Analisi dei bisogni formativi dei docenti universitari: una ricerca qualitativa presso l’Università di Trento per costruire processi di sviluppo professionale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/sird-022023-p86

Keywords:

Faculty development; needs analysis; Teaching and Learning Center; interview; Teaching delegates

Abstract

The paper presents research implemented by the Teaching and Learning Center of the University of Trento, FormID, aimed at identifying academics’ training needs. The action described here is part of a broader in-tervention that, by connecting a top down and bottom up approach, intends to collect contextual data in order to guide a situated training offer responsive to the real needs of the context. The research consists of several actions: interviews with the members of the Scientific Committee of FormID (Serbati et al. 2023a, Serbati et al. 2023b), interviews with Departmental Teaching Delegates and administration of question-naires to faculty, in order to collect the perception not only of individual academics, but also of those who, due to their role, may have an overall view of teaching and needs for improvement. The focus of this paper will be the results of the interviews conducted with the 15 Teaching Delegates. The aim is to investigate the following topics: idea of 'teaching quality', most frequently used teaching strategies, use of ICT, critical issues encountered in teaching, and training needs of faculty members. The result is a heterogeneous idea of teaching quality, touching on various dimensions; the choice of active teaching strategies sees a strong differentiation between bachelor and master degrees, in favor of the latter; there is rare use of formative assessment, while the use of video lectures is widespread. The main training needs of academics concern teaching strategies and assessment.

Author Biographies

Sabrina Maniero, Department of Psychology and Cognitive Science, University of Trento, Italy

Sabrina Maniero, dottore di ricerca in Scienze Pedagogiche, dell'Educazione e della Formazione presso l'Università di Padova, si è occupata della formazione degli insegnanti sui temi della valutazione educativa. Assegnista presso l'Università di Trento, collabora col FormID, il Teaching and Learning Center di Ateneo, nelle attività di faculty development.

Anna Serbati, Department of Psychology and Cognitive Science, University of Trento, Italy

Anna Serbati è professoressa associata di Pedagogia Sperimentale presso il Dipartimento di Psicologia e Scienze Cognitive dell’Università di Trento. E’ componente del Presidio di Qualità dell’Ateneo e del FormID, Centro di competenza per la Formazione dei docenti e l’Innovazione Didattica. E’ senior fellow dell’Advance HE britannica e associate editor dell’International Journal for Academic Development.

Federica Picasso, Department of Psychology and Cognitive Science, University of Trento, Italy

Federica Picasso è dottoranda presso il Dipartimento di Psicologia e Scienze Cognitive dell’Università di Trento. Il suo progetto di ricerca è focalizzato sui temi della digital scholarship e della data literacy in connessione all’innovazione didattica e al Faculty Development.

Paola Venuti, Department of Psychology and Cognitive Science, University of Trento, Italy

Paola Venuti è Vice-Rettore per la Didattica e l'Apprendimento dell'Università di Trento. I suoi interessi di ricerca nel campo dei disturbi del neurosviluppo si concentrano in particolare sull'identificazione dei marcatori precoci del Disturbo dello Spettro Autistico (DSA), sulla valutazione dell'efficacia di interventi intensivi precoci per bambini con DSA, sull'implementazione di training psico-educativi assistiti da computer per bambini con DSA e disturbi dell'apprendimento, sull'inclusione di soggetti con bisogni speciali nella scuola e nei corsi di laurea. Paola Venuti è responsabile dell'ODFLab, un laboratorio di ricerca clinica del Dipartimento di Psicologia e Scienze Cognitive, che conduce ricerche approfondite su individui con ASD, utilizzando un approccio metodologico-sociale multilivello che include strumenti di valutazione psicologica standard, osservazione comportamentale computerizzata e misure neurofisiologiche

References

ANVUR, (2017) Linee di indirizzo per lo sviluppo professionale del docente e strategie di valutazione della didattica in Università, Gruppo di lavoro Quarc-docente. https://www.anvur.it/wp-content/uploads/2018/12/Linee-guida-QUARC_docente.pdf

Bain, K. (2004). What the best college teachers do. Washington. DC: Harvard University Press.

Baldacci, M. (2014). La formazione universitaria e la didattica. In Formazione & Insegnamento, 12 (1) 129-135.

Bolander Laksov, K. (2021). In partnership with heads of department for sustainable educational development. International Journal for Academic Development https://doi.org/10.1080/1360144X.2021.2016414

Bonaiuti, G. (2009). Didattica attiva con la LIM. Metodologie, strumenti e materiali per la lavagna interattiva multimediale. Trento: Erickson.

Bonaiuti, G. (2014). Le strategie didattiche. Torino: Carocci.

Bonaiuti G. & Dipace A. (2021). Insegnare e apprendere in aula e in rete. Roma: Carocci.

Boyer, E. L. (1996). From scholarship reconsidered to scholarship assessed. Quest. 48(2), 129-139. https://doi.org/10.1080/00336297.1996.10484184

Castagna, M. (2010). L’analisi delle esigenze: dal fabbisogno all’intervento formativo. Milano: Franco Angeli.

Calvani, A. (2011). Principi dell’istruzione e strategie per insegnare. Criteri per una didattica efficace. Roma: Carocci.

Calvani, A. (2012). Per un’istruzione evidence-based. Analisi teorico-metodologica internazionale sulle didattiche efficaci e inclusive. Trento: Erickson

Clark R.C. (2000). Four architectures of instruction. Performance Improvement, 39 (10), (31-38). doi: https://doi.org/10.1002/pfi.4140391011

Clark, R. C. (2015), Evidence-based training methods: A guide for training professionals. (2nd Edition) Alexandria, VA: American Society for Training and Development.

Coggi, C., Ricchiardi, P. (2020). L’empowerment dei docenti universitari: formarsi alla didattica e alla valutazione. ECPS Journal – 21/2020 doi: https://dx.doi.org/10.7358/ecps-2020-021-cogg

European Commission (2013). High Level Group on the Modernisation of Higher Edu-cation. Report to the European Commission on improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions. Luxembourg: Publications Office of the European Union https://data.europa.eu/doi/10.2766/42468

European Higher Education Area and Bologna Process (2015). Ministerial Conference Yerevan. http://www.ehea.info/cid101764/ministerial-conference-yerevan-2015.html

European Association for Quality Assurance in Higher Education (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels, Belgium. https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf

European Higher Education Area, Ministerial Conference, Paris 2018. https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/europe/news/article/european-higher-education-area-ehea-ministerial-conference-paris-communique-25

Fabbri, L. (2007). Comunità di pratiche e apprendimento riflessivo. Per una formazione situata. Roma: Carocci.

Autore, A. (2014).

Autore (2017a).

Autore (2017b).

Autore, (2019).

Autore,(2020).

Harrison, J. (2002). The quality of university teaching: Faculty performance and accountability. A literature review. Canadian Society for the Study of Higher Education Professional. 21, 3-20. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED474377.pdf

Kalman, A., (2008). (ed.). Case Studies in the Development and Qualification of University Teachers in Europe. NETTLE Thematic Network Project, Publication Series 1.

Luzzatto, G. & Stella, A. (2010). L’intreccio tra riforma didattica e Processo di Bologna. In Finocchietti,C., Giacobazzi, D. & Palla P.G. (eds). Lo Spazio Europeo dell’Istruzione Superiore (13-28). Roma: Universitas Quaderni 25.

Mazzara, B.A. (ed) (2002). Metodi qualitativi in psicologia sociale. Roma: Carocci.

McIntyre-Bhatty, T. & Bunescu, L. (2019). Continuous Development of Teaching Competences: Thematic Peer Group Report. Learning & Teaching Paper #3, Brussels, EUA, http://bit.ly/2HwhnG9

Mezirow, J. (1991). Transformative Dimension of Adult learning. San Francisco: John Wiley & sons

Naris, N. & Ukpere, I. (2009). The effectiveness of an HR code: Staff development and training at the polytechnic of Namibia. African Journal of Business Management. 3(12), 879-889.

Neal, E., & Peed-Neal, I. (2010). Promoting your program and grounding it in the institution. In Gillespie, K., Robertson, D. & Associates (Eds.). A guide to faculty development (2nd ed.) 99-115. San Francisco, CA: John Wiley & Sons Inc

Perla L., Vinci, V. (eds) (2021). Didattica, riconoscimento professionale e innovazione in Università. Milano: Franco Angeli.

Quaglino, G.P. & Carozzi, G.P. (1998). Il processo di formazione. Dall’analisi dei bisogni alla valutazione dei risultati. Milano: Franco Angeli.

Quinlan, K.M. (2002). Scholarly dimensions of academics’ beliefs about engineering education. Teachers and teaching: Theory and practice, 8, 1, 42-64.

Sancassani, S., Brambilla, F. & Casiraghi, D. (2019. Progettare l’innovazione didattica. Milano-Torino: Pearson.

Autore (2023a).

Autore (2023b).

Sorcinelli, M. D. (2002). Ten principles of good practice in creating and sustaining teaching and learning centers. In Gillespie, K. H., Hilsen, L. R. & Wadsworth E. C. (Eds.), A guide to faculty development: Practical advice, examples, and resources. Bolton, MA: Anker.

Steinert, Y. (2014), (ed). Faculty Development in the health professions. A focus on research and practice. New York: Springe.

Struthers, B., MacCormack, P. & Taylor, S.C. (2018). Effective teaching: A foundational aspect of practices that support student learning. Washington, D.C.: American Council on Education.

Yorke, M. & Knight, P. (2006). Embedding Employability in the Curriculum. York: Higher Education Academy.

Wisker, G. (2003). Carrying out a needs analysis: from intuition to rigour. In Kahn, P. & Baume, D. (eds). A Guide to Staff & Educational Development. 20-32. London and Sterling, VA: Kogan Page.

Zaggia, C. (2008). L' università delle competenze. Progettazione e valutazione dei corsi di laurea nel processo di Bologna. Milano: Franco Angeli.

Published

2023-12-21

How to Cite

Maniero, S., Serbati, A., Picasso, F., & Venuti, P. (2023). Analisi dei bisogni formativi dei docenti universitari: una ricerca qualitativa presso l’Università di Trento per costruire processi di sviluppo professionale . ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, (31), 086–099. https://doi.org/10.7346/sird-022023-p86

Issue

Section

Researches

Categories

Most read articles by the same author(s)