The integrated internship of future teachers: From direct experimental activity (TDDI) to digital skills in indirect pathways (TIDI)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_25

Keywords:

teachers, training, skills, digital, internship

Abstract

Internships has long been the constant element in the initial training of primary school teachers Primary School.The Course of Studies in ..., from the Academic Year 2020-2021 has tested and validated a new integrated digital internship model (TDDI), which has further enriched the training of future teachers. In the next phase, the course then promoted a new model of indirect support of the curricular internship experience, the Integrated Digital Indirect Internshipsintegrated (TIDI), in which an hourly rate is allocated to the development of digital skills related to the specific professional standards of the teachers.

References

Arcomano, A. (1980). Il tirocinio didattico in Italia dal 1860 alla Prima guerra mondiale. Scuola e Città, 31 (4), 145–156.

Bandini, G., Calvani, A., Falaschi, E., & Menichetti, L. (2015). Il profilo professionale dei tirocinanti nel Corso di Studi in Scienze della Formazione Primaria. Il modello SPPPI. Rivista Formazione Lavoro Persona, 5(15), 89–104. Retrieved February 1, 2022, from https://forperlav.unibg.it/index.php/fpl/article/view/224

Bandini, G., Calvani, A. & Capperucci, D. (2018). Il tirocinio dei futuri insegnanti. Una risorsa per la formazione iniziale e le competenze professionali. Firenze: Edizioni via Laura.

Bandini, G., Biagioli, R., Ranieri, M., Rozzi, F., & Salvini, L. (2021). Insegnanti alla prova: Una ricerca sugli strumenti di osservazione e il profilo professionale dei docenti della scuola dell’infanzia e primaria. Formazione & insegnamento 19(1, tome II), 622–643. https://doi.org/10.7346/-fei-XIX-01-21_54

Bertoni Jovine, D. (1976). La preparazione degli insegnanti. In D. Bertoni Jovine, Storia della didattica Vol. 2 (pp. 739–743 ). Milano: Feltrinelli. (original work published 1957)

Betti, C. (1997). La Nuova Scuola italiana tra riforma e controriforma della scuola popolare. In G. Spadafora (Ed.), Giovanni Gentile. La pedagogia. La scuola (pp. 422–423). Roma: Armando Editore.

Betti, C. (2003). La ‘cultura dei maestri’ nella riflessione e nell’attività riformatrice di Ernesto Codignola. In G. Tassinari, & D. Ragazzini (Eds.), Ernesto Codignola pedagogista e promotore di cultura (pp. 37–63). Roma: Carocci.

Betti, C. (2006). La formazione universitaria dei maestri. In G. Di Bello (Ed.), Formazione e società della conoscenza: storie, teorie, professionalità: atti del convegno di studi, Firenze, 9–10 novembre 2004(pp. 29–40). Firenze: Firenze University Press.

Betti, C. (2015). La Formazione professionale degli insegnanti in Italia fra attese, arresti e svolte. Mizar , 1(1), 28–35. https://doi.org/10.1285/i24995835v2015n1p33

Biagioli, R., (Ed.). (2014). Tutor and mentoring in education. Pisa: ETS.

Biagioli, R. (2022). Dall’idea al progetto. In R. Biagioli, & S. Oliviero (Eds.), Il Tirocinio Diretto Digitale Integrato (TDDI). Il progetto sperimentale per lo sviluppo delle competenze delle maestre e dei maestri (pp. 13–26). Firenze: University Press.

Biagioli, R., Bandini, G., & Ranieri, M. (2022). La formazione degli insegnanti neoassunti. Modelli, strumenti, esperienze. Pisa: ETS.

Biagioli, R., Grilli, A., & Rozzi, F. (2022). La formazione digitale per gli insegnanti: il modello digitale integrato del Corso di Laurea in Formazione Primaria all’Università di Firenze. Annali on-line della Didattica e della Formazione Docente 14(23), 3–17. https://doi.org/10.15160/2038-1034/2403

Biagioli, R., Proli, M. G., & Gestri, S. (2020). La ricerca pedagogica nei contesti scolastici multiculturali Formazione e accompagnamento dei docenti. Pisa: ETS.

Bolognesi, I., & D’Ascenzo, M., (Eds.). (2018). Insegnanti si diventa: L’esperienza di Tirocinio nei Corsi di laurea magistrale in Scienze della Formazione primaria. Milano: FrancoAngeli.

Calvani, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2010). La competenza digitale nella scuola – metodi e strumenti per valutarla e svilupparla. Trento: Erickson.

Calvani, A., Biagioli, R., Maltinti, C., Menichetti L., & Micheletta, S. (2013). Formarsi nei media: nuovi scenari per la formazione dei maestri in una società digitale. CQIA rivista, 3(8), 1–17.

Calvani, A. (2018). Tirocinio per formazione primaria in un’ottica di Qualità: il modello S3PI. In G. Bandini, A. Calvani, & D. Capperucci, D. (Eds.), Il tirocinio dei futuri insegnanti. Una risorsa per la formazione iniziale e le competenze professionali (pp. 13–18). Firenze: Edizioni Via Laura.

Codignola, E. (1917). La riforma della cultura magistrale. Catania: Battiato.

Di Pol, R. S. (2014). La formazione del maestro italiano tra istanze pedagogiche e scelte politico-sociali. Un profilo storico. In D. Maccario (Ed.), Insegnare a insegnare: Il tirocinio nella formazione dei docenti: il caso di Torino (pp. 13-41). Milano: FrancoAngeli.

Di Pol, R. S. (2016). La scuola per tutti gli italiani. L'istruzione di base tra Stato e società dal primo Ottocento ad oggi. Milano: Mondadori.

Federighi, P., & Boffo, V., (Ed.). (2014). Primaria oggi: complessità e professionalità docente. Firenze: Firenze University Press.

Gentile, G. (1962). Opere complete di Giovanni Gentile: Sommario di pedagogia come scienza filosofica, pt. II. Didattica (5th ed.). , Firenze: Sansoni.

Giovannini, V., & Grilli, A., (2022). La voce delle scuole. In R. Biagioli, S. Oliviero (Eds.), Il Tirocinio Diretto Digitale Integrato (TDDI). Il progetto sperimentale per lo sviluppo delle competenze delle maestre e dei maestri (pp. 117–170). Firenze: FUP.

Lombardo Radice, G. (1912). Verso una nuova pedagogia e una nuova educazione in Italia. La Voce, 19 dicembre, 966.

Lombardo Radice, G. (1913). Lezioni di didattica e ricordi di esperienze magistrale. Palermo: Sandron.

Lombardo Radice, G. (1925). L’aridità delle scuole medie e l’educazione delle madri. L’Educazione nazionale, ottobre, 1–13.

Mariani, A. (2014). L’orientamento e la formazione degli insegnanti del futuro. Firenze: FUP.

Masterman, L. (1985). Teaching the media. London: Comedia Publishing Group.

Oliviero, S. (2007). L’editoria scolastica nel progetto egemonico dei neoidealisti. Pisa: ETS.

Santoni Rugiu, A. (1980). Ideologia e programmi nelle scuole elementari e magistrali dal 1859 al 1955. Firenze: L. Manzuoli.

Santoni Rugiu, A. (2006). Maestre e maestri. La difficile storia degli insegnanti elementari. Roma: Carocci.

Published

2023-04-30

How to Cite

Biagioli, R., Grilli, A., & Oliviero, S. (2023). The integrated internship of future teachers: From direct experimental activity (TDDI) to digital skills in indirect pathways (TIDI). Formazione & Insegnamento, 21(1), 202–209. https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-01-23_25