For a Regenerative Pedagogy of the Territory in the Sense of Participatory and Sustainable Community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_88

Keywords:

Educational networks, Community, School, Extra-School, Ecosystem

Abstract

The present article is the result of a collective work by various authors and focuses attention to the consequences in training processes and educational relationships following the Covid 19 pandemic. All educational agencies, formal, non-formal and informal, starting with the family and the school, have been involved in a profound change involving the times, spaces and strategies of education. The various contributions, focusing on different aspects and problems, highlight the need for collaboration and the sharing of principles and objectives by all the training agencies in order to enable all citizens to exercise their citizenship in an active and constructive manner. In this regard, the importance of Community education pacts is stressed in order to create synergy, continuity and cooperation between schools and extra-school activities based on local needs. In this situation, pedagogical research can take on a guiding and orientation role in the community in order to facilitate and promote the construction of an integrated extended educational system.

References

Acone, G. (2004). La paideia introvabile. Lo sguardo pedagogico sulla post-modernità. Brescia: La Scuola.

Acone, G. (2005). L’orizzonte teorico della pedagogia contemporanea. Fondamenti e prospettive. Salerno: Edisud.

Alessandrini, G. (2019) (a cura di). Sostenibilità e Capability Approach. Milano: Franco Angeli.

Alessandrini, G. (2019). Attualità del capability approach in Europa e scenari della sostenibilità. In G. Alessandrini (a cura di). Sostenibilità e Capability Approach. (pp.19-34). Milano: FrancoAngeli.

Baldacci, M. (2014). Per un’idea di scuola. Milano: Franco Angeli.

Baldacci, M., Frabboni, F., Margiotta, U. (2012). Longlife/Longwide Learning. Per un trattato europeo della formazione. Milano: Mondadori.

Balzano, V. (2017). Educazione, persona e welfare. Il contributo della pedagogia nello sviluppo delle politiche sociali. Bari: Progedit.

Balzano, V. (2020). Educare alla cittadinanza sociale. Bari: Progedit.

Bateson, G. (1979). Mente e natura. [trad. it. 1984]. Milano: Adelphi.

Berlin, I. (1989). Quattro saggi sulla libertà. Milano: Feltrinelli.

Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Bianchi, P. (2020). Nello specchio della scuola. Quale sviluppo per l’Italia. Bologna: Il Mulino.

Bruzzone, D. (2017). La competenza emotiva: una indispensabile risorsa professionale. In S. Kanizsa, A.M. Mariani, Pedagogia generale. (pp. 147-164). Milano-Torino: Pearson.

Canevaro, A. (2015). Nascere fragili. Bologna: EDB.

Castaldi, M.C. (2020). Progettualità pedagogica, famiglia e territorio: una relazione educativa generativa. Formazione & insegnamento, 18(1), 411-417. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-01-20_34

Dusi, P. (2012). La comunicazione docenti-genitori. Riflessioni e strumenti per tessere alleanze. Milano: FrancoAngeli.

Elia, G. (2017). La relazione educativa: strumento privilegiato del fare educazione. In S. Kanizsa, A. M. Mariani, Pedagogia generale. (pp. 131-146). Milano-Torino: Pearson. 131-146.

Ellerani, G. (2019). Tra “formale” e “informale”: il Capability Approach come generatore di valore. In G. Alessandrini (Ed.), Sostenibilità e Capability Approach (pp.60-76). Milano: FrancoAngeli.

Ellerani, P. (2020). Ecosistemi formativi capacitanti. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 10 (2) 2020, 129-145.

Gramigna, A. (2012). Epistemologia della conoscenza ed etica del mondo contemporaneo. In A. Gramigna, C. Pancera, A. Pinter (a cura di). Etica, formazione e mondializzazione (pp.43-66). Padova: Edizioni Libreria Universitaria.

Loiodice, I. (2017). La pregnanza educativa della locuzione “bene comune”. MeTis, 7(2), pp. I-IV.

Mannese, E. (2019). L’orientamento efficace. Per una pedagogia del lavoro e delle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.

Margiotta, U. (2014). Competenze, Capacitazione e Formazione: dopo il welfare. In: G. Alessandrini (a cura di). La “pedagogia” di Martha Nubssaum (pp.39-63). Milano: Franco Angeli.

Margiotta, U. (2019). La costruzione sociale dell’insegnante. Capability Approach e contesto professionale. In G. Alessandrini (a cura di). Sostenibilità e Capability Approach (pp. 45-55). Milano: FrancoAngeli.

McMillan, D.W., & Chavis, D.M. (1986). Sense of community: A definition and theory. Journal of Community Psychology, 14(1), 6-23.

Milan, G. (2016). L’“intercultura interna” come dimora antropologica e sfida pedagogica. Studium Educationis, 16(1).

Miur, Nota ministeriale 3214 del 22 novembre 2012, Linee di indirizzo. Partecipazione dei genitori e la corresponsabilità educativa.

Mounier, E. (1964). Il personalismo. Roma: Ave.

Nussbaum, M. (2012). Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: Il Mulino.

Nussbaum, M., Sen, A. (a cura di) (1993). The Quality of Life. Oxford: Clarendon Press.

Pati, L. (2014). Famiglia e altre istituzioni educative: quali possibilità d’incontro?. In L. Pati (Ed.), Pedagogia della famiglia (pp. 353-362). Brescia: La Scuola.

Pignalberi, C. (2020). Disegnare il futuro della formazione nella direzione della resilienza trasformativa e della sostenibilità. Rivista Italiana di Educazione Familiare, n° 2, 331-352.

Ricoeur, P. (2005). Sé come un altro. Milano: Jaca Book.

Santelli Beccegato, L. (2009). Educare non è una cosa semplice. Considerazioni e proposte neo-personalistiche. Brescia: La Scuola.

Santerini, M. (2019). Pedagogia socio-culturale. Milano: Mondadori Education.

Save the Children (2020). L’impatto del Coronavirus sulla povertà educativa (https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/limpatto-del-coronavirus-sulla-poverta-

educativa_0.pdf).

Sen, A. (2001). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.

Singer, P. (1979). Etica pratica. [trad. it. 1989]. Napoli: Liguori.

Violante L., Mannese E., Buttafuoco P. (Eds.) (2021). Pedagogia e politica. Costruire comunità pensanti. Lecce: Pensa MultiMedia.

Zamagni, S. (2007). L’economia del bene comune. Roma: Città Nuova.

Published

2022-05-30

How to Cite

Balzano, V., Castaldi, M. C., Guerrini, V., Proli, M. G., Tiozzo Brasiola, O., & Valenzano, N. (2022). For a Regenerative Pedagogy of the Territory in the Sense of Participatory and Sustainable Community. Formazione & Insegnamento, 20(1 Tome II), 985–994. https://doi.org/10.7346/-fei-XX-01-22_88