A phenomenological and metacognitive pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.7346/-fei-XX-02-22_18Palabras clave:
Cognitive functions, Mental functioning, Endophasic thinking, Learning styles, Phenomenological pedagogyResumen
The article analyzes the differences extensively studied by sociolinguistics and psychology between inner and social language as well as the role played in learning by endophasic or subvocal thinking. The scientific research in the last decades has shown that the knowledge processes can be traced back to both the logical-propositional principles and the mental images (thought images), particularly investigated by Shepard and Kosslyn. The primary functions of thought, as defined by cognitivism, are however incomplete and not very usable by teachers in their classroom work if they are not accompanied by a metacognitive and phenomenological vision. In other words, in teaching, cognitivist theories are functional if enriched by approaches of the theory of mind such as the enhancement of learning styles. Only an integrated didactic proposal could give a fresh impetus to the Italian school system and help it move towards objectives that are still far from being achieved, such as personalization, school inclusion and the enhancement of differences.
Citas
Bateson, G. (1977). Verso un'ecologia della mente. Milano: Adelphi.
Benedan, S., & Antonietti, A. (1997). Pensare le immagini. Trento: Erickson.
Bertolini, P. (2021). L’esistere pedagogico. Milano: Guerini Scientifica.
Cavalli Sforza, L.L. (2016). L’evoluzione della cultura. Torino: Codice.
Coppi, C.B. (2013). Ascolto, osservo, imparo e… gioco! Torino: Ilmiolibro.it.
Coppi, C.B. (2014). Didattica mentalista applicata e musica. Torino: Ilmiolibro.it.
Damasio, A.R., et al. (1994). L’errore di Cartesio: emozione, ragione e cervello umano. Milano: Adelphi.
De La Garanderie, A. (1982). Pédagogie des moyens d’apprendre. Paris: Bayard.
De La Garanderie, A. (1984). Le dialogue pédagogique avec l’élève. Paris: Bayard.
De La Garanderie, A. (1980). Les profils pédagogiques. Decouvrir les aptitudes
scolaires. Paris: Bayard.
De Saussure, F. (2009). Corso di linguistica generale. Bari: Laterza.
Dilthey, W. (2007). Introduzione alle scienze dello spirito. Milano: Bompiani.
Gordon, T. (2005). Relazioni efficaci. Come costruirle, come non pregiudicarle. Molfetta: La Meridiana.
Halliday, M.A.K. (1985). An introduction to functional grammar. Londra: Arnold.
Kant, I. (2005). Critica della ragion pura. Bari: Laterza.
Kosslyn, S.M. (1989). Le immagini della mente. Creare ed utilizzare le immagini nel cervello. Firenze: Giunti.
Kuhlman, C. (1968). Visual imagery in children. In J. Bruner (Ed.), Lo sviluppo cognitivo (p. 43). Roma: Armando.
Lorenz, K. (1984). Il declino dell’uomo. Milano: Mondadori.
Ogden, R. M. (1951). Oswald Külpe and the Würzburg school. American Journal of Psychology, 64, 4–19.
Piaget, J. (1972). La formazione del simbolo nel bambino. Firenze: La Nuova Italia.
Piaget, J. (1973). Il linguaggio e il pensiero del fanciullo. Firenze: Giunti-Barbera.
Pask, G. (1975). Conversation, cognition and learning. New York: Elsevier.
Piaget, J. (1994). Lo strutturalismo. Milano: Il Saggiatore.
Pylyshyn, Z.W. (1973). What the mind’s eye tells the mind’s brain: a critique of mental imagery. Psychological Bullettin, 80, 1-24.
Rogers, C.R. (1999). Terapia centrata sul cliente. Firenze: La Nuova Italia.
Sacchelli, P. (2005). Prevenire e risolvere le difficoltà ortografiche. Il metodo della Gestione Mentale. Roma: Anicia.
Sacchelli, P. (2009). Il curricolo autentico. Nuovo Gulliver News, 111, pp. 15-16.
Sacchelli, P., & Angeloni, M. (2010). Una didattica metacognitiva e mentalista. Psicologia e Scuola, 8, pp. 9-14.
Sacchelli, P. (2018). Valorizzare le differenze per una scuola inclusiva. Milano: Unicopli.
Sacchelli, P. (2019). Il pensiero e le opere di Antoine De La Garanderie. La pedagogia della Gestione Mentale. Padova: LibreriaUniversitaria.
Shepard, R.N., & Cooper, L. (2012). Mental Images and their Transformations. Boston: IT Press.
Sternberg, R., & Spear-Swerling, L. (1997). Le tre intelligenze. Come potenziare le capacità analitiche, creative e pratiche. Trento: Erickson.
Vygotskij, L.S. (1966). Linguaggio e pensiero. Firenze: Barbera.
Watson, J.B. (1930). Behaviorism. Chicago: University Press.
Watzlawick, P., & Weakland, J.H. (1978). La prospettiva relazionale. Roma: Astrolabio.
Weber, M. (2003). Il metodo delle scienze storico-sociali. Torino: Einaudi.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Pietro Sacchelli
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Formazione & insegnamento se distribuye bajo la licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Para más detalles, por favor refiérase a nuestra Política de Repositorio y Archivo, así como a nuestros Términos de Derechos de Autor y Licencia.