistemici, https://www.isprambiente.gov.it/it/pubblicazioni/rapporti/consumo-di-suolo-dinamicheterritoriali-e-servizi-ecosistemici.-edizione-2018
Legambiente (2021), Rapporto cave. La transizione dell’economia circolare nel settore delle costruzioni, https://www.legambiente.it/wp-content/uploads/2021/07/Rapporto-Cave-2021.pdf
Mainardi, M. (1989). Il bosco di Calimera. Cavallino di Lecce: Capone Editore.
Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina Editore
Morin, E. (2002). L’identità umana. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Popper, K. (2009). Congetture e confutazioni vol. I, p. 66. Bologna: Il Mulino.
Regione Puglia, Assessorato all’Assetto del Territorio, (2010), Piano Paesaggistico Territoriale
Regionale, Relazione Generale. Reperibile presso: http://paesaggio.regione.puglia.it/PPTR_2015/1_Relazione%20Generale/01_Relazione%20Generale.pdf
RePOL, Rete per la prevenzione oncologica pugliese, (2020) Report Ambiente e Salute in Provincia di Lecce, Re.P.O.L. REPORT Ambiente e Salute in provincia di Lecce. Aggiornamento 2020 - SNPA - Sistema nazionale protezione ambiente (snpambiente.it).
Sen, A. (2004). Capability and well-being, in Nussbaum, Martha; Sen, Amartya (eds.), The quality of life. New York: Routledge, pp. 30–53.
Sen, A. (2014). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Segrate: Mondadori.
Sennet, R. (2014). Insieme. Rituali, piacere, politiche della collaborazione. Milano: Gian Giacomo Feltrinelli.
Sennet, R. (2021). Materialismo culturale e crisi della comunicazione. Roma: Castelvecchi.
Teti, V. (2011). Pietre di pane. Un’antropologia del restare. Roma: Quodlibet Studio.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Angela Maria Luce Giorgino
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Formazione & insegnamento se distribuye bajo la licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Para más detalles, por favor refiérase a nuestra Política de Repositorio y Archivo, así como a nuestros Términos de Derechos de Autor y Licencia.