Pandemic and School Change: An Exploratory Survey on Secondary School Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-03-23_05

Keywords:

Digital innovation, Educational relationship, Challenged youths, Didactic model review

Abstract

The article presents an exploratory research, conducted in 2021–2022 during the pandemic, an emergency that had severe consequences in schools. A research group, in collaboration with the University of Padua, aimed at verifying the impact that the restrictions imposed on schools, with the massive introduction of technology in teaching, had on teachers and students. Online interviews were then conducted, involving 41 secondary school teachers from 6 Italian regions. In particular, through the qualitative analysis with ATLAS.ti, the answers to three questions relating to the change in teaching and relational models, accelerated by the emergency and long awaited, also as a result of the digital revolution, were examined.

References

Arendt, H. (1994). Vita activa: La condizione umana. Milano: Bompiani.

Autorità garante per l’infanzia e l’adolescenza (2022). Pandemia, neurosviluppo e salute mentale di bambini e ragazzi: Documento di studio e di proposta. Retrieved June 6, 2023, from https://www.garanteinfanzia.org/sites/default/files/2022-05/pandemia-neurosviluppo-salute-mentale.pdf

Barone, B. (2022, December 5). Scompenso generazionale: Perché i giovani che si suicidano continuano ad aumentare (in Italia e nel mondo). Linkiesta.it. Retrieved June 3, 2023, from https://www.linkiesta.it/2022/12/giovani-suicidio-gianluigi-di-cesare-bambin-gesu/

Batini, F., & Iavarone, M.L. (2021). Introduzione Panel 1: Intelligenza, comprensione e partecipazione... nell’atopia educativa. In P. Lucisano (Ed.), Ricerca e Didattica per promuovere intelligenza comprensione e partecipazione. Atti del X Convegno della SIRD (pp. xv–xx). Lecce: Pensa MultiMedia. Retrieved June 3, 2023, from https://www.pensamultimedia.it/libro/9788867608331

Crotti, M. (2017). La riflessività nella formazione alla professione docente. In Edetania 52, 85-106. Retrieved December 3, 2023, from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6282474.pdf

Di Stasio M, Giannandrea, L., Magnoler, P., Mosa, E., Pettenati, M. C., Rivoltella, P. C., Rossi, P. G., & Tancredi, A. (2021). A lifelong portfolio for the teaching profession. Form@re, 21(1), 137–153. https://doi.org/10.13128/form-10485

Ferritti M., & della Ratta Rinaldi F. (2022). Quale scuola dopo il Covid. Bilancio degli ultimi due anni, aspettative e priorità dei docenti delle scuole superiori. Inapp Paper, 36. Roma: INAPP. Retrieved June 3, 2023, from https://oa.inapp.org/handle/20.500.12916/3586

Floridi, L., & e Sideri, M. (2021, June 4). L’ascensore digitale: dove si colloca la tecnologia nella Piramide di Maslow?. Corriere della Sera, 2021-06-04. Retrieved June 3, 2023, from https://corriereinnovazione.corriere.it/2021/06/04/ascensore-digitale-dove-si-colloca-tecnologia-piramide-maslow-8c6f1b6c-c538-11eb-86af-ac042f3197d2.shtml

General Assembly of the United Nations. (2015). Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015: Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development (A/RES/70/1). https://undocs.org/en/A/RES/70/1

Gheno, V. (17 Ottobre, 2019) Da nativi a “disagiati digitali”: nuovi analfabetismi crescono online. Agendadigitale.eu. Retrieved December 15, 2023, from https://www.agendadigitale.eu/cultura-digitale/da-nativi-a-disagiati-digitali-nuovi-analfabetismi-emergono-online/

Iavarone, M. L., & Aruta, L. (2022). Le digital skills tra soft e hard: L’Educatore Mediale tra criticità e opportunità. Form@re, 22(3), 242–251. Retrieved June 3, 2023, from https://doi.org/10.36253/form-13763

ISS. (2023). Dipendenze comportamentali nella Generazione Z. Retrieved December 15, 2023, from https://www.iss.it/-/comunicato-stampa-n%C2%B023/2023-dal-cibo-ai-social-quasi-2-milioni-di-adolescenti-della-generazione-z-a-rischio-dipendenze-comportamentali

Masullo, G. (2021). Hikikomori italiani durante l’emergenza Covid-19: fra ridefinizione del sé e protagonismo in ambiente digitale. Cambio: Rivista sulle trasformazioni sociali, 11(22), 39–53. https://doi.org/10.36253/cambio-10399

Ministero dell’Istruzione. (2022). Decreto Ministeriale n. 328 del 22 dicembre 2022: Linee Guida per l’Orientamento [Ministerial Decree]. https://www.miur.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-328-del-22-dicembre-2022

Molina, A., Michilli, M., & Gaudiello, I. (2021). La spinta della pandemia da Covid-19 alla scuola italiana. Dalla Didattica a Distanza alle sfide dell’Educazione personalizzata e dell’Innovazione sistemica. L’integrazione scolastica e sociale, 20(1), 47–80. https://doi.org/10.14605/ISS2012103

NOMISMA. (2023), Ansia e stress tra gli studenti già dalla scuola primaria. Nomisma.it. Retrieved December 3, 2023, from https://www.nomisma.it/press-area/ansia-stress-studenti-2023/

Parlamento Italiano. (2019). Legge 20 agosto 2019, n. 92: Introduzione dell’insegnamento scolastico dell’educazione civica. Gazzetta Ufficiale Serie Generale, 160(195), 1–5. https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2019/08/21/19G00105/sg

Save the Children. (2021, January 5). Scuola e Covid: per il 28% degli adolescenti un compagno di classe ha smesso di frequentare la scuola. Savethechildren.it. Retrieved June 3, 2023, from https://www.savethechildren.it/press/scuola-e-covid-il-28-degli-adolescenti-un-compagno-di-classe-ha-smesso-di-frequentare-la

Scarcelli, C. M. (2014). Studiare Internet e con Internet. In R. Stella, & M. Drusian (Eds.), Sociologia dei new media (pp. 173–201). Milano: UTET.

Semeraro, R. (2011). L’analisi qualitativa dei dati di ricerca in educazione. Italian Journal of Educational Research, 4(7), 97–106. Retrieved June 3, 2023, from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/267

Tintori, A., Cerbara, L., & Ciancimino, G. (2023). Lo stato dell’adolescenza 2023. Indagine nazionale su atteggiamenti e comportamenti di studentesse e studenti di scuole pubbliche secondarie di secondo grado. IRPPS Working Papers, 1(1), 1–70. Retrieved December 3, 2023, from http://epub.irpps.cnr.it/index.php/wp/article/view/285

Published

2023-12-29

How to Cite

Da Re, L., Ferraro, S., Burba, G., & Poli, R. (2023). Pandemic and School Change: An Exploratory Survey on Secondary School Teachers. Formazione & Insegnamento, 21(3), 32–44. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-03-23_05